Bra sällskap till Copadichromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • April 2013
    • 228

Bra sällskap till Copadichromis

Hej,

När habegäret är för stort och platsen/antal kar är för lite, så behöver man ju pussla och trixa för att fiskarna skall trivas och inte ligga packade på varandra.

Idag går det 5 st parvus i ett 200 liters och 9 st firecrest i ett 375..
    Vad skulle vara lämpligt sällskap till dessa?

Funderar om Pseudotropheus sp. "polit" kan gå med Parvus. Inga av fiskarna är i vuxen storlek ännu.

Aulonocara maylandi tillsammans med firecrest?

Eventuellt Placidochromis sp. "jalo" med någon av dem...

Som sagt, det är ännu inga stora fiskar. Planen är att de framöver kommer att få mer utrymme, iallafall skall 200 uppgraderas till ett större kar.
    Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Jag är rätt tveksam till att blanda mbuna eller annan "stökig" fisk med copadichromis eller annan "mesfisk". Men jag har å andra sidan inte testat utan har istället undvikit det med teoretiska argument Jag känner t ex att mina whitelips börjar fresta på mina Otopharynx decorus nu när whitelipsen börjar bli lite större. Decorusen färgar inte lika mycket och man ser ofta att dom blir bortjagade. Ingen fara men ändå lite tveksamt hur det ska gå när whitelipsen är fullvuxna och beroende på hur den gruppen blir.

Maylandi med firecrest funkar säkert men det känns rätt trist (rent estetiskt) att ha två så pass lika firrar (svarta med bläs) i samma burk. Känns ju roligare att bryta av med något helt annat i så fall. T ex Aulonocara baenschi skulle kunna vara fint.

Kommentar

• Charlotte
      Användare
      • April 2013
      • 228

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag är rätt tveksam till att blanda mbuna eller annan "stökig" fisk med copadichromis eller annan "mesfisk". Men jag har å andra sidan inte testat utan har istället undvikit det med teoretiska argument Jag känner t ex att mina whitelips börjar fresta på mina Otopharynx decorus nu när whitelipsen börjar bli lite större. Decorusen färgar inte lika mycket och man ser ofta att dom blir bortjagade. Ingen fara men ändå lite tveksamt hur det ska gå när whitelipsen är fullvuxna och beroende på hur den gruppen blir.

Maylandi med firecrest funkar säkert men det känns rätt trist (rent estetiskt) att ha två så pass lika firrar (svarta med bläs) i samma burk. Känns ju roligare att bryta av med något helt annat i så fall. T ex Aulonocara baenschi skulle kunna vara fint.
      Men, det du tycker är att vi isåfall skall hålla oss till Aulonocaror? Finns isåfall flera här hemma att välja på. Iwanda, Cowbe, Hansabaenchi, Maylandi, firefish, otterpoint och Eureka. Alla har ju sin charm, dock upplever jag att Iwandan är ganska så tuff. Även den har ju mörk kropp och bläs.

Ja, tack för svaret iallafall... vi får väl se vilka som skall dela rum med varandra.
      Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Aulonocara är ju oftast rätt lugna av sig så det är ju en lämplig rumskompis. Men det kan säkert fungera med annan fisk också. Det går egentligen aldrig att säga att den och den fisken passar ihop eftersom olika individer fungerar på olika sätt. Alla har vi väl haft en firre som totalt har tappat greppet och tror att den är störst och starkast i hela världen och jagar runt allt o alla

Kommentar

Arbetssätt...