Jordätare med gäddor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Jordätare med gäddor?

    Jag hade tänkt blanda Geophagus sp. "Tapajo read head" med den lite mindre och snällare "gäddcikliden" Crenicichla edithae. Någon med erfarenhet som vill avråda från detta?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    På Arken Zoo i kista simmade en Crenicichla Menezesi men en brasiliansk jordätare i munnen :-)

    Men Menezesi å Edithae verkar rätt lika i storlek och temperament, nu går inte mina med just jordätare men med tex Sajica, där honan är riktigt liten och hittils har det gått bra. Visst kommer nog gäddorna ge jordätarna ett nyp när de blir sura men inget mer om de liknar mina. De verkar inte särskilt intreserade av andra arter om de inte går att äta.

    PS: jordätaren på kista var nog inte riktigt frisk, de hadde fått rätt mycket stryk av de jaguarciklider jag köpte ur samma kar.
    fish r friend

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Det där låter ju lite småruggigt, men jordätarna som jag tänkte ha i är VF och vuxna så de är större än gäddorna.

      Jag har också hört just det som du nämner att "gäddorna" faktiskt inte precis bryr sig om andra arter och detta borde särskilt gälla edithae som vad jag har hört anses som en av de mildaste i branschen.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Crenicichla edithae hör till saxatilis/lepidota-gruppen, eller hur? De är aggressiva mot andra fiskar men de sliter dem inte i stycken så som de gör med andra individer från med saxatilis/lepidota-gruppen. Det gäller de tre arter jag har viss erfarenhet av. Menezesi och sp. "Pernambuco" beskrivs som relativt snälla dvärgcrenicichlor (men ändå "stora"). De är rätt aggressiva båda två. Jag "förvarade" Pernambuco med lekande Chromidotilapia och lekande Archocentrus septemfasciatus + ett gäng tanganyikor på tillväxt. Alla tre arterna hade yngel samtidigt i 375 liter endast inrett med ett par blomkrukor vilket gick utan skador på fisken. Allt beror ju på akvariets storlek. När mina lekte nyss (larverna blev inte frisimmande) så var de rejält elaka mot en Ae patricki-hona på nästan 20cm. Den spöar normalt sett menezesi hanen utan problem (samma längd). Sammanfattning: Det går nog men Geophagusarna får nog ett och annat tjuvnyp. Min menezesihane skulle nog sätta i sig allt mindre än en femkrona så den gränsen kan nog vara smart att hålla. Troligen är gränsen för ciklider mindre pga. hårda fenstrålar fast om de försöker är risken stor att de sätter i halsen och dör (till rovfiskfantasterna: testa patricki - aggressivare och rovgirigare än Crenicichla och väldigt väldigt skild från blåciklid i beteende). När det gäller "dvärgar" från saxatilis/lepidota-gruppen så får man nog lägga på minst 50% på den angivna maxlängden för hanen. Troligen äter hanen på tok för mycket, samtidigt som man får problem med att få honan att växa i samma takt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Det rör sig om ett 420 liters kar. Tror ni kanske att det är bra att ha några ciklider till som sällskap för att få det lugnare eller kan det bli bra med två "gäddor" och två Geophagus?

          Jag har möjlighet att införskaffa ett fullvuxet lekpar Cichlasoma bimaculatum också. Ska jag trycka ner dem med i det karet?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag gissar på att det funkar med både två- samt treartskombinationen. Det stora problemet är att hålla liv i crenicichlahonan. Sannolikheten för det ökar nog med tre arter fast akvariet är kanske lite litet. Hur stora är crenicichlorna? En sexcentimetershona är kanske för liten för vuxna lekpar av Cichlasoma?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...