Alger och algmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingemar
    Användare
    • May 2003
    • 10

    Alger och algmedel

    Jag har problem med penselalger...

    Önskar få veta andras erfarnhet av algmedel.
    Effektiviteten av algmedel och om de som testat också hade växter i akvariet när algmedel användes.

    tyvärr sätter sig denna alg främst på växterna. Fick råd av en erfaren akvarist att alger växer när växterna inte växer. Skaffade CO2, 2 av svärdplantorna växer så det knakar med nya skott överallt, men 2 andra svärdplantor med tjockare blad växer dåligt.
    Fast att 2 svärdplantor växer mycket kommer penselalg på bladen.
    4 månader gammalt 170 liters med 7 bolivianska, en ancistrus, byter 25% vatten varje vecka, har lera i rötterna på växterna.
    Vatten kommer från djupborrad brunn med Ph 7,8

    Snart är algmedel enda utvägen.

    Ingemar

    Ingemar
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Siamesisk algätare lär kunna äta penselalger om den inte har något godare att tugga på. Detta kräver då sparsam matning, men det är väl en av de första åtgärder man ska vidta ändå vid algproblem.

    Det här är en ganska informativ sida om alger:


    Man ska även kunna ha extremt snabbväxande växter i akvariet, som t ex Hygrophila polysperma, för att konkurrera ut alger.

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Ingemar
      Användare
      • May 2003
      • 10

      #3
      Tack för tipset Fredrik.

      Det står en intressant sak på din föreslagna webadress.

      Det finns vissa algtyper som trivs toppenbra i de mest välskötta akvarier, t.ex. penselalger.


      Och det är utifrån den aspekten som algmedel kanske är enda lösningen.
      Har läst många inlägg om människor som har algproblem.

      Därför har jag även sökt på utländska webplatser.
      Då har det framkommit att en del som använt algmedel blivit av med problemalgerna för gott.
      Men det framkommer inte om de hade växter eller inte.

      Jag har snabbväxande växter, 10 st kabomba, de växer ett tag och sedan stannar de av medan algerna fortsätter att växa.......


      Ingemar
      Ingemar

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #4
        Jag lade också märke till den kommentaren, men Siamesisk algätare kan vara värt att prova om du inte redan har gjort det.

        Kanske måste man beskära de snabbväxande växterna för att de ska kunna forsätta växa så raskt? Någon med mycket erfarenhet av växtakvarium borde kunna ge ett säkert svar.

        /Fredrik

        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Ingemar
          Användare
          • May 2003
          • 10

          #5
          Pensel algerna verkar vara utrotade.....

          Lite algmedel och efter några dagar hade alla pensel alger tappat både färg och livslust....he he...

          Växterna har klarat sig bra och fiskarna tycker nog att det blivit ett trevligare klimat hoppas jag.

          Det är bara att hoppas att resultatet håller i sig.

          /Ingemar
          Ingemar

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Vill du tala om vilket medel du använt? Själv har jag Algodepot (eller vad det heter, tabletter är det iaf som läggs i filtret). Detta medel verkar vara bättre som förebyggare än som utrotare då det inte biter sådär förbannat bra på penslarna.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Johan1
              Användare
              • May 2002
              • 390

              #7
              Själv skulle jag inte använda ett algmedel. Du måste ju ha problem med ett nitrat rikt vatten, ett hårt vatten (?) med pH över sju och koldioxidbrist (?).

              Börja med att skaffa ett 5-6 Siamesisk algätare, Jag har 3 och de äter penselalger. Men det löser inte problemet. Nitrat rikt vatten, gör en mätning och kontrollerat typen av mat och hur mycket du matar byter vatten etc. pH över sju tycker jag du ordnar med torvfilterning. Sedan skall du även gå över vad du har för lyse och tillräckligt.

              Jag har även haft stor problem med mitt sällskaps akvarium till och från och inte har det hjälpt med algmedel utan snacka med vänner läsa någon växt bok och grunna en del...

              http://ww2.hemsida.net/discus/community.aspx (Mitt akvarium)
              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

              Kommentar

              • Ingemar
                Användare
                • May 2003
                • 10

                #8
                Koldioxidbrist är inget problem, har i CO2 kontinuerligt i akvariet och de 2 olika lysrören är några månader gamla med reflektorer samt att fiskarna matas sparsamt.

                Grundorsaken verkar ha varit att det fanns penselalger på växterna som följde med akvariet som bara var några månader gammalt.
                Jag har frågat akvarister som hållt på hela livet med akvarier hur man skall få bort penselalgerna, jag har följt alla deras råd. Jag har läst både på svensk och utländsk web om algförebyggande.
                En av råden var att öka CO2 men algerna växte ännu mer då.

                Inget hjälpte.......

                citatet finns vissa algtyper som trivs toppenbra i
                de mest välskötta akvarier, t.ex. penselalger.
                Efter att ha läst detta på en web sida och kontaktat akvarieaffären som hade denna information kom funderingar på att bekämpa algerna kemiskt....

                Hittade info på en websida med noggran redogörelse för rödalger och dess livsbetingelser samt att de trivs i CO2, alltså tvärtemot de råd jag fått av expertakvarister. Men där omtalades en kemisk nödlösningen och vilka fiskar och växter som var känsliga respektive okänsliga för det medlet, och en vän som är kemist blandade ihop enligt angiven formel.

