Synodontis sp?, vilken art eller hybrid?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanlidman
    Användare
    • February 2004
    • 118

Synodontis sp?, vilken art eller hybrid?

Hej,
    köpte ett par stycken Synodontis som såldes som "Synodontis sp" igår, jag försöker att hitta mer information om dom men det är svårt att hitta någon. Dom är ca 5-10cm och fisken nedan är på ca 10cm.
    Söker man på på google bildsök så kommer två namn upp (S.multipunctatus och S.longirostris) men även på olika hybrider mellan arterna inom Synodontis släktet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC3924.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,9 KB
ID: 699410
    Skulle vara kanon om någon kunde hjälpa mig med mitt problem.
    Hälsningar Johan
    Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier
  • Lillemor
    Användare
    • June 2013
    • 117

Hej
    Är ingen expert på malar men när jag jämför din bild med bilder från Back to Nature guide om malar så får jag fram detta.

S. Multipunctatus rygg och stjärtfena har delar av fenorna som helt svarta fält.
    Den andra du nämner hittade jag inte i boken....

Mitt amatörbud är S. eupterus. Handelsnamn "Feather Fin" (fjäderfens-mal)

Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

Kommentar

• johanlidman
      Användare
      • February 2004
      • 118

Tack för sitt svar, jag ska kika på på ditt tips i eftermiddag :-)
      Hälsningar Johan
      Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

Har hört att det av någon anledning odlas och sälj en hel del korsningar på just Synodontis (odlas och säljs vidare till åra grossister från asien), så min gissning är att det är just en Synodontis sp., alltså en korsning. Rätta mig gärna om jag har fel, det är som sagt rykten jag hört. Det låter ju också rimligt i och med att den såldes som just en Synodontis sp. men jag vet i och för sig inte hur bra koll din handlare brukar ha.

Jag kan i alla fall säga med 100% säkerhet att det inte är en S.multipunctatus.
        Senast redigerad av Pierre_N; 07 December 2013, 16:09.

Kommentar

• johanlidman
          Användare
          • February 2004
          • 118

Jag tror också att detbär en korsning, jag halkade in på en engelsk hemsida där fanns en bild som liknande mina fiskar, där stod det om hybrider och hur vanliga dom är i handeln. Akvariehandlaren visste inte mer är Synodontis sp som han köpt in (stod så i beställningslistan).
          Tack för ditt svar :-)

Kommentar

Arbetssätt...