Guianacara geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

    Guianacara geayi

    Mina små Guianacara geayi som jag köpte för snart 2 veckor sen har tätare andhämtning än övriga fiskar , jag har förbättrat cirkulationen i akvariet men de verkar lite stressade..? ... ni som känner till arten- är det så att de är såna eller kan jag göra något för att få de att lugna ner sig? De går med några småfiskar av andra sorter som sällskap, de andra andas som vanligt.
    Nystartat akvarium med vatten och en del sand från ett inkört kar, vattenbyte en gång i veckan 30%... växter och lite fisk.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    De är känsliga för nitrat och nitrat och behöver riktigt bra vatten. Jag körde i perioder med Vattenberedning och det tycktes hjälpa efter någon veckas ihärdighet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 457

      #3
      Tack DaRe, vilken beredningsmedel använder du? Tror du att lite mer sällskapsfiskar skulle göra de lite lugnare? Nu är de stundvis skygga, ibland inte, jag bli inte klok på de. Vill att de lever och mår bra förstås. Den första månaden brukar vara avgörande för alla nya fiskar.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        De är känsliga för nitrat och nitrat .................
        menar du nitrat och nitrit eller vad?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          menar du nitrat och nitrit eller vad?
          Ja nitrit och nitrat. Min samsung har inte lärt ännu. :-P
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Men du ser väl vad den skriver?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • March 2013
              • 457

              #7
              Jag fattar. Wilhelm måste vara lärare.... god fortsättning på er.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av ewa
                Jag fattar. Wilhelm måste vara lärare.... god fortsättning på er.
                Hahaha! Har faktiskt varit det en gång i tiden för länge länge sedan!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • ansjo
                  Användare
                  • April 2006
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av ewa
                  Mina små Guianacara geayi som jag köpte för snart 2 veckor sen har tätare andhämtning än övriga fiskar , jag har förbättrat cirkulationen i akvariet men de verkar lite stressade..? ... ni som känner till arten- är det så att de är såna eller kan jag göra något för att få de att lugna ner sig? De går med några småfiskar av andra sorter som sällskap, de andra andas som vanligt.
                  Nystartat akvarium med vatten och en del sand från ett inkört kar, vattenbyte en gång i veckan 30%... växter och lite fisk.
                  Hur går det med dem, Ewa?
                  / Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 457

                    #10
                    Ja, det går bra, äter mycket och har fina färger, men andas lite snabbare än andra fiskar. Igår jagade de vita mygglarver, idag blackworms, de har enorm energi när de är på jakt, ögonen lyser. Runda om magen och verkar trivas. Jag byter en hink vatten varannan dag med Aqua Safe och dammsuger botten samtidigt. De får djupfryst mysis o artemia var tredje dag, inte så uppskattat som levande, flingor får de inte oftare än en gång i veckan p.g.a. att vattenkvalite kan försämras.
                    Eftersom andra fiskar trivs och är glada o snabba väntar jag lite till med vattenberedningsmedel.
                    Anders, du köpte dina samtidigt eller har jag fel? Hur är det med de? Jag såg att Glaser har de inte kvar på listan.
                    Gott slut och Gott Nytt År!!!

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • June 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av ewa
                      Ja, det går bra, äter mycket och har fina färger, men andas lite snabbare än andra fiskar. Igår jagade de vita mygglarver, idag blackworms, de har enorm energi när de är på jakt, ögonen lyser. Runda om magen och verkar trivas. Jag byter en hink vatten varannan dag med Aqua Safe och dammsuger botten samtidigt. De får djupfryst mysis o artemia var tredje dag, inte så uppskattat som levande, flingor får de inte oftare än en gång i veckan p.g.a. att vattenkvalite kan försämras.
                      Eftersom andra fiskar trivs och är glada o snabba väntar jag lite till med vattenberedningsmedel.
                      Anders, du köpte dina samtidigt eller har jag fel? Hur är det med de? Jag såg att Glaser har de inte kvar på listan.
                      Gott slut och Gott Nytt År!!!
                      Byter du bara en hink varannan dag eller det + ett 30% vattenbyte i veckan ?
                      Annars råder jag dig till att göra några täta delvattenbyten på 30% 2-3ggr under en vecka, sedan fortsätta med 30-50% Vattenbyte i veckan tills du fått ner nitrat.

                      Hur stort akvarium har du?

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • March 2013
                        • 457

                        #12
                        Just nu går de i ett 100 liters, tills de bli lite större, lättare att kolla att de äter. Jag har väldigt lite fisk i karet, bara yngel på uppväxt. Byter 12 liter varannan dag och inga nitrat problem enl. tester i butiken. Men det kan svänga snabbt i ett så litet kar. Jag började med vatten från ett välmående akvarium och en del sand därifrån plus att filtret gick några dagar där också.
                        Så småningom hamnar de i ett 375 liters, men det väntar jag med tills de är välmående och dubbel så stora.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

                          #13
                          Jag måste säga att fiskarna äter allt som är ätbart (förutom räkmix). De har ätit upp nästan alla småfiskar (2 cm) de hade som sällskap, som simmade tidigare med fullvuxna Cryptoheros nanoluteus (11 cm stora).
                          Lite överraskande faktiskt, trodde alla jordätare äter på botten. Nu måste jag tänka ut sällskapsfiskar som är större och snabba.
                          Gott slut på Er!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            Användare
                            • April 2006
                            • 203

                            #14
                            Ursprungligen postat av ewa
                            Ja, det går bra, äter mycket och har fina färger, men andas lite snabbare än andra fiskar. Igår jagade de vita mygglarver, idag blackworms, de har enorm energi när de är på jakt, ögonen lyser. Runda om magen och verkar trivas. Jag byter en hink vatten varannan dag med Aqua Safe och dammsuger botten samtidigt. De får djupfryst mysis o artemia var tredje dag, inte så uppskattat som levande, flingor får de inte oftare än en gång i veckan p.g.a. att vattenkvalite kan försämras.
                            Eftersom andra fiskar trivs och är glada o snabba väntar jag lite till med vattenberedningsmedel.
                            Anders, du köpte dina samtidigt eller har jag fel? Hur är det med de? Jag såg att Glaser har de inte kvar på listan.
                            Gott slut och Gott Nytt År!!!
                            Ja, tack vare ditt tips fick jag tag på dem via Kent i Nol. Jag hade en ensam sedan min Tytsklandsresa i oktober då jag köpte alla jag hittade, men då jag inte såg att de packade alla i samma påse var där bara en levande när jag kom hem. Nu köpte jag 5 st, och de är verkligen inte blyga när det gäller maten, trots en del lite större fisk i karet:p.
                            / Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...