Var är kvinnorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #16
    Om vi nu ska fortsätta generalisera så verkar det som att tjejer/kvinnor gillar att ta hand om levande ting mycket mer än killar, blommor kan ju som bekant vara oerhört fascinerande för tjejerna medan vi killar oftast är ganska nollställda för såna vackra och totalt otekniska ting... Vi killar tycker nog att det är bäst om de levande sakerna sköter sig själva så långt som möjligt och när det gäller akvaristiken så lägger vi nog ofta ner våran tid på att bara studera fiskarna samt att få filtreringen, CO2-anläggningen och vattencirkulationen så molekylärt perfekt som bara är möjligt...
    Att det är så få tjejer som är på ciklid.se jämfört med zoopet.com tror jag har att göra med att "vanliga" fiskar kräver mer omvårdnad än ciklider, gravida levandefödare ska flyttas till yngelvaggor och de små ynglena måste sedan skötas om osv... När det gäller ciklider så sköter ju ofta föräldrarna om sina yngel själva och fungerar allt så behöver man ofta knappt bry sig att fiskarna har yngel.
    Det blir alltså mindre omvårdnad i ciklidhobbyn än i den "vanliga" akvariehobbyn och då blir det inte lika intressant för tjejerna.

    Så tror jag att det är... om man nu ska generalisera något enormt alltså.

    Sedan så bråkar ju även ciklider en hel del och sånt brukar ju normalt inte falla tjejerna i smaken medan vi killar ofta tycker att det är lite tufft om fiskarna har lite "macho-stuk" över sig och visar vem som är kung i karet osv...
    Ännu en grov generalisering förstås...

    Appropå det där att en del ändrar tonläge då de diskuterar med en tjej...
    Jag tror benhårt att detta har att göra med att det genast ska börjas flörtas. Jepp. Att sedan "flörtningen" går till på olika sätt genom att killen t.ex bara pratar med en lite vänligare/flörtigare och mer berömmande ton eller måste visa sig överlägsna och mer kunniga osv har nog att göra med hur man normalt gör när man flörtar.
    Men jag tror hur som helst att det har med flörtningen att göra. Jag tror även att tjejerna flörtar minst lika mycket som killarna och att de ofta spelar med i det hela om det inte är någon som totalt trampar dem på tårna.
    Det är nog endast de som har vuxit ifrån flörtnings-stadiet(om man nu kan göra det...) som klarar att samtala med samma tonfall oavsett om det är en kille eller tjej man talar/diskuterar med.

    Ännu en grov generalisering förstås men det verkar ju vara det som gäller här så jag körde bara vidare med samma stuk.

    Hur som helst så är det verkligen jättetråkigt att det är så få tjejer här, tjejer och killar tänker ofta på lite olika sätt och det skulle behövas lite nya infallsvinklar på de diskussioner som förs här.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      #17
      Jag uttryckte mig kanske väl rapsodiskt i mitt tidigare inlägg. Jag menar naturligtvis inte att alla kvinnor är nybörjare.
      Det jag avsåg var detta.
      Kvinnor utgör halva befolkningen. För att främja akvaristiken, måste vi få med den halvan också. Om många av kvinnorna skräms bort från akvaristiken redan som nybörjare, kommer vi inte att få en återväxt i kåren av duktiga kvinnor. Vi kommer att få enkönade sällskap och det är aldrig lyckligt. Det behövs både män och kvinnor för att möten ska bli trevliga.
      Akvarieverksamheten är ju inte någon teknisk verksamhet egentligen frånsett ljus och pumpar. Den viktigaste delen är vattenkemi och hur många kan hävda sig vara duktiga vattenkemister?
      Jag har bara mött en genom åren och det är en kvinna. I övrigt handskas vi med biologiskt material och där räcker sk sunt bondförstånd mycket, mycket långt.

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

        #18
        Många män i vuxen ålder har nog mer tidsmässig möjlighet att "snöa" in på sin hobby än vad många kvinnor har. Varför ser t ex alla akvarieaffärsinnehavare ut som byfånar???
        Kvinnor håller nog i de flesta fall fortfarande större ordning på hushåll och barn än vad män gör. Då räcker inte tiden till.

        Kommentar

        • Tess
          Användare
          • June 2003
          • 29

          #19

          Ja, jag är faktiskt helt säker på att att zoopet har fler tjejer därför att det inte är ett renodlat ciklidforum.
          Jag har blivit gaaaanska drygt bemött när jag har pratat ciklider, kan jag säga. "Jaså, höhö, vad har du då, lilla gumman? En söt liten fjärilsciklid? Rödzebra och golden? Kanske en liten gullig maingano?" Inget fel ALLS på ovan nämnda ciklider, det är bara det att de verkar vara de enda arter som manliga akvarister anser vara tjejiga nog för oss stackars värnlösa varelser. Skulle man börja snacka Tanganyika skulle de antagligen fråga om man visste vad det var, nä Malawi är i så fall en bättre tjejciklid. Vi skall dessutom helst ha max 110 literskar, lagom stora så att man slipper ha ytterfilter å annat läskigt, och så att man kan ha en massa gulliga pärlor, musslor, snäckor och plastnäckrosor i... Då är vi helt ofarliga, och de stora starka männen kan faderligt lägga armen om oss och berätta hur det EGENTLIGEN skall vara.

