Plötslig ökad aggressivitet i Troffegrupp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • primelady
    Användare
    • January 2013
    • 6

Plötslig ökad aggressivitet i Troffegrupp!

Hej!

Har en vildfångad Troffegrupp (Kasakalawe 16 st) som efter inköpet gick i ett 200 liters några månader tills jag tyckte det såg trångt ut. Skaffade under sommaren ett 540 l som inreddes med moduler och mycket sten. Det skapades revir och det har fungerat hyfsat fram till nu då de dominanta hannarna har blivit tokaggressiva och jagar allt som rör sig som galningar .... Fick nog idag och rev ur all sten och har bara modulerna kvar för att minska revirstriderna. Har inte sett någon större skillnad än .... Vet att gruppen är i minsta laget men allt har varit frid och fröjd tills nu. Någon som har erfarenhet av vad denna plötsliga aggressivitet kan bero på? Har även en grupp på 6 Hästnosar och några malar i akvariet.

Med vänlig hälsning Lasse
    Bifogade filer
    sigpic www.lassemadsen.com
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Det kan ju mkt väl vara att det är lek på gång men jag tycker att du ändå är ute på hal is. 16st är inte bara lite fiskar i ett 540, det är toklite när vi pratar troffar. Detta är risky business och jag hade hellre haft dessa 16 i ett 200 liters med endast sand/grus på botten, ingen inredning.

Det bästa vore om du kunde skaffat ca 20 st troffar till. Det är bra om det är samma art men inget måste. Huvudsaken är att du snabbt får upp fisktätheten.

Hopppas svaret hjälper, dom ser skitfina ut hur som helst!
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• primelady
      Användare
      • January 2013
      • 6

Tack för svaret Doktor-T !
      Har läst att det kan vara problematiskt att tillsätta fler i en grupp som "fungerar" ( i alla fall tills nu) men har 26 st fina Duboisi i ett 350 liters hörnakvarium. Den gruppen har vuxit upp tillsammans och är fromma som lamm och leker regelbundet och en tanke kan ju vara att ta en grupp därifrån.

Men blanda arter och dessutom blanda vildfångat/odlat - är inte det ännu mer risky business? Det bjuder mig emot att ändra i den fungerande Duboisi-gruppen så det får nog bli att se sig om efter lämpligt sällskap till Moorii-gruppen. Jag ska ge dom en chans till att "sköta" sig. Ingen har dött än och det är trots allt något lugnare i burken nu när jag plockat ut en massa sten.

Förstår bara inte vad som tagit åt dom. De är mer aktiva överhuvudtaget och det känns som att alla slåss med alla. Troffar är ju troffar - oberäkneliga
      Senast redigerad av primelady; 26 December 2013, 00:53.

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Det kan ibland bara slå om. Jag hade 10st Ikola i en 222:a och det gick bra tills plötsligt en dag då det bara urarta. Tog alla och släppte ner dem i mitt 720 ihop med Dubbar & Moliro och sen var det lugnt.

Att blanda troffegrupper är jag inte rädd för men jag har inte blandat med VF. Jag tycker isf att du ska skaffa ungdjur, ca 3-4cm och släppa ner hos VF gruppen. Dels den ekonomiska biten och dels att det är rätt riskfritt då dessa småttingar inte stör rangordningen. Hade jag hittat hade jag köpt kasakalawe och utökat med. Det är bättre långsiktigt att ha en stor grupp. Köp gärna 20st. Bra är ju om du då kan hålla dessa ungdjur i karantän i några veckor. Mata dem med spirulinaflingor marinerade i Octozin den första veckan. När du sedan släpper ner dessa hos dina VF matar du åter igen med spirulina marinerade i Octozin. Jag betraktar ALLA nyköpta fiskar som sjuka och har med denna metod haft väldigt bra sammansättningar i bagaget. Peppar peppar.

Jag hade inte blandat in dina Dubbar från ditt hörnakvarie. Du bör inte splittra den gruppen och det är vansinnigt att riskera en fin grupp OM det skulle smälla till och bli en bakterieproblem när du sammansätter dem med VF. Risken med att sammansätta VF med odlat hänger också mkt på hur länge VF gruppen gått i Sverige.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• primelady
          Användare
          • January 2013
          • 6

Nej, jag är inne på samma linje - att inte splittra dubbegruppen. Den har från början fungerat bra och ibland undrar man om det verkligen är troffar då dom till beteendet påminner om ett stim tetror . Jag har en del yngel från den gruppen på tillväxt men de är ännu bara 2-3 cm och kanske skulle de få bli sällskap till slagskämparna när de blir lite större?

