LED lampor och budgetlösningar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Det du ska tänka på då är att hitta ett ljus som du tycker är snyggt och som fiskarna får fina färger i. Ofta vill man ha mer blått ljus till malawi för att få fram det blåa färgerna bättre så leta efter något med över 6500kelvin så kommer du nog bli nöjd.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Senaste rönet inom LED som just nu håller på testas inom saltvatten det är att köra helt utan vita led och i stället köra med RGB ledkluster som då med hjälpa av RGB färgerna lurar ögat att se ljuset som vitt. Problemet med de vita LEDsen vad jag förstått är någon fosfortblandning som gör att de bli vita skickar ut fel våglängder som ska gynna alger extra mycket.

Ledramperna som nu börjar komma har ofta alla leds i en klump för att minska disco effekten och sedan även RGB setupen utan vita LEDs och ofta kombinerat med T5 rör som tex denna rampen.

Nu är ju den utvecklad för saltvatten så vet inte hur anpassningsbar en sådan skulle vara till sötvatten.

Annars verkar detta företag göra en vettig LED för sötvatten med kontroller och mol och åsk funktion och andra roliga saker till inte allt för blodiga pengar dock ingen svensk återförsäljare.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Men som sagt DIY för att få mysigt ljus på morgonen och kvällen och ändå effektivt på dagen för växter och man inte vill köpa något färdigt utan vill köra LED spottar så tror jag på att köra lysrör på dagen samtidigt med LED så får man det snygga shimmret av LED belysningen och så kan man få mysig punktbelysning på kvällarna men ändå få de våglängder växterna vill ha mitt på dagen.
        Blir ju någon slagt sol upp och ned gång då med men bra med ljus på dagen för växter.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• johanlidman
          Användare
          • February 2004
          • 118

Tack för tipset :-)
          Hälsn Johan
          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• Mreque
            Användare
            • June 2011
            • 348

Ursprungligen postat av Streamstone
            Klart intressant och väldigt bra pris. Är det verkligen så billigt och stabilt att beställa därifrån som det låter? Tack för tipset. 6500k kan ju funka men lite högre K hade vart nice. En svagare RGBspot skulle kanske kunna bjuda på lite intressant färgjustering. Gäller bara att få ihop en sån uppsättning så att spridningen blandas snyggt så man inte får en discoburk. Har funderat på om nåt slags färgfilter på hade kunnat fungera att styra färgen. Några bitar av genomskinlig plast i rött, blått och grönt att mixa ljuset genom. Alltså nu brainstormar jag vilt - allt för att kicka igång kreativa lösningar. Grejen är den att så har jag faktiskt gjort på ett av mina rör. Sitter små bitar av genomskinlig bokomslagsplast i rött och blått med jämna mellanrum på mitt neutralvita rör. Blev faktiskt lite snyggare ljusfärg.

Helst skulle jag vilja slipp rör helt för att få fram snygga kontraster i akvariet. Rör ger så utslätad ljusbild.
            Det tar säkert 2-3 veckor, Dem är snälla på att snabbt skicka nya grejjer om det är trasigt etc. ( allt för sin 5 stjärniga respons )

Det enda är väl att 20 watt kanske i verkligheten blir 17watt etc, made in china grejjer är ju lite luriga Men dem är IP klassade så ska inte vara någon fara att ha nära vattnet i akvariet vid kondens etc.

Sen är det gratis frakt så man kan ju alltid testa och se.

Det finns ju 10000 olika varianter att välja mellan med, även undervattens LED med kontroll.

Kommentar

• Streamstone
              Användare
              • August 2013
              • 241

Hurdana är dom här LED grejerna http://dusk.se/belysning.htm

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Streamstone
                Hurdana är dom här LED grejerna http://dusk.se/belysning.htm
                Är det akvarium på bilderna eller vad är det dom försöker visa?

Risken med 6500K är att det ser gult ut. Fanns priser på sidan?

Kommentar

• RaketLasse
                  Användare
                  • October 2013
                  • 22

Priser finns, men dimensionerna på ledramperna stämmer inte med bilderna? Det största verkar vara 60*60cm, men på bilderna ser de bredare ut? Verkar inte gå att dimma de större heller på dusk- sidan.

Kommentar

• Streamstone
                    Användare
                    • August 2013
                    • 241

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Är det akvarium på bilderna eller vad är det dom försöker visa?

Risken med 6500K är att det ser gult ut. Fanns priser på sidan?
                    Inriktningen är väl inte belysning för akvarier utan vivarium, terrarium och liknande. Även om 6500k borde vara hyffsat neutralvitt så finns väl risk att det kan dra åt gult. Dessutom förändras ju ljuset lite när det bryts i vatten. Nu när tankarna drar åt att kombinera med lysrör så tänker jag att färgtempen kanske nödvändigtvis inte måste vara fullt lika kall från en LEDljuskälla. Tänkte kanske att jag skulle kunna låta lysrören stå för den allmänna färgtemperaturen och LEDen får agera ljusstarka skimrande solstrålar som bryter igenom. Vet inte om det tänket funkar i praktiken förstås.

