If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tar väl bara ca en och en halvtimme dit från Stockholm tror jag, fast jag behöver fler akvarier nu ifall jag ska fylla på med mer fisk, hade varit kul annars
Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
Jag och Riktlinjer här på forumet var hos Janne idag och det var värt ett besök. Trevligt mottande, fisksnack och mycket fina firrar att titta på. Jag köpte en led "ramp" med kontroll så man kan styra ljusmängd, belysningstid och programmera sol upp/nedgång. Det ska bli kul att se hur det blir!
Jag och Riktlinjer här på forumet var hos Janne idag och det var värt ett besök. Trevligt mottande, fisksnack och mycket fina firrar att titta på. Jag köpte en led "ramp" med kontroll så man kan styra ljusmängd, belysningstid och programmera sol upp/nedgång. Det ska bli kul att se hur det blir!
Mycket intresserad av att följa Din erfarenhet av LED rampen. Vad var det för fabrikat? Söker själv efter en "med ljus och lykta" ha,ha.
720 l. Malawi mbuna
720 l. Tanganyika
112 l. Yngel och karantän
Fick i veckan hem min nya led belysning .
jag är sjukt nöjd och kan varmt rekommendera dessa .
jag har 2 st på 120cm
Ena röret är med röda/vita led på 8.000 k
och de andra röret med blå/vita led på 12.000 k
allt styrs med fjärrkontroll med en massa funktioner
I dag har jag rören i ett 720 snett bakom varandra och då räcker
Demoramperna såg ut att fungera fint ovanpå några olika akvarier
Berätta mer! Inte särskilt lätt att läsa holländska och hittar ingen info hur det går att ställa in ljuset, eller bara jag som letat dåligt.
Jag vill byta ut mina T5 rör för ett Juwel 450 med Tanganyika och letar efter en lösning där jag kan uppnå följande i ett och samma paket. Här är vad jag skulle vilja göra:
06.00-10.00 Månsken
10.00-14.00 Gryning, ca 50% av max eller ännu hellre "glidande" från månsken till fullt dagsljus
14.00-20.00 Dagsljus, krispigt, lite högre Kelvin än Juwel Daylight rör men kanske inte fullt som ett salt kar. Riktat så det blir lite reflexer.
20.00-22.00 Skymning lika som omvänd gryning
22.00-24.00 Månsken
Funkar det med JBL led, Ni som har erfarenhet från den
720 l. Malawi mbuna
720 l. Tanganyika
112 l. Yngel och karantän
Jag återkommer när den är inlopplad och jag har testat vilka inställningar man kan göra. I jul kommer jag att dra igång burken den ska sitta i så du får ha lite tålamod
Kommentar