Helgens funderingar. Tanganyika VS. Sydamerika i kub.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Helgens funderingar. Tanganyika VS. Sydamerika i kub.

    Som vissa av er vet så håller jag på att starta upp ett nytt Juwel Lido 200 (70,50,60 LBH), som jag tänkt att köra Tanganyika i.

    I helgen blev jag dock fruktansvärt osäker...

    Det känns som att de flesta små Ta cikliderna är bottenlevande och de som är mindre och håller till upptill kräver ett akvarium på minst 120 cm längd om inte mer.

    Tror inte jag blir nöjd med storleken på karet för att köra Tanganyika...

    Funderar istället på att köra Sydamerika även i detta kar i form av ett gäng Pterophyllum leopoldi , några tetror, och lite corydoras på botten...

    Och låta mina Tanganyika drömmar vila tills jag kan ha ett större (längre) akvarium till dessa juveler.

    Beslutsångesten är total.
  • {_AquA_}
    Användare
    • February 2013
    • 1299

    #2
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Som vissa av er vet så håller jag på att starta upp ett nytt Juwel Lido 200 (70,50,60 LBH), som jag tänkt att köra Tanganyika i.

    I helgen blev jag dock fruktansvärt osäker...

    Det känns som att de flesta små Ta cikliderna är bottenlevande och de som är mindre och håller till upptill kräver ett akvarium på minst 120 cm längd om inte mer.

    Tror inte jag blir nöjd med storleken på karet för att köra Tanganyika...

    Funderar istället på att köra Sydamerika även i detta kar i form av ett gäng Pterophyllum leopoldi , några tetror, och lite corydoras på botten...

    Och låta mina Tanganyika drömmar vila tills jag kan ha ett större (längre) akvarium till dessa juveler.

    Beslutsångesten är total.
    Helt klart ska du ha Sydamerika i det karet! Kan bli hur snyggt som helst med en stor förgrenad red moor rot som kommer uppifrån ner och fint grus.. någon java ormbunke fäst på roten osv... Kan bli rena paradiset där inne... Tangaynika och Malawi blir det mest stenröse... Blir inte så fint Upp till dig
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av {_AquA_}
      Helt klart ska du ha Sydamerika i det karet! Kan bli hur snyggt som helst med en stor förgrenad red moor rot som kommer uppifrån ner och fint grus.. någon java ormbunke fäst på roten osv... Kan bli rena paradiset där inne... Tangaynika och Malawi blir det mest stenröse... Blir inte så fint Upp till dig
      Hahahaha; hade på känn att du skulle vara av den åsikten 😜

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 241

        #4
        Jobbigt med såna där tankar, när man först är helt säker och sen helt plötsligt är man inte det längre. Sån var jag lite innan det slutligen blev tanga. Var helt inne på Malawi eftersom jag hade haft det innan. Skulle bla ha Damasoni, var i princip spikat. Men eftersom Tanganyika alltid lockat att pröva på så fanns en liten filur långt därinne som började spöka. Den här filuren ville ha snäckisar istället. Ja och så en dag vände jag helt om. Vacklade lite några gånger men Tanganyika känslan växte sig starkare och vann över alla kanske inte, eller.... and so on. Jag har alltid velat ha tanga, precis som jag ville ha malawisar förra gången, malawisar har jag haft. Alltså var det hög tid att pröva tangas. Inte för att det här hjälper dig nåt, och inte vet jag vad jag försöker komma heller

        Men en känsla är att låta det som känns bäst avgöra, och inte vad du vill ha och helt säker på om det blir lika tillfredsställande som du vill. Kan ju bli skit också, det här blev ju inte lika roligt som jag ville. Håller med dig, måtten på karet är inte dom bästa för att hålla alla sorters Tanganyika utan vidare. I alla fall om man vill kunna ha lite större valfrihet utan att tråckla in sig i en massa begränsande omständigheter. Å andra sidan har du lyckats trolla till det bra med ditt nuvarande tangakar, så visst fan går det förståss. Annars kan du ju skaffa större grupper av ungfisk som får växa till sig och bilda par under tiden du funderar ut vad nästa 5,6 900 liters tangakar kan stå Sen gör du ett SA av det.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • March 2007
          • 1825

          #5
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Som vissa av er vet så håller jag på att starta upp ett nytt Juwel Lido 200 (70,50,60 LBH), som jag tänkt att köra Tanganyika i.

          I helgen blev jag dock fruktansvärt osäker...

          Det känns som att de flesta små Ta cikliderna är bottenlevande och de som är mindre och håller till upptill kräver ett akvarium på minst 120 cm längd om inte mer.

          Tror inte jag blir nöjd med storleken på karet för att köra Tanganyika...

          Funderar istället på att köra Sydamerika även i detta kar i form av ett gäng Pterophyllum leopoldi , några tetror, och lite corydoras på botten...

          Och låta mina Tanganyika drömmar vila tills jag kan ha ett större (längre) akvarium till dessa juveler.