Jomenvisst, priserna finns på allt, ganska ok priser dessutom.

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Jag hade ett ledrör i min T8 ramp som var på 6500K. Jag hade ett aquastar och ett grolux med ledröret och det var väl okej ljus men när jag satte i 12W spotten med 14000K i burken brevid så såg det inte så bra ut längre

Kommentar

• Streamstone
                        Användare
                        • August 2013
                        • 241

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Jag hade ett ledrör i min T8 ramp som var på 6500K. Jag hade ett aquastar och ett grolux med ledröret och det var väl okej ljus men när jag satte i 12W spotten med 14000K i burken brevid så såg det inte så bra ut längre
                        De e ju det som blir kruxet att lista ut bästa blandningen så att inte färgkontrasterna blir för stora, och störande. Just nu kör jag med Aquastar och Sera Brilliant Daylight på 6000k. Dom blandar sig helt ok, men hade kanske önskat något lite mer kallvitt. Dock inte mer av den sortens högre kelvin med liknande färgspektra som tex Aquastar har, ett sånt räcker. Tycker det blir för mycket magentastick i ljuset med två av den sorten.

Svalt men ändå inte iskallt och inte för mycket lila. Det jag tänker är att om jag stoppar i LEDljus som är för kall i det förhållande till ljus jag har idag så kanske färgkontrasterna bli heltokigt fula och då kanske 6500k funkar och harmoniserar med det omgivande lysrörsljuset. Alternativt får jag försöka hitta en annan lysrörskombo som harmoniserar bättre med kallare LEDljus. Många tankar i huvet nu.

Kommentar

• Joakim Birgersson
                          Användare
                          • August 2013
                          • 202

Tycker detta verkar som ett smart alternativ för eftermontering i en befintlig ramp
                          LUMAX Specialdesignede LED-lamper til den ultimative lysoplevelse, der giver dig mulighed for selv at sætte scenen i dit akvarie og skabe dit helt eget unikke lyslandskab.Sammensæt det perfekte akvarielysMed LUMAX kan du både fremhæve fiskenes farver, sætte skub i planternes vækst og tidsindstille en spektakulær solnedgang, blot ved at kombinere forskellige lamper. […]

särskilt upphängningen direkt i lysrörs fästet verkar klurigt

om man inte har Juwel som inte använder standard längd på rören....

Men för andra kan det nog funka. Erfarenheter någon?
                          720 l. Malawi mbuna
                          720 l. Tanganyika
                          112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Svårt att säga mycket om de på Dusk.se de har ju rätt spectrum för växter men verkar vara 1w ledchip i dem som inte körs på full effekt heller därför de är smala och fina utan stora kylflänsar och fläktar. Problemet då med akvarium är att vattnet kommer ta upp för mycket av ljuset så det kommer inte bli speciellt effektivt.
                            Ska man köpa belysning till akvarium med flera små led chip i se till att varje chip är på 3w för att få vettigt penetrering av vattnet.
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                              Tycker detta verkar som ett smart alternativ för eftermontering i en befintlig ramp
                              LUMAX Specialdesignede LED-lamper til den ultimative lysoplevelse, der giver dig mulighed for selv at sætte scenen i dit akvarie og skabe dit helt eget unikke lyslandskab.Sammensæt det perfekte akvarielysMed LUMAX kan du både fremhæve fiskenes farver, sætte skub i planternes vækst og tidsindstille en spektakulær solnedgang, blot ved at kombinere forskellige lamper. […]

särskilt upphängningen direkt i lysrörs fästet verkar klurigt

om man inte har Juwel som inte använder standard längd på rören....

Men för andra kan det nog funka. Erfarenheter någon?
                              Du måste ju ha en heltäckande akvastabilramp för att du ska kunna montera dem i locket som de visar.
                              Men annars är det nog perfekta att kombinera med en T5 ramp om man har just ett akvastabilkar.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

• Mreque
                                Användare
                                • June 2011
                                • 348

Ursprungligen postat av affealien
                                Du måste ju ha en heltäckande akvastabilramp för att du ska kunna montera dem i locket som de visar.
                                Men annars är det nog perfekta att kombinera med en T5 ramp om man har just ett akvastabilkar.
                                Dem var gängade så man kunde sätta i en uphängning.
                                Så det borde ju smidigt gå att fästa över vilket akvarium som helst med lite DIY!

Kommentar

Arbetssätt...