Resultat: Viktigast när du handlar akvarieprylar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Resultat: Viktigast när du handlar akvarieprylar

    40,8 % Priset
    36,7 % Kvalitet
    11,8 % Kunskap/hjälp
    5,9 % Garantier, trygghet om något krånglar
    4,1 % Sortiment, mycket att välja på
    0,6 % Annat

    Totalt röstade 169 personer.
    David
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    Det där förvånar mig en hel del, jag trodde inte att så där många skulle prioritera priset som det absolut viktigaste... För mig så är kvalitén det viktigaste, trots att jag är fattig som en kyrkråtta så får sakerna gärna kosta en hundralapp extra om detta innebär att jag slipper en massa strul.
    Nåja, det var ett intressant reslutat i alla fall.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Jag tycker det var en kostig röstning denna gång!..Ville rösta på Pris och Kvalitet eftersom jag tycker bägge är viktiga!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Ja, det är ju lite svårt att välja på de punkterna. En kombination av alla de punkterna är de som avgör mina inköp.

        Pris och kvalitet är nog de två viktigaste dock följt av kunskap hos handlaren. Själv valde jag lite missvisande kvalitet i röstningen.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Om jag tex ska köpa en pump så väljer jag en helst en pump med hög kvalite. Denna köper jag sedan på det billigaste stället jag kan hitta(i sverige än så länge). Så pga detta röstade jag på priset.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Denna omröstning kom i skuggan av en bitvis het diskussion (finns på denna tråd: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3077 )angående zoohandlares ofta förekommande höga priser på tillbehörsprodukter.

            Frågeställningen i denna enkät och svarsalternativen hade väl övrigt att önska, men var ändå intressant. Det resultat som visas betyder att t ex handla via internet mycket väl är ett hot mot den lokala akvariehandeln pga den prisbild som finns.

            Nu visas resultatet redan efter endast 169 röstande och det går inte att statistiskt fastställa resultatet, men däremot kan man gott göra en bedömning då två kategorier är vida mer representerade än något annat. Pris och kvalitet kommer långt före annan värdering i det som vi konsumenter ser som viktigt när vi handlar.

            Jag röstade på kvalitet om någon vill veta det ...sekundärt kommer pris och då har jag ofta varit "tvungen" att handla via internet och Tyskland.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Stelin: Jo iofs, om man tänker så där så förstår jag att det var så många som röstade på "Priset". Jag trodde att med "Priset" så menades det budgetmodellerna, de som är svinbilliga men som (i mina ögon) knappt fungerar...

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #8
                Tricella:
                Jag har svårt att se att det överhuvudtaget går att dra några slutsatser på en röstning som denna. Oavsett om det är 100 eller 1000st som "röstar".
                Intressant blir det iaf [u]för mig </u>först när röstningskontrollen ändras till något bättre.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Stelin

                  Visst...jag håller med dig att man får ta omröstningen med en nypa salt. Men hur man än vrider och vänder på det så visar det vad jag hela tiden trott angående denna fråga. Zoohandlarnas betydelse för hobbyn är helt beroende på kvalitet och pris. Kan folk få tag på redan bevisad kvalitet billigare än hos sin lokala handlare så köper det på annat ställe. Därav handeln hos Aquaristikshop och Aquaristic.net som är ganska populärt bland forumdeltagare här.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    Därav handeln hos Aquaristikshop och Aquaristic.net som är ganska populärt bland forumdeltagare här.
                    Hur kom du fram till det där? :O
                    Bara för att det är många som prioriterar priset och kvalitén så betyder det väl inte att det är många som handlar från tyska "nätbutiker"...
                    Jag tror inte alls att det är populärt att handla från dessa "butiker", min gissning är att det är en oerhört liten skara personer på det här forumet som handlar sina grejer utomlands.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Nä, Herr Stefan har som önskan att slå ut de svenska zoohandlarna så man inte kan få någon som helst hjälp på det lokala planet. Det är bevisat gång på gång. Exakt samma tankegångar har tagit död på de fina lanthandlarna som fanns överallt för ett antal år sedan.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        FI skrev:

                        citat:Hur kom du fram till det där?
                        Jag har tolkat alla de ämnen som folk skrivit på detta forum och där det hänvisats och frågats mycket om just dessa onlinebutiker. Det har förekommit under de tre år som jag varit medlem. Det är en del som uttryckt att de handlar online pga priset på t ex Eheim-produkter. Det är min egna tolkning och den står jag för utan prut

                        Tony skrev:

                        citat: Nä, Herr Stefan har som önskan att slå ut de svenska zoohandlarna så man inte kan få någon som helst hjälp på det lokala planet. Det är bevisat gång på gång. Exakt samma tankegångar har tagit död på de fina lanthandlarna som fanns överallt för ett antal år sedan.
                        Vilket kvalificerat skitsnack!! En ren förolämpning faktiskt. Jag har förordat handel i Sverige om handlarna kan hålla en rimlig prisnivå. Att påstå att jag vill ta död på de lokala handlarna är ren lögn. Jag vill och har önskat genom mina inlägg och diskussioner att försöka få grossister och handlare att inse vikten av att hålla rimliga priser och på det sättet behålla och t o m kanske utöka sin kundkrets. Hur detta skall göras har debatterats friskt och jag förstår de flestas motiveringar till att priserna som är nu existerar. Vad jag däremot inte kan förstå är att man går till sin lokala handlare och betalar dubbelt så mycket för en pump mot vad man kan handla via internet. En del har påstått att man får god service och god kunskap av sin handlare, men det är tveksamt anser jag. De säljer produkten de har i sitt ställ och kör sitt säljsnack utan att man får "god kundrabatt" eller "service". Jag förstår att en del personer som väljer att stå och prata fisk och annat kan få en del bra affärer på köpet, men hur många är det som får den möjligheten?

                        En känd akvarist som handlat på samma ställe under ett antal år eller inhandlat ett nytt akvarium kan säkert få rabatt och service en stund...

                        Här och nu kan jag skriva dessa rader så att jag i fortsättningen förhoppningsvis inte blir missförstådd:

                        Jag vill att den inhemska lokala zoohandlaren skall kunna ha en affär aom går med förtjänst, men inte till [u]oskäligt</u> höga priser på produkter. Det kan förstöra utbredningen på denna fina hobby.

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #13
                          Jag tror att vi får vänja oss vid dessa priserna för att prisläget är så. De kostnader som finns kommer säkert inte att bli lägre och för att Zoobutikerna skall överleva måste dom ta ut det priset. Tricella med ditt resonemang kommer det endast finnas några få zookedjor på köpcentrarna kvar. Nu i Åstorp gick ännu en zoobutik i graven p.g.a. för dålig lönsamhet. 5 år tidigare satsade ägarna på nya frächa lokaler. Den är ren och snygg, hyfsat utbud, någerlunda priser.

                          Tror du verkligen Tricella att dom kunne överleva om dom sålde billigare med ännu mindre förtjänst?

                          Vi har en begränsad kundgrupp i Sverige och den kommer INTE att växa om Eheim blir billigare, (kanske lite för folk köper oftare). Det kommer aldrig bli 9 miljoner akvarister i Sverige och även om det ökar så blir det marginellt.

                          Vi har diskuterat detta i en annan tråd men jag kunde inte låta bli ändå. Jag tycker att du har ett litet önsketänkande om vad vi akvarister kan göra.
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #14
                            Hej!

                            Till att börja med så kan jag ju säga att jag var på semester när omröstningen gjordes, så jag har inte röstat på något av alternativen.

                            Däremot så tycker jag personligen att kvalité är viktigare än pris, men självklart vill även jag köpa den bästa produkten till det lägsta möjliga priset. =)
                            Jag förstår mycket väl att folk handlar via internet för att det är billigare, och jag har själv funderat på att göra det. Nu har jag dock inte längre behov av detta...

                            För mej är kunskap och service mycket viktigt, och jag lägger hellre några kronor extra om jag får lite extra kunskap på köpet.

                            Diskussionen om vad som är oskäligt när det gäller prissätningen på en produkt har behandlats tidigare här på forumet, och som vanligt tycker jag detta är en överflödig diskussion. är man inte villig att betala vad det kostar så har man alltid ett val att låta bli! Prissättningen är alltid en svår balansgång för en handlare. Man ska tjäna tillräckligt mycket pengar på produkten, samtidigt som man måste hålla ett bra pris. Har man en hög lokalhyra på ett "attraktivt" ställe, samt många anställda som vill ha en rimlig lön kan man omöjligt konkurrera rent prismässigt med killen som har ett enmansföretag i garaget. Den som i detta sammanhang tar ut överpriser är ofta killen med garaget!

                            Men som sagt, så länge man själv har ett val att avstå från köp om man inte anser att det är värt pengarna, så är det väl ingenting att diskutera?

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ta nu och lugna ner er ett snäpp - vi har faktiskt diskuterat detta ämne (affärenas priser) i en annan tråd, varför dra upp det igen.
                              Oavsett hur många eller hur få som handlar på nätet i Tyskland, Sverige eller i en affär så är det ett intressant faktum att akvariehobbyn i Tyskland idag går bakåt, medan den går framåt i Sverige och denna trend har pågått i flera år. Vi får se vem som får "rätt" i framtiden.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...