If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Känns lite läskigt, då det är mina första vildfångade någonsin. Men fick gott om tips och råd av Kent, så det ska förhoppningsvis gå vägen.
Ca 250 kr kostade de
Hästnosarna har funnit sig tillrätta och äter med god aptit(hittills bara flingor på Kents inrådan)
De är ganska förlåtande mot varandra, bara lite småkiv ibland. De är väldigt nyfikna av sig och är framme mest hela tiden.
De är fortfarande ganska bleka i färgerna, men det kommer förhoppningsvis framöver
Nu går första leptosoman med " tugg", frågan är om jag ska försöka fånga och flytta henne till ett eget kar eller om ynglena kommer klara sug i det stora karet?
Nu går första leptosoman med " tugg", frågan är om jag ska försöka fånga och flytta henne till ett eget kar eller om ynglena kommer klara sug i det stora karet?
Vill du att alla yngel ska klara sig så flyttar du honan till ett spottkar. Får honan spotta i stora karet så kommer ett fåtal yngel att klara sig. Beror på hur bra ynglen kan gömma sig efter spottningen.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Efter att jag flyttat över mina occelatus till det stora karet, så har jag bara 4 små(5-6cm) compriceps gåendes i mitt 200 liters. Sen occelatusen flyttade har de blivit väldigt skygga och gömmer sig bara.
Är de för små för att släppas i det stora karet?
Om de är mogna att flytta till det stora karet, så får 200 litarn bli yngelkar får leptosomorna.
Har inte hängt med helt i tråden på senaste men visst har du leptosoma, ocellatus och hästnosar i ditt stora kar? I så fall är det inga som helst problem. Möjligt att de andra är lite nyfikna i början bara.
Någon som kan säga om det är för tidigt att flytta över mina A compriceps (5-6cm) till detta kar?
Blir de andra fiskarna för tuffa än så länge?
Kör- Skall inte vara några som helst problem. Ha gott om gömställen så att dom kan gå och ställa sig där. Gärna vertikala springor mellan stenar. Ingen kommer att röra dom men dom gillar att stå där. Och du kommer inte att se mycket av dom första månaden. Antagligen bara vid matning.
Lördagsröj i Karen med vattenbyten mm. Flyttade över sista fiskarna till stora karet, flyttade ett tjugotal leptosomayngel från spottkaret till yngelkaret. Satt nöjd med en öl och konstaterade att à compresiceps gillade nya karet och var framme mer än vanligt. Kunde även se att min ena T irsacae hona gick och tuggade :-)
Hur funkar det att ta yngel på hästnosar, väntar jag till de har bytt och tömmer hanen?
Känns kört att ev yngel ska klara sig i stora karet
Nu har honan lämnat över till hanen, han far omkring med bullig mun och lever jävel med alla utom honan.
Är det lagom att försöka tömma honom om en vecka?
Kommentar