Alger och algmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #16
    Jag testade med väteperoxid och det är effektivt som tusan så länge du punktbehandlar. Har man som jag några miljader penselalger utspridda över alla stenar och bakgrunden är det inte mycket att göra med peroxid.

    Jag saknar dessutom ett vettigt tips på något som verkligen slår ut penslarna och jag bryr mig inte om växterna stryker med heller.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #17
      Även akvarier som sköts kan få liknande problem, och så här kan resultatet av algmedel bli

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #18
        Fast det där akvariet är ju misskött (sporadiska vattenbyten med flera månaders mellanrum) och dessutom är det bara "FungiStop" som doserats. Ett antibakteriellt medel som tar död på bakterier - dvs en högst riktad attack mot just blågröna alger/Cyanobakterier.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ingemar
          Användare
          • May 2003
          • 10

          #19
          Intressant länk från Karon, det finns alltså medel emot cyanobakterier. Det vore önskvärt att veta fortsättningen av hur det gick sedan, om cyanobakterierna kom tillbaks efter några veckor eller försvann för gott.

          Nu har det gått 6 veckor efter min behandling emot penselalger. Fortfarande är mina växter så gröna och fina utan eländes alger.

          Visst håller jag med om att i första hand försöka förebygga emot alger. Men vad göra om råd som ges är felaktiga, enligt algbekämpnings schemat på Zoopet är CO2 bra emot röd alger.
          MEN penselalgerna exploderade efter att ha i CO2.
          Enligt en annan expert på rödalger trivs rödalger i lägre PH samt i CO2. Altså tvärtemot råd på algekämpnings schemat.....

          Medel emot alger är ett alternativ om inget annat hjälper.



          /Ingemar
          Ingemar

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            citat:
            MEN penselalgerna exploderade efter att ha i CO2.
            Det betyder alltså att enbart algerna kunde tillgodogöra sig den CO2 du tillförde, vilket antyder att växterna var näringsbegränade av något annat. Eller satte sig penselalgerna aldrig på växterna? Från och till vilket pH sänkte du när du började tillföra CO2? KH?

            Förutsatt att växterna har alla näringsämnen dom behöver så kommer CO2 maximera växtens tillväxt och fotosyntes så att dom enbart är begränsade av ljusmängden. I detta läge försigår ett intensivt bubblande från växterna i hela akvariet vilket genererar hög DO och algerna väntar till bättre tider.

            Alger är smarta. Dom väntar ut extremt höga och och extremt låga DO-nivåer eftersom det är de sämsta lägena (näringstillgång) att börja blomma. När dom väl börjar blomma så kan dom skapa DO-nivåer flera gånger högre än mättnadsnivån för vattnet - men inte speciellt länge, och andra alger förutom den blommande sorten samt växter blir utkonkurrerade. Blommningen avslutas med att dom dör fort och bryts ner av bakterier vilket skapar extremt låga DO-nivåer. Näringen släpps ut och precis efter att DO-nivån varit extremt låg så är det läge för nästa våg. Vem blir först? Dina nyainförskaffade fina snabbväxare eller penselalgerna? Är penselalgerna redan på gång så vinner penselalgerna, är dock dina växter fit for fight så vinner alltsomoftast dom.

            Det handlar om timing.

            Man brukar sätta in CO2 "när inget annat hjälper" för att få växterna att trivas och konkurrera ut algerna, dvs under omständigheter då växterna är sorgliga och algerna är starka. Ofta sätts CO2 in exakt samtidigt som extra övrig gödning. Vem blir i detta läge först att utnyttja en plötsligt förhöjd CO2-halt? Algerna naturligtvis.

            Fritt översatt från:


            Ett trick man kan testa är att göda dubbelt innan veckovattenbytet. Algerna slår glädjevolter och börjar producera sporer. Då sveper man undan benen på dom genom ett stort vattenbyte, algerna lämnas utmattade och sporerna går förlorade. Växterna däremot suger gärna åt sig näringen och slänger ut nya skott. Full fräs med CO2 i detta läget kommer enbart gynna växterna som skapar hög DO och får algerna att vänta på något som aldrig kommer ske (om man inte missköter skötseln av akvariet vill säga .

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Ingemar
              Användare
              • May 2003
              • 10

              #21
              Intressant inlägg defdac....

              Den länken har jag inte sett tidigare.

              Det kanske stämmer, när algerna redan har övertag kan det bli värre med CO2, men om det råder balans har växterna god chans att vinna vid tillförsel av CO2..


              Är detta föreslagna trick testat, att göda dubbelt så mycket och sedan göra vattnebyte för att knäcka algerna?


