Brister i röstresultaten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Brister i röstresultaten?

    Det har kommenterats en del om att tillvägagångssättet för röstningen gör att det finns skäl att inte tro att resultat återspeglar verkligheten. Detta är korrekt och så länge inte NCS redovisar det som om det vore sanning ser jag inget fel i det. I grunden handlar det mer om att alla som läser resultatet är medvetna om vilka felaktigheter som kan förekomma. Nu känns det i just detta fallet som av underordnad betydelse.

    Detsamma gäller ju alla typer av statistiska undersökningar som förekommer i olika sammanhang. Skillnaden är kanske att man i olika utsträckning försöker minimera den statistiska felmarginalen med olika metoder. Det finns ett uttryck som säger ”det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik”


    Nu anser inte NCS att den typen av röstningar som vi erbjuder/redovisar är av den karaktär att vi skall ta steget från en enkel ”poll” på hemsidan till att regelrätta undersökningar med all vad det innebär.

    Man får helt enkelt ta dessa röstningar för vad de är och i bästa fall blir det även en diskussion i forumet resultatet. Jag utvecklar gärna detta med undersökningar och statistik om någon känner ett behov av det.

    Är det sedan någon som har lämpliga frågeställningar för röstningen är ni välkomna att skicka dessa till mig.
    David
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #2
    Det enda som känns berättigat att ändra är att man skall bara kunna rösta en gång men det har vi ju tagit upp tidigare. Jag tycker att en att det annars är ett bra initativ med en snabbgallup och det bekymmrar inte mig att resultatet blir sisådär.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #3
      Citat:
      "Nu anser inte NCS att den typen av röstningar som vi erbjuder/redovisar är av den karaktär att vi skall ta steget från en enkel ”poll” på hemsidan till att regelrätta undersökningar med all vad det innebär."
      David:
      Det har framkommit tidigare vad jag själv tycker så jag kommer inte att tjöta mer om detta. Men innebär vad du skriver ovan att inga förändringar kommer att ske angående röstningskontrollen?
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • April 2002
        • 581

        #4
        Vi kommer givetvis göra vad vi kan för att förbättra och utveckla alla delar på hemsidan inklusive galluparna. I detalj vad som kommer att göras vet jag inte men jag skall tala med Christian. Min poäng är bara att vi får acceptera att det finns kryphål för de som vill manipulera resultaten så länge det inte finns enkla sätt att täppa till dem.

        IP-nummer gäller nu, kanske är Cookie ett bättre alternativ men fortfarande inte vattentätt.
        David

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Ok, jag ska försöka acceptera detta.(smiley)
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

            #6
            Cookie är ett bättre alternativ
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              En lite krångligare men definitivt vattentät metod är att göra så att man får posta ett inlägg med endast den siffra som motsvarar ens röst i en särskild "rösttråd" som alltid är högst upp i forumet i form av en "sticky"-tråd. På detta sätt så är det omöjligt att lägga flera röster. Jag har sett denna metod användas på forum där inte tekniken har varit så avancerad och även om det har krävts en timme av administratörens tid att räkna rösterna så har röstresultatet varit hundraprocentigt förutom någon enstaka felräkning om det har varit hundratals personer som har röstat.

              Det går ju även bra för medlemmarna att kontrollräkna eller hjälpa till med rösträkningen om detta skulle behövas.

              Men får man en cookie-variant baserad på användarnamnet att fungera så fungerar den ju likadant samt att den är sju resor mindre omständig...

              Jag tror hur som helst att det är viktigt att man på sikt får bukt på fusk-problemet, det finns nog de som gör allt för att få sin vilja igenom och om ett visst röstresultat kan ge dem en bättre position i en diskussion så tvivlar jag inte för en sekund att de sätter sig ner och fuskröstar om detta är möjligt utan någon större ansträngning... Speciellt i omröstningar där det inte sedan tidigare är självklart vad röstresultatet kommer att bli, fusket vid artikelomröstningarna är ju lite enklare att genomskåda eftersom en artikel om t.ex en sajicaciklid inte normalt skulle ha en chans mot en artikel om t.ex frontosan, men en omröstning om t.ex "näthandeln" som pågår just nu är ju nästan omöjlig att veta hur den normalt borde sluta. Det är alltså fritt fram för den oseriöse att tokrösta för att få sin vilja igenom...
              Denna möjlighet bör eliminieras så fort som möjligt.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

                #8
                FI: Det är inte vattentätt. Den som vill fuska kan t ex skapa 20 olika konton på forumet. För att förhindra det kan vi införa att endast NCS-medlemmar får rösta - då måste man i alla fall betala ytterligare en medlemsavgift för varje fuskröst man vill ha, och det blir ju fort tråkigt... Jag tycker hur som helst omröstningarna skulle bli mindre roliga om bara medlemmar fick rösta. Alt 2 är väl att skaffa en säkrare koppling mellan forumkontona och fysiska personer och kräva att man har forumkonto för att få rösta, men det blir ju en massa extra administration för de som sköter sajten, vilket inte känns aktuellt.

                Förslag: Cookie. Som komplement kan man skriva ett enkelt logganalysprogram som summerar hur många röster som avgivits från varje IP-nummer. Då ser man om någon med fast eller någorlunda fast IP-nummer dödar sina cookies för att kunna rösta igen. En nackdel med cookies är att två ciklidister som är sambos eventuellt inte kommer kunna rösta var för sig utan att trixa, men det är kanske en acceptabel nackdel?
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 581

                  #9
                  Låter vettigt med Cookie som komplement till IP-nummer. Tycker det känns bra om man undviker krav på inloggning, medlem eller andra hinder.
                  David

                  Kommentar

                  Arbetssätt...