If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Härliga mått på det karet.
Så min gamla favvosar får det lite större nu igen eller ska du byta ut dem?
Hur ser fiskplanerna ut?
Japp dina chokladciklider får det större, dom är fortfarande mina favoriter och jag hoppas kunna ha dom länge. Det enda är att jag särade på dom några månader efter att jag köpt dom av dig. Det var 3 från början varav 2 var ett par, det funkade fint ändå hos dig i 1000+ litersburken men efter ett tag i min 324 burk så blev den tredje mobbad av paret och gömde sig platt under skifferplattorna så den går sedan dess hemma i min 240 burk istället, lite litet för den kanske men funkar bra. Fiskplanerna i övrigt är inte helt klara, kom gärna med förslag. Det finns två saker jag vill väga in bara: 1: jag kommer inte ha tid att byta vatten i det här akvariumet mer än ca 1 gång i månaden eftersom det blir på arbetstid så därför bör jag inte ha jättemånga fiskar och framför allt inte jättekänsliga fiskar. 2: jag vill kunna fortsättta hålla växter i akvariet, det gör inget om någon/några växter ryker emellanåt men jag vill ha merparten kvar, det bli så kalt annars med den höjden.
Affealien, jag är fortfarande imponerad av din 1000+ burk med SA, det var det finaste och pampigaste akvarium jag sett live hemma hos någon privatperson. Hoppas kunna skaffa ett liknande någon gång om vi bor större och tjejen tillåter det. Jag läste att du blev tvungen att sälja det, verkligen tråkigt, men roligt för köparen. Jag hade gärna haft dina Guianacara geayi med .
Tack så mycket, jo tyvärr är det sålt, en här på forumet som köpt det men tyvärr är det ingen som skriver aktivt så får åka till Åland om man vill titta på det.
Jag har kvar alla rötter i fall du skulle vara sugen på fler skulle du kunna få några gratis, utom den största då, för just nu ligger de bara ivägen.
Ja de var ju lite bråkiga mot den 3:e chokladcikliden i mitt kar också men det var ju så långt så de gick bra att gömma sig för den 3:e för det mesta så förstår om de blev för mycket hos dig för den.
Angående fiskar så någon mindre jordätare skulle nu passa riktigt bra tror jag, jordätar fantast som jag är.
Är det någon som följt tråden som har något förslag på mera fisk till akvariet? Typ sydamerikanska eller centralamerikanska ciklider som inte är jättekänsliga för vattenkvaliteten och inte förstör alla växter. Om någon som bor i Uppsala eller i närheten har någon ciklid som passar beskrivningen till salu så skicka mig gärna ett PM så kan vi prata om saken.
Corydoras är coola. Provade det tillsammans med det här fiskbeståndet när dom gick i den mindre burken. Det slutade ganska fort med att corydoras försvann, troligen uppätna. Kanske skulle det gå bättre nu med mer utrymme.
Ja jordätare är jag väldigt sugen på, tror jag ska försöka få tag på någon av fin av dom som inte tillhör dom största arterna då jag vill att dom ska ha utrymme även som vuxna sen. Är också sugen på Hypsophrys nicaraguensis och kanske Archocentrus multispinosus . Det finns så mycket att läsa om och välja på. Jag spanade in Heros sp. "red shoulder" på en butik i Uppsala nyligen men läste sedan flera uttlåtanden på nätet om att alla växter skulle ryka direkt. Spanade också in Andinoacara rivulatus i en butik i Uppsala men har förstått att dessa kan vara väldigt agressiva, dessutom kanske dom korsar sig eller bråkar med mina Andinoacara pulcher . Cryptoheros sajica och Cryptoheros cutteri är också intressanta men i sådana fall tillsammans med någon stor fisk med.
Jag försökte skriva ut dom latinska namnen på fiskarna som jag är intresserad av inte för att verka insatt utan för att andra också lätt ska kunna se vilka fiskar jag syftar på.
Kommentar