          Beslutsångesten är total.
          Det är ju så att Juwel är byggda för SA. Det kanske inte är deras tanke, men när man kollar på hur fiskarna lever så är det så det blir. Tanganyikasjöns invånare uppskattar mer en stor bottenyta än ett högt akvarium. När man har Juwel är det helt enkelt en uppoffring man får göra om man har tanganyika. Det är svårt att fylla dess hela höjd med fisk.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Streamstone
            Men en känsla är att låta det som känns bäst avgöra, och inte vad du vill ha och helt säker på om det blir lika tillfredsställande som du vill.
            Ja magkänslan just nu är ju, klart det KAN fungera med Tanfanyika men de är en chansning...

            Jag vet ju att Sa hade fungerar klockrent...

            Ursprungligen postat av johho
            Det är ju så att Juwel är byggda för SA. Det kanske inte är deras tanke, men när man kollar på hur fiskarna lever så är det så det blir. Tanganyikasjöns invånare uppskattar mer en stor bottenyta än ett högt akvarium. När man har Juwel är det helt enkelt en uppoffring man får göra om man har tanganyika. Det är svårt att fylla dess hela höjd med fisk.
            Det är väll lite så...

            Skulle vilja ha en bottenyta på 160x80 till Ta känns det som om de ska bli riktigt intressant

            Medan scalarer trivs rätt bra med att slira upp och ner på "ett och samma ställe...

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • November 2013
              • 236

              #7
              och några Tankanyika killies är inte intressant? Tar nog en bra stund innan dom är vuxna http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=3502

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av Bosse G
                och några Tankanyika killies är inte intressant? Tar nog en bra stund innan dom är vuxna http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=3502
                Hade ju ett gäng sådana i mitt Lido 120,
                Lido 200 är förvisso lite lite större men erfarenheten jag fick av de där fiskarna är att dom kräver utrymme utan tvekan!

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • November 2013
                  • 236

                  #9
                  Finns många sätt att lösa det problemet. Caudopunctatus bör leka en bit upp i röset och med Anubias lär nog ynglen kunna ta sig dit för att gömma sig. Mina signatus är uppe och velar överallt. Finns de inte plats därnere lär dom söka sig uppåt.

                  Kommentar

                  • Bosse G
                    NCS Medlem
                    • November 2013
                    • 236

                    #10
                    eller så kan du få ett 50-tal daffodilyngel av mig. dom är överallt

                    Kommentar

                    • Bosse G
                      NCS Medlem
                      • November 2013
                      • 236

                      #11
                      eller så kan du få ett 50-tal daffodilyngel av mig. dom är överallt
                      .

                      Kommentar

                      • Streamstone
                        Användare
                        • August 2013
                        • 241

                        #12
                        Ursprungligen postat av johho
                        Det är ju så att Juwel är byggda för SA. Det kanske inte är deras tanke, men när man kollar på hur fiskarna lever så är det så det blir. Tanganyikasjöns invånare uppskattar mer en stor bottenyta än ett högt akvarium. När man har Juwel är det helt enkelt en uppoffring man får göra om man har tanganyika. Det är svårt att fylla dess hela höjd med fisk.
                        Det är just den begränsningen jag känner med mitt 240 liters Juwel. Sånt tänkte ju inte jag på när jag köpte det en gång i tiden. Det har vart lite frustrerande att tvingas vara så begränsad (förutom det faktum att 240 liter är rätt litet redan som det är). För min del blev det Paracyprisarna som fulländade akvariets harmoni. Funkar bra ihop med övriga invånare och dom håller till precis där jag saknade pricken över i - mellersta och övre delen av akvariet, längs med klippväggen och lite in och ut mellan grottor och skrevor. Kändes som något annat val än dessa fiskar i detta syfte, dom behoven och det beteendet inte var att tänka på. Som tur är, är det en fisk som jag är enormt förtjust i, så det var inte ett tvångsval bara för att fylla tanken. Men faktum kvarstår, måtten på Juwelkar är inte optimalt fördelaktiga för Tanganyika och det hade kunnat bli mycket bättre, framförallt lite lättare att kombinera och lite större valfrihet. Med Sclarer och annat SA är förutsättningarna helt klart både bättre och enklare att få till riktigt görbra i ett Juwelkar. Så, Punkfredd, SA kanske är en bra tanke att spinna vidare på. Det kommer definitivt kunna bli asgrymt snyggt med din känsla för undervattensharmoni.

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • February 2013
                          • 1299

                          #13
                          Ursprungligen postat av Punkfredd
                          Hahahaha; hade på känn att du skulle vara av den åsikten 
                          Hahahaha måste bli ändring här inne! Alla verkar köra Tangaynika eller Malawi... Måste göra SA reklam ju ;P

                          Nä men kolla bilden och föreställ dig SA i LIDO
                          Bifogade filer
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #14
                            Jäklar vad snyggt!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • March 2007
                              • 1825

                              #15
                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              Hahahaha måste bli ändring här inne! Alla verkar köra Tangaynika eller Malawi... Måste göra SA reklam ju ;P

                              Nä men kolla bilden och föreställ dig SA i LIDO
                              Snyggt!

                              Men tror inte SA-hobbyn ska känna sig hotad av det lite ökade intresset för Tanganyika Tror inte Tanganyika kommer ta några större marknadsandelar av SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...