dosering av metronidazole

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    dosering av metronidazole

    den förpackning jag hittade i FASS var 5 mg/ml och jag undrar om det är den som avses när man doserar 5 ml./100 liter vatten?
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    5mg/ml är nog vikten/volym. Doserar du med 5ml/100 liter vatten så bör du isåfall ha medicinerat med 25mg/100 liter.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Metro funkar bra men om du har fisk som verkligen har invartes parasiter ar det bast att lata flingor eller pellets suga upp medicinen och mata med det. Det ar det basta sattet at fa det att funka och ibland helt nodvandigt for att dom skall ta det invartes.

      Jag har aldrig haft problem med det och enligt vad jag har hort sa ar det svart att overdosera - folk rekommenderar att dosera fullt eller aven extra fast ibland sa tar det ett par ganger och resultat kommer fram bast efter slutgiltigt stort vatten byte.

      Det enda som kan vara problematiskt ar om fisken har invartes parasiter som har gjort att den har slutat att ata - da kan det vara problematiskt eftersom metron maste komma in i tarmen for att funka.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #4
        Då de skiter "vitt" är det bästa att blanda det i maten. Har aptiten upphört gäller 400 mg T Flagyl (Metronidazol) per 100 liter vatten.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...