Akvarieprojket 678 liter SA/CA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Hoppas rötterna är till belåtenhet.

Angående fiskar så vad jag förstått är Cryptoheros sajica nästan som zebraciklider och leker hela tiden och gör livet surt för övriga invånare i karet så kanske inte är en så underhållande ciklid om den hela tiden ska jaga upp alla andra i ett hörn.
    En som jag alltid haft ett litet extra öga till men aldrig hunnit testa är Cichlasoma amazonarum de är halvstora och ska vara ganska lugna av sig vad jag förstått.
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• olaw
      NCS Medlem

• July 2006
      • 474

Ursprungligen postat av affealien
      Hoppas rötterna är till belåtenhet.

Angående fiskar så vad jag förstått är Cryptoheros sajica nästan som zebraciklider och leker hela tiden och gör livet surt för övriga invånare i karet så kanske inte är en så underhållande ciklid om den hela tiden ska jaga upp alla andra i ett hörn.
      En som jag alltid haft ett litet extra öga till men aldrig hunnit testa är Cichlasoma amazonarum de är halvstora och ska vara ganska lugna av sig vad jag förstått.
      Tack så jättemycket för alla rötterna. Det var mycket rötter. Ska titta i helgen vilka som platsar i det här akvariet blir någon över så kanske dom kan få plats i något av mina mindre akvarium.

Kommentar

• roedkft
        Användare
        • June 2010
        • 189

Ursprungligen postat av olaw
        Ja jordätare är jag väldigt sugen på, tror jag ska försöka få tag på någon av fin av dom som inte tillhör dom största arterna då jag vill att dom ska ha utrymme även som vuxna sen. Är också sugen på Hypsophrys nicaraguensis och kanske Archocentrus multispinosus . Det finns så mycket att läsa om och välja på. Jag spanade in Heros sp. "red shoulder" på en butik i Uppsala nyligen men läste sedan flera uttlåtanden på nätet om att alla växter skulle ryka direkt. Spanade också in Andinoacara rivulatus i en butik i Uppsala men har förstått att dessa kan vara väldigt agressiva, dessutom kanske dom korsar sig eller bråkar med mina Andinoacara pulcher . Cryptoheros sajica och Cryptoheros cutteri är också intressanta men i sådana fall tillsammans med någon stor fisk med.

Jag försökte skriva ut dom latinska namnen på fiskarna som jag är intresserad av inte för att verka insatt utan för att andra också lätt ska kunna se vilka fiskar jag syftar på.
        Min erfarenhet är att du ska undvika Hypsophrys nicaraguensis och Archocentrus multispinosus om du vill att växterna ska stå kvar där du planterade dem eller i vissa fall alls finnas kvar. Har bara haft ett par niccar men de finfördelade samtliga växter på ett irriterande effektivt sätt. Multispinosor har jag haft i flera omgångar och det har aldrig funkat med växter. Men jag vet andra som har fått det att funka. Som vanligt (i synnerhet med CA) så gäller att det som funkar för nån funkar inte alls för nån annan. Beror lite på hur mycket du vill chansa med nuvarande plantering.

Kommentar

• roedkft
          Användare
          • June 2010
          • 189

...snygg burk, förresten

Kommentar

• olaw
            NCS Medlem

• July 2006
            • 474

Ursprungligen postat av roedkft
            Min erfarenhet är att du ska undvika Hypsophrys nicaraguensis och Archocentrus multispinosus om du vill att växterna ska stå kvar där du planterade dem eller i vissa fall alls finnas kvar. Har bara haft ett par niccar men de finfördelade samtliga växter på ett irriterande effektivt sätt. Multispinosor har jag haft i flera omgångar och det har aldrig funkat med växter. Men jag vet andra som har fått det att funka. Som vanligt (i synnerhet med CA) så gäller att det som funkar för nån funkar inte alls för nån annan. Beror lite på hur mycket du vill chansa med nuvarande plantering.
            Tack för tipsen Roedkft. Har du erfarenhet av någon SA/CA som låter växterna vara kvar? Om dom äter på eller flyttar lite på växterna gör inget men det är vore tråkigt om valet av fiskar gör att man inte kan ha växter överhuvudtaget i akvariet. Nuvarande plantering gjordes på ca en kvart så det spelar ingen större roll, bara att det går att ha en del höga växter i.
            Senast redigerad av olaw; 12 December 2013, 22:39.