Dessa grupper av Tropheus är de enda jag har erfarenhet av och de skiljer sig som natt och dag. Men det kan ju ha med antalet att göra och inte den specifika arten men nog känns det som dubbarna har ett lugnare temperament. Vet dock att andra har motsatta erfarenheter.

Har helt snöat in på Tanganyika-ciklider och har ytterligare ett 180 liters med snäcklekare (stappersi), jullar (regani) och ett par calvus. Ett par av snäcklekarna sågs med sin första kull yngel på julafton! Kul!

Ha en fortsatt skön jul Doktor-T och tack för engagemanget kring mina små problem!
          Senast redigerad av primelady; 26 December 2013, 02:38.

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Hej
            För tok för liten grupp! Tillför fler Kasakalawe,gärna ungdjur men inte för små utan gärna 5-6 cm så att de "stör" gruppen.
            Jag tror att du får en större utmaning med att håll dem i livet när de är så få till antalet än vad risken är att blanda i mer fisk i karet.
            Senast redigerad av Johan F; 26 December 2013, 12:35.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Du har fått många vettiga tips redan, hoppas det går vägen för dig.

Kommentar

• Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1292

Välkommen till Forumet Lars

Trevligt att du följde mitt råd på fotosidan.se att skriva om dina bekymmer här.....För Troffar är något som brukar attrahera flera skribenter att lämna matnyttiga råd.

De råd som du fått av Doktor-T samt Johan F instämmer jag till fullo helt i, skaffa fler fiskar av ungdjur från samma art om möjligt.

Det finns en tumregel när det gäller troffar att de ska ha mellan 10 - 15 L vatten per fisk enl brutto volymen på karet då brukar det fungera smärtfritt.

Att du plockat ur alla stenar är en bra nödåtgärd för det minskar reviren..De kan du återusätta när du fått upp fisktätheten.

Dina troffar är ju stora och fina vilket borde leda till att du får lek på dem och kan få lite egna yngel.

Väldigt kul att du satsar Tanganyika-ciklider med flera arter...

Om du blir medlem i NCS så har du möjlighet att vara med i vår Fototävling vilket säkert skulle passa dig som är så duktig med att hantera kameran

Samt att du får en en fin tidning och almanacka att bläddra i mm.

Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• primelady
                  Användare
                  • January 2013
                  • 6

Tack för alla tips!

Det är klart lugnare i akvariet idag då mycket sten plockades ut igår men jag lutar ändå åt att följa era initierade råd och utöka gruppen med ungdjur. Bifogar några bilder av hur det ser ut nu samt hur det kan se ut när de fightas.

Anledningen till att jag hävde i sten var att försöka skapa en naturlig biotop för hästnosarna samt att jag tyckte det var snyggt med stora stenrösen. Men man får kanske kompromissa det estetiska med vad som fungerar praktiskt när man håller Troffar

Medlemskapet är betalt och hoppas även jag kan bidra med mina erfarenheter i fortsättningen.
                  Önskar alla en fortsatt trevlig jul och så småningom ett Gott Nytt År!
                  Bifogade filer

Kommentar

• endymion

Matbrist ?
                    Hög temperatur?

Bägge faktorer hänger ofta ihop med aggressiva fiskar.

Kommentar

• primelady
                      Användare
                      • January 2013
                      • 6

Håller med om att dessa två faktorer påverkar aggressionerna i en fiskgrupp. Vad gäller maten så får båda mina Troffegrupper nls och spirulinaflingor som basfoder under veckorna kompletterat med räkmix under helgerna. Inga förändringar där som bör ha påverkat aggressionsnivån. Vad gäller temperaturen så kör jag utan doppvärmare vilket innebär en viss fluktuation beroende på innetemperaturen men den ligger på 24,5-25,5 C under denna tid på året. Inte heller här hittar jag någon rimlig förklaring till den plötsliga aggressionshöjningen.

Just är det relativt harmoniskt i karet med "normala" revirstrider och skärmytslingar
                      Ska utöka gruppen med fler individer så fort tillfälle ges!

Kommentar

Arbetssätt...