Hoplarchus psittacus med småfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruined Soul
    Användare
    • September 2012
    • 615

    Hoplarchus psittacus med småfisk

    Hoplarchus psittacus är en ciklid som man är bra sugen på... som mycket annat .
    Hur är dessa ihop med mindre fiskar såsom tetror osv. Skulle dessa bli mat?
  • Jonny
    Användare
    • March 2010
    • 231

    #2
    Hade ett stimm på 30 citrontetror i karet när jag introducerade mina 4. Tog ca 1v sen var där 0 tetror. Så nä inte så bra

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

      #3
      Sedan finns det ju tetror som kan tänkas äta upp papegojorna. http://www.fishbase.se/summary/Hydrolycus-armatus.html Livet är svårt.

      Kommentar

      • Ruined Soul
        Användare
        • September 2012
        • 615

        #4
        Ursprungligen postat av Jonny
        Hade ett stimm på 30 citrontetror i karet när jag introducerade mina 4. Tog ca 1v sen var där 0 tetror. Så nä inte så bra
        Oj... hungriga med andra ord

        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Sedan finns det ju tetror som kan tänkas äta upp papegojorna. http://www.fishbase.se/summary/Hydrolycus-armatus.html Livet är svårt.
        Hehe

        Kommentar

        • Ruined Soul
          Användare
          • September 2012
          • 615

          #5
          Fan... undrar inte om jag ska testa mina 74st Citroner ska få gå med mina nya gojor .
          Nån som vill vara med å satsa pengar

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Satsar man på individuella tetrors överlevnadstid eller hur funkar det?

            Mh

            Olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • liv
              NCS Medlem
              • February 2005
              • 192

              #7
              det går ikke,hadde en stim på ca.30 fullvoksne congotetra sammens med mine 6stk,psittacuser
              ettersom psittacusene vokste til forsvant tetraene sakte men sikkert..
              jan

              Kommentar

              • Ruined Soul
                Användare
                • September 2012
                • 615

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Satsar man på individuella tetrors överlevnadstid eller hur funkar det?

                Mh

                Olof
                Hehe... ja du

                Har inte lagt i tetrorna än men är bra sugen alltså

                Ursprungligen postat av liv
                det går ikke,hadde en stim på ca.30 fullvoksne congotetra sammens med mine 6stk,psittacuser
                ettersom psittacusene vokste til forsvant tetraene sakte men sikkert..
                Du är inte den första som säger det men fan, man har ju sett klipp på Youtube med både Colombiatetror och Corydoras

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

                  #9
                  Jag hade Dolksticktetror och Diskustetror tillsammans med mina psittacus utan problem.

                  Kommentar

                  • Ruined Soul
                    Användare
                    • September 2012
                    • 615

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Jag hade Dolksticktetror och Diskustetror tillsammans med mina psittacus utan problem.
                    OK... shit vad sugen jag blev på att testa mina citroner
                    Just nu går det ju annan fisk i deras "nivå" som skulle få plats i deras mun. Typ mindre jordätare och Flaggcikliderna som är lite överallt.
                    Dom har ju inte visar intresse för att ens försöka.
                    Däremot så har dessa aldrig gått med (25-35cm är dom) småfisk som tetror och sådant.

                    Växte dina psittacus upp med tetrorna eller introducerades dessa när dom psittacusen var stora?

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

                      #11
                      Cichlider har vassa fenstrålar och tetror mjuka. Även om en tetra på 5 cm slinker ned, så undviker rovfisken småcichlider på 2-3 cm och vissa malar som är ännu mindre (men vassare). Snabba fiskar klarar sig också bättre än långsamma, och höga fiskar är svårare att få in i munnen än långsmala. Det finns massor med tetror (och för all del även barber) som blir tillräckligt stora för att inte bli uppätna. Av arter som finns på beställningslistor just nu borde Ctenobrycon spilurus, Metynnis hypsauchen och M fasciatus, Chalceus macrolepidotus, Ctenolucius hujeta, Hemiodus gracilis (säljs som Hemiodopsis gracilis), ett antal Leporinus-arter, Oligosarcus jenynsi, Parodon affinis (som dessutom äter alger), Semaprochilodus taeniurus, Tetragonopterus argenteus (borde vara utmärkt! - det är dessutom det släktet som givit tetrorna dess populärnamn) och Thoracocharax stellatus