Kommentar

• Kawasa
              Användare
              • September 2012
              • 840

Hallå Ola, ifall du redan har blå ciklider och ska blanda SA med CA så vill jag varmt rekommendera Thorichthys ellioti en mycket fin fisk som låter växter vara och inte är så jättebråkig heller

Här är en film Tommy har lagt upp på youtube

Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• {_AquA_}
                Användare
                • February 2013
                • 1300

Ursprungligen postat av Kawasa
                Hallå Ola, ifall du redan har blå ciklider och ska blanda SA med CA så vill jag varmt rekommendera Thorichthys ellioti en mycket fin fisk som låter växter vara och inte är så jättebråkig heller

Här är en film Tommy har lagt upp på youtube

Ellioti och Röd eldbuk är favoriter här.. Nästan så man vill första SA biotopen med dessa fiskar )
                // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • March 2013
                  • 231

Om du inte redan har Andinoacara pulcher tycker jag att du borde kika på Andinoacara latifrons . Är väldigt lik blåcikliden men har en röd söm på ryggfenan. Jag blev väldigt imponerad första gången jag såg ett vuxet exemplar.

Kommentar

• olaw
                    NCS Medlem

• July 2006
                    • 474

Tack för tipsen!

Kommentar

• olaw
                      NCS Medlem

• July 2006
                      • 474

Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                      Om du inte redan har Andinoacara pulcher tycker jag att du borde kika på Andinoacara latifrons . Är väldigt lik blåcikliden men har en röd söm på ryggfenan. Jag blev väldigt imponerad första gången jag såg ett vuxet exemplar.
                      Har redan ett par Andinoacara pulcher i det akvariet. Latifrons verkar annars vara en fin fisk.

Kommentar

• roedkft
                        Användare
                        • June 2010
                        • 189

Ursprungligen postat av olaw
                        Tack för tipsen Roedkft. Har du erfarenhet av någon SA/CA som låter växterna vara kvar? Om dom äter på eller flyttar lite på växterna gör inget men det är vore tråkigt om valet av fiskar gör att man inte kan ha växter överhuvudtaget i akvariet. Nuvarande plantering gjordes på ca en kvart så det spelar ingen större roll, bara att det går att ha en del höga växter i.
                        Finns hur många som helst som lever upp till det kravet! Visst kan jag droppa mina favoriter men jag tror inte att tillför dig så mycket. Kolla runt i artregistret efter firrar som du gillar. Sök sen i forumet här och på annat håll efter mer info och bilder. Planerandet är halva nöjet

Kommentar

• olaw
                          NCS Medlem

• July 2006
                          • 474

Finns hur många som helst som lever upp till det kravet! Visst kan jag droppa mina favoriter men jag tror inte att tillför dig så mycket. Kolla runt i artregistret efter firrar som du gillar. Sök sen i forumet här och på annat håll efter mer info och bilder. Planerandet är halva nöjet
                          Jo det är väl så, planerandet är kul. Jag har tittat ganska mycket kommer att titta mer, bara kul med andras erfarenheter då det kan vara en sak vad man läser sig till och en annan i praktiken, sen kan det såklart fungera olika med samma art hos olika personer beroende många olika faktorer.

Kommentar

• roedkft
                            Användare
                            • June 2010
                            • 189

Visst! Forumsnackandet är absolut också en del av nöjet! Tror dock att du får mer input om du avgränsar dig till en eller ett par arter som du redan sneglat på eller en viss storlek eller... ja, du fattar principen

Kommentar

• olaw
                              NCS Medlem

• July 2006
                              • 474

Visst! Forumsnackandet är absolut också en del av nöjet! Tror dock att du får mer input om du avgränsar dig till en eller ett par arter som du redan sneglat på eller en viss storlek eller... ja, du fattar principen
                              Visst jag fattar.

Kommentar

• olaw
                                NCS Medlem

• July 2006
                                • 474

Jag fick ett flertal större rötter av Affealien här på forumet:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,7 KB
ID: 689188
                                Plockade några till stora stenar från en åker att ha på botten under rötterna:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,8 KB
ID: 689189

Kommentar

Arbetssätt...