Tips vid fotografering?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

Tips vid fotografering?

Har nu fått tag i en digital kamera och tänkte ta en massa bilder och lägga in i burken så man har vid ev. frågor å så.
    Är det någon som har några tips på vad man skall tänka på?
    Tex. Är det bäst om det är mörkt elle ljust i rummet när man fotar?
    Alla tips och ideér emotages tacksamt!
    H/Marcus
    960L Malawi
  • Mrsonk
    Användare
    • December 2002
    • 233

Det är bäst med mörkt i rummet och mycket ljus i burken.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

Kommentar

• Repaterion

Om du använder blixt som är löstagbar med sladd så använd den uppifrån annars är risken stor att det blir skit av alltihop.
      Är den inte löstagbar så försök i mesta möjliga mån att inte använde den. (risken är att du får en stor vit "blomma" i glaset som stör bilden)

Kommentar

• Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

bästa tipset tycker jag är att läsa Ciklidbladet 2003/1, där ger Fredrik Hagblom många bra tips ang. fiskfotografering.

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Man tackar för komplimangen. På "webben" finns den artikeln för närvarande bara på engelska (så vitt jag vet). Om den kan vara till hjälp så finns den här:

mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

vad är det för kamera då har köpt? är själv inne på att byte upp mig, så det vore kul att se vad som införskaffats

Kommentar

• Marcus1979
              Användare
              • January 2003
              • 404

Hade bara lånat en kamera. Det var en liten sony som jag inte vet betäckningen på. Jag vet inte om det var min oerfarenhet eller kameran som ställde till det men jag blev inte nöjd med resultatet. Har planer på ett kamera inköp så alla tips är välkommna!
              //Marcus
              960L Malawi

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Man tackar för komplimangen. På "webben" finns den artikeln för närvarande bara på engelska (så vitt jag vet). Om den kan vara till hjälp så finns den här:

mvh,
                Det var väldigt intressant det där du skriver om att fisken inte ser blixten. Jag har faktiskt funderat över det där när jag tagit foton, att fiskarna ofta är rädda för kameran, men aldrig för blixten.

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Hej
                  Har nyligen skaffat en digikamera och håller som bäst på och fördjupar mig i den nya teknologins under och mysterier. Den största fördelen gentemot diafotografering upplever jag vara det att man genast ser om det lyckades eller ej. Med dia får man ju vänta tills filmen är framkallad, innan man ser att i värsta fall alla bilder misslyckades.

Köpte en Canon Powershot G3, en kompaktkamera med massor av inställningsmöjligheter och möjlighet att använda separat blixt. Makrofunktionen räcker, tycker jag, till att fota ciklider, men några romkorn eller yngel plåtar man nog inte med den här kameran. Men steget till en digital systemkamera är ganska stort, prisskillnaden var minst en tusenlapp (euro) för en begagnad kamera, därtill kommer ännu kostnaden för objektiv vid systemkameraalternativet.

De första försöken har jag gjort med kamerans inbyggda blixt och de verkar falla ut rätt bra. Det svåra är att få skärpan rätt (ostafrikanska ciklider rör ju på sig) och hygienen, dvs putsa akvarierutan, på utsidan och insidan. Har även tänkt experimentera med tilläggsblixtar, köpte en billig slavtändare som utlöser tilläggsblixten, så slipper jag sladdar.

Jag tycker att det är fint att detta med digitalfotografering kom upp här på forumet, vi kan säkert alla lära oss av varandras erfarenheter.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• plåtis
                    Användare
                    • June 2002
                    • 212

Här är en svensk sida om hur man fotar i ett akvarium. Han är grymt skilklig. Tycker jag. http://w1.315.telia.com/%7Eu31510321/index.html
                    Lasse.H

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • July 2004
                      • 428

Att fisken inte ser blixten?? Det var det dummaste jag hört på länge :-)
                      /Lasse

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 428

Mikael W! Hej... vart köpte du slav tändaren? och vad kostadeden
                        /Lasse

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

Shull, jag ser att du nyligen (ikväll) kommit in hit och gett en del kommentarer och svarat på en del frågor som är över ett år gamla. Det är givetvis OK men jag vill bara upplysa om att du kanske inte får svar från vissa som inte varit på forumet på sistone. Det kan vara en idé att kolla datum på inläggen om man önskar svar från den som ursprungligen skrivit.

Jag undrar också vad det var om blixten som var det dummaste du hört?
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

Arbetssätt...