                      Hydrolycus tatauaia finns också på listor, men då är vi tillbaks till risken att cichliderna blir uppätna - kan möjligen också gälla för Oligosarcus jenynsi

                      Men sedan finns det alltid en viss osäkerhet. Det kan ju dröja ett år innan en scalare upptäcker att kardinaltetror går att äta - men sedan går det fort. Mina Heroina isonycterina går med Puntius filamentosus som är nästan lika stora som den minsta heroinan, men barberna var 10 st för några månader sedan och nu är de 4-5.
                      Senast redigerad av Erik Åhlander; 06 January 2014, 03:04. Anledning: kursivering och språkligt

                      Kommentar

                      • Ruined Soul
                        Användare
                        • September 2012
                        • 615

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Cichlider har vassa fenstrålar och tetror mjuka. Även om en tetra på 5 cm slinker ned, så undviker rovfisken småcichlider på 2-3 cm och vissa malar som är ännu mindre (men vassare). Snabba fiskar klarar sig också bättre än långsamma, och höga fiskar är svårare att få in i munnen än långsmala. Det finns massor med tetror (och för all del även barber) som blir tillräckligt stora för att inte bli uppätna. Av arter som finns på beställningslistor just nu borde Ctenobrycon spilurus, Metynnis hypsauchen och M fasciatus, Chalceus macrolepidotus, Ctenolucius hujeta, Hemiodus gracilis (säljs som Hemiodopsis gracilis), ett antal Leporinus-arter, Oligosarcus jenynsi, Parodon affinis (som dessutom äter alger), Semaprochilodus taeniurus, Tetragonopterus argenteus (borde vara utmärkt! - det är dessutom det släktet som givit tetrorna dess populärnamn) och Thoracocharax stellatus

                        Hydrolycus tatauaia finns också på listor, men då är vi tillbaks till risken att cichliderna blir uppätna - kan möjligen också gälla för Oligosarcus jenynsi

                        Men sedan finns det alltid en viss osäkerhet. Det kan ju dröja ett år innan en scalare upptäcker att kardinaltetror går att äta - men sedan går det fort. Mina Heroina isonycterina går med Puntius filamentosus som är nästan lika stora som den minsta heroinan, men barberna var 10 st för några månader sedan och nu är de 4-5.
                        Tack för alla tipsen på tetror!
                        Fei Feng/Flaggstjärtstetra har jag ägt i omgångar och är en utmärkt städare så det är ju ett alternativ men den blir väldigt stor dock.
                        Skivtetror har jag vart inne på men vad jag har läst och hört så är dessa växtätare. Jag föredrar lite grönt i karet.

                        Mina Citrontetror har alltid stimmat bra och hållt sig i övre regionen medans vad jag kan se, så är mina papegojor med i nedre partiet av akvariet. I karet går det även Geophagus dicrozoster , Guianacara owroewefi och 6 Ancistrus. Så därför har jag förhoppning på att det skulle funka. Men som du säger, får dom smak på nånting så går det fort

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

                          #13
                          Hade colombiatetror med mina chokladciklider och det funkade bra för mig och de är ju ganska lika i storlek kan jag tycka. Men som sagt några garantier finns ju inte.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Ruined Soul
                            Användare
                            • September 2012
                            • 615

                            #14
                            Ursprungligen postat av affealien
                            Hade colombiatetror med mina chokladciklider och det funkade bra för mig och de är ju ganska lika i storlek kan jag tycka. Men som sagt några garantier finns ju inte.
                            Ja, Colombia är ett alternativ... hade dessa innan och gillade att dom skimrade i blått.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...