Skygga/rädda Malawisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antene
    Användare
    • December 2013
    • 3

    Skygga/rädda Malawisar

    Hej, jag har surfat runt, sökt och även hittat lite andra trådar om detta ämnet här i forumet men bara hittat tips till personer som har större akvarium, så jag testar att posta denna tråden ändå! Jag har ett 125 L akvarium där jag nu har 3 st Golden och 3 st Moorii, dom är ganska små då jag inte köpte dom för så länge sen. Jag har kollat kvalitén på vattnet och den är bra, dom äter som dom ska och har fina färger, så för övrigt verkar dom trivas. Så det enda problemet är att dom är skygga/rädda, så är det någon som har nån idé om varför det kan vara så? // Anton
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av Antene
    Hej, jag har surfat runt, sökt och även hittat lite andra trådar om detta ämnet här i forumet men bara hittat tips till personer som har större akvarium, så jag testar att posta denna tråden ändå! Jag har ett 125 L akvarium där jag nu har 3 st Golden och 3 st Moorii, dom är ganska små då jag inte köpte dom för så länge sen. Jag har kollat kvalitén på vattnet och den är bra, dom äter som dom ska och har fina färger, så för övrigt verkar dom trivas. Så det enda problemet är att dom är skygga/rädda, så är det någon som har nån idé om varför det kan vara så? // Anton
    Välkommen till forumet!

    Det kan bero på olika saker. Även ifall 125 liter är en liten burk när det gäller malawi så är en anledning att det är för få fiskar. Dom ogillar också skuggor som rör sig över/mot burken. Om det är ljus utifrån eller från lampa har ingen betydelse.

    Inredningen har också betydelse men ibland kan det vara så enkelt att ge dom lite tid. Oftast löser det sig utan någon åtgärd.

    Jag antar att du har tänkt att dom ska gå i en större burk sen? Golden kan möjligen gå bra men Cyrtocara moorii blir 20 cm och lämplig storlek på burk är 400 liter eller mer.

    Kommentar

    • Antene
      Användare
      • December 2013
      • 3

      #3
      Så det kan vara så att det är för lite fiskar i karet? Jag har själv känt att 125 L är på gränsen till för litet, men som du säger ska jag låta dom gå till ett större kar när jag har fått upp dom i lite större storlek. // Anton

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Ja min gissning är att det är för få fiskar. Men jag skulle nog ändå avvakta lite om det är relativt nyligen du köpte fisken. Låta allt "sätta sig" lite liksom.

        Kommentar

        • Antene
          Användare
          • December 2013
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Ja min gissning är att det är för få fiskar. Men jag skulle nog ändå avvakta lite om det är relativt nyligen du köpte fisken. Låta allt "sätta sig" lite liksom.
          Okej, då låter jag de sätta sig lite och annars testar med lite fler fiskar! Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...