                För säkerhetsskull flyttade jag alla fiskar till ett annat akvarium och hällde i medlet och lät det verka 10 dagar, bytte 70% av vattnet och flyttade tillbaks fiskarna.

                En vecka har gått efter behandling och växterna och cikliderna verkar trivas bättre än nånsin.
                Det är bara vettenpesten som vart lite dassig, men det stod att den växten kunde reagera negativt av medlet, så allt verkade stämma som experten på rödalger informerade om.


                Underbart att för en gångs skull ha ett fint akvarium.

                INTE ETT SPÅR AV PENSELALGER.....


                /Ingemar
                Ingemar

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Törs man fråga vad det var för kemikalieblandning [?]

                  Kommentar

                  • Ingemar
                    Användare
                    • May 2003
                    • 10

                    #10
                    Algmedlet är bara ett slags mineralämne.....

                    Ord har varierande innebörd för olika människor.
                    När en del hör ordet ALGMEDEL verkar det nästan som att de associerar
                    det med gift eller liknande.
                    Och kanske vissa algmedel är nån typ av gift...!!..??

                    Men när det gäller mitt akvarium ändrade jag bara proportionerna på mineralämnena.....en slags kopparsulfat i mycket låg dos användes.
                    Men det fungerar bara emot rödalger.

                    Resultatet har varit över förväntan och jag har blivit av med penselalgerna.
                    Dessutom har cikliderna lagt rom som är yngel nu, de har aldrig lagt rom tidigare i akvariet....så de verkar trivas bra.



                    /Ingemar
                    Ingemar

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • July 2003
                      • 44

                      #11
                      har läst någonstans att algätande ungfödare som black molly, platy eller guppy kan utrota penselalger genom att äta upp dem

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • October 2002
                        • 985

                        #12
                        Man skulle kunna påpeka att koppar är den aktiva komponenten i de flesta av de bottenfärger som numera är förbjudna att använda i Östersjön, pga att de är giftiga.

                        /Fredrik
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Ingemar
                          Användare
                          • May 2003
                          • 10

                          #13
                          Jag har också hört att Guppy, Platy och Molly kan äta alger.
                          Problemet är väl att några av dessa fiskar kräver väl lite salt i vattnet!!??

                          Det rekommenderas att ha i Ektosalt i akvarier som förebygger svamp sjukdomar och liknande.
                          Men efter att lagt i 1 tsk Ektosalt i 170 liters slutade några växter att växa och direkt blev de invaderade av penselalger.

                          Salt innehåller natrium, och natrium och koppar är väl mineralämnen som finns i vattnet vi dricker.
                          Fiskmaten innehåller väl också mineralämnen som natrium och koppar.
                          Vad skulle hända om någon hällde i ett kilo fiskmat i akvariet?? Förutom nitrit och nitrat skulle nog överdosen av mineralämnen bli farlig.
                          Tillägas kan att allt kan nog vara giftigt i för stor mängd.

                          Angående koppar så talar vi om proportioner som miljondelar.
                          Kemisten som vägde upp åt mig, använde en elektronisk supervåg som kan mäta tusendelsdels gram, snacka om precision.
                          Dessutom var fiskarna i annat akvarium under behandlingen.

                          Alger verkar vara ett problem för många akvarister.
                          Och då är det väl bättre om de använder algmedel och blir av med algerna än att de ger upp och slutar med fiskar!?!?
                          Det finns väl kanske både bra och dåliga algmedel....

                          Men visst är det en svår fråga när det gäller alger och algmedel.

                          /Ingemar
                          Ingemar

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #14
                            Som tidigare tagits upp, vad skall man göra när man gjort allt man kunnat efter bästa förstånd och följt alla råd och algerna struntar fullständigt det utan växer av hjärtans fröjd ?
                            Jag hade (har) tre akvarier på gång varav ett hade en besvärande algväxt (vet inte vad den hette, var som en grön slöja som låg över allting).
                            Jag bytte mycket vatten, bytte lite vatten, bytte med färskt vatten, bytte med gammalt vatten, ändrade belysningstiderna, slutade mata. Sög man bort algerna var de tillbaka på en eller ett par dagar. Jag höll mer eller mindre på att ge upp.
                            Dock hade på ett möte i akvarieföreningen vunnit en flaska med något som hette "Femanga Algenstop". Jag ville helst inte använda det, men som situationen var hade jag inget att förlora. Jag använde det en gång och efter några dagar var algerna borta och har så varit sedan dess. Ingen växt eller fiskdöd.
                            Det är lätt att peka finger och vagga på huvudet och säga vojne, vojne, inte använda algmedel, syndig, syndig, oren, oren, när man inte har dessa problem eller lyckats lösa dem på ett eller annat sätt som inte funkat för andra.
                            Dock hade en annan medlem i föreningen använt ett algmedel (okänt vilket märke) som verkligen var effektivt. Det tog allt grönt levande, alger likaväl som växter [xx(] [xx(] [xx(], vill dock minnas att fiskarna klarade sig (om de nu var kvar i akvariet).

                            Kommentar

                            • VäxaLätt
                              Användare
                              • August 2003
                              • 75

                              #15
                              Tjena....

                              För ett tag sedan hörde jag om en kille som använde Väteperoxid i sitt akvarium mot extrema ansamlingar tofsalger... "bara fräste till och de var borta" ..han hade fiskar och allt kvar i akvariet utan att de tog skada samt att de blad som algerna växte på klarade sig i vissa fall.

                              Mvh Erik

                              Mvh Erik
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...