              /Ingemar
              Ingemar

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #22
                citat:
                Är detta föreslagna trick testat, att göda dubbelt så mycket och sedan göra vattnebyte för att knäcka algerna?
                Jag försöker komma ihåg att dosera framförallt fosfat (via KH2PO4) men även extra nitrat (via KNO3) dagen innan vattenbyte, men det är lurigt att komma ihåg =/ Dessutom har jag testat att inducera kvävebrist på sista tiden så de initiala försöken avbröts.

                Det jag mest hann se skillnad på var att Ludwigia glandulosa "perennis" växte mycket bättre med detta trick och slängde ut många fler skott när man trimmat den.

                (Ang. att inducera kvävebrist så blev det inte markant rödare växter som jag hade tänkt mig. Det enda som hände var att det blev betydligt mer alger på framrutan och mer Cyanobakterier pga försämrad växthälsa).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Ingemar
                  Användare
                  • May 2003
                  • 10

                  #23
                  Algätare eller algmedel

                  Ofta rekommenderas algätare istället för algmedel.
                  Men frågan är om det bara är positivt och löser alla prblem.

                  Även algätare (pissar och skiter) i vattnet vilket förorenar och kan öka kvävehalt som antagligen gynnar alger.
                  Om 5 st siamesiska införskaffas, när de vuxit och är 10 cm, då innebär väl det att de tillsammans förbrukar ca 50 liter vatten.
                  (Ofta rekommenderas ett visst antal fiskar i akvariet som beräknas utifrån fiskarnas längd beroende på vattenvolym.)
                  Om de förbrukar 50 liter vatten finns inte så mycket vatten kvar till att ha andra fiskar, förutom i de fall där de har 500 liters akvarium.
                  Hur många akvarister vill ha 5 st fullvuxna siamesiska??

                  Ancistrus är visserligen duktig algätare, men den äter så våldsamt så växtern skadas och bladen vissnar och alger har tendens att gilla blad som inte växer.
                  Och Otocinclus hade varit ypperlig om inde den var så ömtålig.


                  Är algmedel ett alternativ utifrån dessa synvinklar ??



                  /Ingemar
                  Ingemar

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Ingemar

                    Ofta rekommenderas algätare istället för algmedel.
                    Men frågan är om det bara är positivt och löser alla prblem.
                    I mitt tycke är huvudproblemet med algätare att ingen av dem egentligen är det, dvs algätare - de är istället ALLätare, som i högre eller lägre grad inkluderar alger i kosten. Vissa malar, som t.ex. otocinclusar, äter huvudsakligen alger, men även de föredrar fiskmat om de får välja - och det får de i akvarium. Detsamma gäller de flesta snäckor, och, i ännu högre grad, siameser och amano-räkor.

                    Jag tycker det verkar som om algätare bara kan vara effektiva i akvarier där inte det finns annan fisk, dvs akvarier som inte alls matas.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av defdac

                      (Ang. att inducera kvävebrist så blev det inte markant rödare växter som jag hade tänkt mig. Det enda som hände var att det blev betydligt mer alger på framrutan och mer Cyanobakterier pga försämrad växthälsa).
                      Cyano får man nog förvänta sig om man har överskott på fosfat, iochmed att de kan framställa sitt eget nitrat från luftkväve.

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #26
                        citat:
                        Cyano får man nog förvänta sig om man har överskott på fosfat, iochmed att de kan framställa sitt eget nitrat från luftkväve.
                        Eeeeexakt vad jag testat mig fram till. Mätbara nivåer av fosfat och knappt någon nitrat = Cyanohimlen.

                        Med PMDD kan man skruva balansen så att det blir lagom med nitrat (5-10 ppm) och omätbara nivåer fosfat. Fosfatet från fiskmaten verkar räcka ypperligt för att det ska växa som sjutton, men det är kul att dosera KH2PO4 för då växer det sanslöst bra 8-)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • salar
                          Användare
                          • June 2002
                          • 227

                          #27
                          Algenkiller från Hobby funkar ganska bra mot blåalger om man doserar på det starkaste.De flesta växter verkar klara det eftersom jag endast hade cryptocorynner och de överlevde.De var nästan helt utan ruttna blad.
                          Små snäckor hjälper till att hålla balansen om man liksom jag och istort sett alla överutfodrar fiskarna i hopp om att de skall må bra och växa.
                          SALAR

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #28
                            Ja växterna klarar det oftast, men dom slutar helt fotosyntetisera i flera månader. Däremot så dog min Glossistigmamatta =/
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • salar
                              Användare
                              • June 2002
                              • 227

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av defdac

                              Ja växterna klarar det oftast, men dom slutar helt fotosyntetisera i flera månader. Däremot så dog min Glossistigmamatta =/
                              Sorgligt! Kemikalier är ju igentligen aldrig att rekomendera.Att försöka hålla en god balans är mer rätt.Ju större akvarium desto mindre svårt, är en regel.
                              SALAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...