Sen en tid tillbaka så har jag fått för mig att mina hantlar "slappat till sig".
Alfa hanen slutade jaga honan och terrorisera strykhannen.
Kort efter det började jag uppmärksamma att alfa hanen började simma lite underligt. Med dålig balans.
Lade sig ibland på sidan när han jagade mat eller skog "ofrivilliga" volter om han simmade upp mot ytan.
För två veckorsedan började jag uppmärksamma det även på mina andra två hantlar.
Symptomen är alltså:
-Dålig motorik
-Trötta/sega
-Aggressiva under stress (tex matning)
Det jag har ändrat på innan symptomen kom var att jag bytte mitt fx5 mot två Eheim ytterfilter.
Lät de första eheim gå i ca 8 dagar innan jag tog bort fx5an och har dessutom haft en Powerhead som drar igenom Filtermadrass i karet.
Sen har jag fått en släng av infusorier i akvariet också, kan det vara boven?
Har mätt nitrit precis innan VB och de har varit obefintligt!
Slog i salt (1/2 DL) för en veckasedan vid VB och tyckte mig uppleva en förbättring under veckan.
Denna veckan slog jag i 1 hel DL.
Vad kan det vara för fel?
Inga sår, normal kroppsform såvitt jag kan se Temp. 26-27 grader.
INGA som hellst tecken på att något är fel på någon av de andra arterna.
Alfa hanen slutade jaga honan och terrorisera strykhannen.
Kort efter det började jag uppmärksamma att alfa hanen började simma lite underligt. Med dålig balans.
Lade sig ibland på sidan när han jagade mat eller skog "ofrivilliga" volter om han simmade upp mot ytan.
För två veckorsedan började jag uppmärksamma det även på mina andra två hantlar.
Symptomen är alltså:
-Dålig motorik
-Trötta/sega
-Aggressiva under stress (tex matning)
Det jag har ändrat på innan symptomen kom var att jag bytte mitt fx5 mot två Eheim ytterfilter.
Lät de första eheim gå i ca 8 dagar innan jag tog bort fx5an och har dessutom haft en Powerhead som drar igenom Filtermadrass i karet.
Sen har jag fått en släng av infusorier i akvariet också, kan det vara boven?
Har mätt nitrit precis innan VB och de har varit obefintligt!
Slog i salt (1/2 DL) för en veckasedan vid VB och tyckte mig uppleva en förbättring under veckan.
Denna veckan slog jag i 1 hel DL.
Vad kan det vara för fel?
Inga sår, normal kroppsform såvitt jag kan se Temp. 26-27 grader.
INGA som hellst tecken på att något är fel på någon av de andra arterna.
Kommentar