Var är kvinnorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4169

    #31
    Jag har ett nytt grymt bra bildarkiv på G. Är förhoppningsvis klart till helgen. Är det någon som vill hjälpa oss med hemsidan så får ni gärna kontakta David eller mig.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • April 2002
      • 196

      #32
      Jag tycker att denna debatt har varit väldigt intressant. Att ta upp saker som dessa är att öppna ögonen på folk. Ofta tänker man inte själv på vad man gör.

      Jag är 17 år, kvinna men jag har aldrig för det upplevt att jag har blivit dåligt bemött. Kanske för att jag inte tar åt mig då jag själv vet vad jag kan? Eller så har jag lärt mig att lyssna på de som kan och uppskatta det dem berätta för mig utan o spekulera i baktankar=). Jag handlar den mesta av min fisk på från en affär så jag kanske blir särbehandlad men snarare behandlar de mig som om jag har mer kunskap än vad jag har.

      De mindre butiker som har alla möjliga fiskar och djurtillbehör säljer i regel mest sällskapsfiskar. Då är de väl inte så konstigt att de förväntar sig att även nästa kund vill ha ett par guppy?

      Personligen tycker jag att det är lite tråkigt att ”sällskapsfiskar” har fått en dålig klang (även om jag i viss mån är beredd att hålla med) så har alla fiskar någon tjusning. Sen beror de helt på ens egen personlighet vad man trivs med.

      Det hela med agresiva fiskar, har man en bra balans i akvariet är det inga problem och då verkar inte fiskarna heller så agresiva. Men har man en fisk som är mer levande än död pga hackning så vet inte jag om jag tycker att det är så trevligt, men det kanske bara är jag?

      Mvh Therese

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #33
        Jag måste säga att jag är MYCKET förvånad över vad som har framkommit angående könsdiskriminering. Jag hade faktiskt ingen aning om att manliga eller kvinnliga ciklidister blev olika bemötta varesig på ett forum eller i en butik.

        MC, bil, vapen eller boxningsintresserade skulle jag kunna tänka mig men vad i alla världen finns det för något "manligt" med ciklider?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          Detta ämne var befogat att ta upp och det visar att det finns akvarieintresserade tjejer här. Väldigt roligt att se, men varför syns ni så dåligt i olika diskussioner?

          Eller är det jag som har problem att se skogen för alla träden som är ivägen?

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            #35
            Attityder mot medmänniskor har med uppfostran och de egna förutsättningarna till den att göra.
            Det finns alltid personer, som har en tendens att flyta omkring och att se saker och ting von oben. Träffar en nybörjarakvarist en sådan person, är förutsättningarna stora att bli en fd nybörjarakvarist. Många har också en benägenhet att komplicera sin akvarieverksamhet.
            Gjorde de inte detta skulle en hel del av mystiken med att t ex ha ciklider försvinna och då skulle man helt plötsligt inte vara speciellt märkvärdig.
            Det mesta är ju tämligen enkelt och kräver inte mer än lätt överkomlig kunskap. Arbetsinsatsen blir ju därefter= liten till måttlig.

            Kommentar

            • hanna
              Användare
              • April 2002
              • 118

              #36
              Jag har heller aldrig upplevt mig särbehandlad i akvariesammanhang för att jag är tjej, men det kanske bara beror på att jag som fd teknolog inte märker sånt längre... :-P

              Tricella: Jag har semester nästa vecka och tänkte dessutom börja bygga en frigolitbakgrund till mitt 310 l, så risken finns att du får se mer av åtminstone den här tjejen på forumet framöver.
              Mvh Hanna

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #37
                Intressant diskussion.
                Jag tycker det är tragiskt att det skall behöva vara på detta sätt, men faktum kvarstår, särbehandling förekommer. Om jag och min fru kommer in i en akvariebutik tillsammans och hamnar vid "ciklidhyllan", har jag inte någon gång råkat ut för att expediten frågat min fru om hon vill ha hjälp, vi blir inte ens tilltalade med ett kollektivt "NI", det verkar förutsättas att det är jag som skall ha ciklider. Hamnar man på "sällskapsavdelningen" kan det möjligen bli ett "NI", och ibland frågar de t.o.m barnen istället för oss.
                I de butiker som jag och min fru regelbundet besöker har de lärt sig, men man besöker ju nya butiker lite då och då.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...