Har aldrig haft problem med alger, dels för att jag har kört med torv o klen belysning i mitt f.d. SA kar.. Tycker att det är väldigt snyggt o naturtroget när det har bildat algtillväxt på stenar. Vill gärna ha det i mitt nuvarande Tanga kar. Hur går jag till väga? Belysningen är inte att skryta med direkt.. 3 st led strips ( varmvit, kallvit o en blå) Men tycker att dom uppfyller sin funktion på ett snyggt sätt.. /Micke
Vill ha algtillväxt på mina faxe kalkstenar
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Belys under lång tid per dygn brukar vara ett bra recept. Jag snackar då om 14-18 timmar per dygn och helst ordentligt med ljus. Jag körde med det för att få fram alger för mitt kar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Tror att det blir svårt med min simpla ledbelysning.. Men ska göra ett försök i alla fall. Än så länge har jag limmat dit 3 st ledstrips på min gamla ramp. Har tänkt att utöka med fler dimbara ledstrips och reflektorer. Tack för tipset!!600 + 120 lliter TanganyikaKommentar
-
Du kan få lite av mig! Har det motsatta problemet just nu. Kör med T5 lysrör och har dragit ner på tiden och kör bara med 2 st av 4 under ca 8 timmar, två timmar med fullt drag. Med 12 timmar med fullt ljus blev det tok grönt. Ganska nytt kar kan nog spela in....Så mer ljus så blir det nog gröna alger så det räcker.
720 l. Malawi mbuna
720 l. Tanganyika
112 l. Yngel och karantänKommentar
-
Du kan få lite av mig! Har det motsatta problemet just nu. Kör med T5 lysrör och har dragit ner på tiden och kör bara med 2 st av 4 under ca 8 timmar, två timmar med fullt drag. Med 12 timmar med fullt ljus blev det tok grönt. Ganska nytt kar kan nog spela in....Så mer ljus så blir det nog gröna alger så det räcker.
[ATTACH=CONFIG]49939[/ATTACH]600 + 120 lliter TanganyikaKommentar
-
Vad är det för fiskar du har föresten? Tänkte på att med t.ex troffar är det svårt att få algtillväxt för de betar av den hela tiden. 20 troffar rensade mitt algövervuxna kar kliniskt rent på 2 dagarKommentar
-
600 + 120 lliter TanganyikaKommentar
-
-
-
alger behöver mycket mindre ljus än växter för att växa. Skulle kunna tänka mig att det räcker med nattbelysning (blått) ett par nätter för att få det att dra igång.Kommentar
-
Tack för tipset Bosse G!! Belysningen kommer att gå på med alla 3 igång i 16 h, sen får den blå belysningen vara igång 72 h. Hoppas på lite snyggt resultat efter.. kan möjligtvis hända att det sprider sig på rutor och sand antar jag.600 + 120 lliter TanganyikaKommentar
-
Jag brukar "trigga" igång alger vid uppstart genom att gödsla med Ljus + C:N där N är ammonium.
Observera att ammonium blir ammoniak vid högt pH och är synnerligen giftigt för fiskarna.
Tålamod bör ingå i gödslingen i stora doserWebmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
Kommentar