Dödsfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • April 2013
    • 228

    Dödsfall

    Hej,
    Vi har på senaste tiden haft flertalet dödsfall i våra kar. Frågan är vad som är på tok. Fiskarna har slutat att äta och varit döda en dag senare... På en månad har vi mist ca 10 fiskar.
    Kan det bero på:

    Nya VF-individer? (annan bakterieflora)
    Nyinköpta växter? (kan de bära med sig sjukdom)
    Bukvattensot?

    Det har inte synts någonting på fiskarna. Inga sår, utstående fjäll eller svullna bukar. Som lälget är nu, så behandlar vi bägge 720-karen med medicin inköpt hos Kent i Nol. Vi hoppas och håller tummarna för att detta är över nu och att vi slipper fler dödsfall.

    Vattenbyten är gjorda varje vecka, då vi byter ca 50% av vattnet. Alla värden är bra.
    720-liter nr1 har ett fx5 och ett powerhead i filterhörna.
    720-liter nr 2 har fx6 och ett innerfilter
    Cirkulationen i karen är god

    Någon som har nån idé
    Charlotte & Anders

    720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

    #2
    Är fiskarna inte gamla så hade jag prövat med ett bredspectrum, mot parasiter och bakterier.

    Hur ser fiskarna ut som är döda ? lägg upp lite bilder om du har.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Det är ju alltid en risk när man köper ny fisk. Även om fisken är, eller ser ut att vara frisk så är det en annan bakterieflora hos dom nya och dom gamla.

      Trist! Ni har ju mycket fin fisk!

      Att medicinera kan ju funka om man har tur. Om man inte vet vad som är fel känns det som att det är en chansning, det kan ju göra mer skada än nytta. Jag brukar köra mer vattenbyte och salta. Hålla upp med matningen under en-två veckor. Fiskar som ser risiga ut är bättre att flytta och köra i en mindre burk och köra vb dagligen. Dämpad belysning och testa med Easylife.

      Har fisken gått länge i butiken innan ni tog hem den?
      Vad matar ni med?

      Kommentar

      • Malawifisk
        NCS Medlem
        • December 2012
        • 95

        #4
        Vildfångade fiskar är mycket känsligare för bakteriefloran i akvariet och kan lätt stryka med om man blandar för mycket med odlad fisk.
        Min erfarenhet är att köper man mycket ny fisk på kort tid kan det bli problem med nya bakterier som finns i akvariet och bakterier som den
        nya fisken har med sig. Kommer sedan fiskarna från olika affärer blir blandningen ännu mer komplicerad blir det problem brukar det dyka
        upp efter ett antal veckor.Det optimala är ett karantänakvarium men man har inte alltid plats och så vill man släppa i sina nya invånare i stora karet så snabbt det går. Jag har inga växter i mina Malawiakvarium skulle jag gissa tror jag inte man får så mycket problem från växterna.Bukvattensot tror jag inte det är det är fiskarna dör inte på ett dygn utan det tar flera dagar. Antagligen någon bakteriellt som kan vara svårt att sätta fingret på. En variant kan vara och köra på med ett UV filter och plocka bort alla som har sjukdoms symtom och hoppas att det löser sig utan medicinering i huvudkaret.Min taktik brukar vara sluta att mata,mindre ljus,har man ett powerhead liggande så i med det..Fundera på vad som kan vara bäst medicinera huvudkaret eller ett separat sjukhus akvarium risken man tar är att alla nyttiga bakterier stryker med balansen rubbas och dör fiskarna inte av sjukdomen som härjar för stunden så blir det nästa följdproblem. Jag brukar välja kombination Aguafuran eller Bactopur direct eller Aquafloxin mot bakterier och Octozin eller Flagyl mot flagellater.Med nya regelverk kan det vara svårt att hitta mediciner med med lite klös i. Har man salt i akvariet kan det vara bra och hålla koll på salthalten så man gradvis fasar ut saltet dvs gör man stora vattenbyten 50% tillsätter man motsvarande mängd salt. Det var lite allmänna råd hoppas det löser sig.
        http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

        Kommentar

        • Charlotte
          Användare
          • April 2013
          • 228

          #5
          Det är nog som ni säger... mycket ny fisk och då speciellt en del VF.
          Har nu medicinerat i 3 dagar (1:a dagen utan idag) och det verkar som att de fiskar som varit i tveksam kondition har återhämtat sig. Nu får vi hålla alla fingrar och tår på att det är över. Tog beslut om att medicinera all fisk i båda 720-karen. Ner med växterna från 375:an också, ifall de nu skulle kunna ha nån skit på sig. Octozin i kombination med en "gul tablett". Dragit ner på maten, dämpad belysning och extra salt.
          Inte billigt, men om man jämför med vad fisken är värd så var det gratis.
          Önskedrömmen vore ju naturligtvis att kunna ha ett karantän-kar. Men vad händer egentligen när man sen flyttar dem. Jag menar om de egentligen inte är sjuka utan har en annan bakterieflora? Kvarstår då inte problemet?

          Erik: Vi matar till största delen med NLS och Artemiaflingor. Några ggr i veckan med räkmix.
          Hur länge fisken gått i butiken? Tja, ingen aning egentligen...

          Tack för uttömmande svar.

          Så håll tummarna för oss och våra fiskar, mina vänner!
          Charlotte & Anders

          720 liter x 2 Malawi
          375 liter x 2 Malawi
          500 liter Malawi
          180 liter Malawi
          100 liter Guppy
          140 liter x 6 yngel
          64 liter x 4 yngel

          Kommentar

          • Malawifisk
            NCS Medlem
            • December 2012
            • 95

            #6
            http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

            Kommentar

            Arbetssätt...