          Förutom detta med ciklider/andra fiskar, så tror jag att vi värnlösa gärna läser på lite innan vi skaffar det vi vill ha, man kollar, kollar igen, läser lite till... Då slipper man en del av de problem som "hetsporrarna" *ler* får och panikartat behöver hjälp med på forum som zoopet. Det känns dessutom som att zoopet har en betydligt högre andel unga besökare(?), kollar man på profilerna så är det inte ovanligt att de är 14-18 år och precis har börjat kolla in coola fiskar; "var kan man köpa hajar och rockor? Kan muränor leva i sötvatten?" och frågar om hembyggen ("håller plywood till ett 700-liters?"). Försöker man försiktigt be dem att läsa lite INNAN så får man bara nåt fnysande svar tillbaka. På något sätt känns det här forumet lite mer avspänt, allt går inte i Mach 3, och för det mesta är tonen inte riktigt lika hätsk som den kan vara på zoopet.

          Jag kanske åter igen måste påpeka att jag generaliserar GROVT, men att det jag skriver faktiskt är självupplevt.

          Det är nästan sorgligt när man ser killar i zoobutikerna som gör sig klara med håven för att fånga upp en gullig (jag hatar det ordet) fisk åt bruden som kom in, och när man sedan ber om något helt annat så tappar de hakan fullständigt. Några gånger har jag dessutom, till min egen frustration, upptäckt att jag liksom briljerat lite extra med latinska namn och facktermer för att få idioterna att sluta fråga om man vill ha färgglada tetror eller liknande. Jag har tetror, men inte med cikliderna.
          Jag har haft god lust att ge f-n i att be dem håva upp det jag vill ha, och istället, utan darr på rösten, högt säga: "Nä, jag vill ha en muräna, sju pirayor, en paroonhaj, tre silverhajar, en öronål, en rocka, fyra Black Ghost, några arowanor och en fengädda! Det får plats i mitt 250-liters, för det är ju tio liter per fisk."

          Själv har jag, vilket jag inte har satt i min profil på zoopet ;0),
          flera kar som är något större än 110 liter (900, 720, 540, 360).
          Jag har brottats med ytterfilter, vattenkemi, avgjutning av klippor, tillverkning av ditt o datt. Har åkt 50 mil för att köpa en särskild fisk som jag ville ha, fast den inte ens var "gullig" (gick inte att beställa, om man får tro på de tre stora ciklidhandlarna i stan...). Jag gör egen räkmix, kan dekapitera de fiskar som är bortom all räddning, och jag har experimenterat med filtermaterial och byggt egna filter... Bu! Nu blev ni allt rädda, va!?

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • April 2002
            • 787

            #20
            Man kan inte annat än le när man läser avslutningen på Tess inlägg! Så j*vla skönt att se att det finns annat än män som njuter till fullo av vår gemensamma hobby. Jag ser ingen som hellst anledning att le, snarare hoppas jag att tess kan inspirera fler kvinnor att bli "insnöade" på vår hobby så den kan utveckals ännu mer.

            Jag jobbar själv i djuraffär och jag möter en hel del duktiga kvinnor i mitt yrke. en av anledningarna till varför kvinnor blir förlöjligade i zooaffären är nog att majoriteten av våra kvinnliga kunder vill ha vanlig "tråkig" sällskapsfisk. Dessa kvinnor är dock ofta i butiken tillsammans med sina barn, och troligen är det barnen som vill ha dessa "tråkiga" fiskar, inte mamman. Jag tror faktiskt, helt ärligt, att vi män har svårare att ge efter till våra eventuela barn. Vill vi inte ha en slöjgubby så säger vi nej, det gör inte den underbara mamman. =)

            Jag personligen hälsar alla välkomna till denna underbara hobby, oavsett kön, ålder, hårfärg eller skostorlek!

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

              #21
              Visst blir man genererad över hur kvinnor bemöts i akvaristiska sammanhang, när jag läser om upplevda händelser. Som jag ser det tar vi män inte vårt ansvar att bredda verksamheten och även få med kvinnorna. Vad kan göras för att få en bättring till stånd?

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #22
                Jag tror att det ända man kan göra är att diskutera detta så att man blir påmind att man skall behandla alla lika. Jag själv anser mig vara öppen men det finns säkert tillfälle där jag omedvetet varit nedlåtande mot andra. Jag tror också att väldigt unga personer samt invandrare (alla som skriver dåligt eller använder dålig svenska) blir sämre bemötta på forumet.

                Det ända man kan göra är att ta sig själv i kragen och förutsätta mindre samt diskutera det för att få sig en påminnelse.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #23
                  vi kanske ska sluta särbehandla vissa grupper, som vi tex gör med denna tråd där vi ojjar oss om hur synd det är om kvinnor. och istället låta folk vara individer och syssla med det dom vill hur de vill. och om nu nån hormonstinn yngre man verkar vara nedvärderande och överlägsen mot kvinnor i en butik, ja då får man väll helt enkelt ha överseende med det och låta livet gå vidare.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Tess
                    Användare
                    • June 2003
                    • 29

                    #24
                    ORM: Det är inte ett dugg synd om oss kvinnor, iaf inte om mig! Snarare är det synd om de män som inte kan behandla alla lika. Det gäller inte bara "hormonstinna yngre män", de äldre kan vara värre, kan jag säga. Mitt universum kretsar inte kring de som bemött mig illa, jag lever vidare utan djupare själsliga skador... =0P
                    Det är klart att alla är egna individer, och vad det nu var du sade, men jag tycker att den här tråden varit/är intressant för att det verkar som att en del män känt igen sig och börjat fundera på hur de bemöter olika personer.

                    Kära Rickard: ENDA! ;0)

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #25
                      Om det verkligen är så illa som Tess beskriver så borde vi män verkligen skämmas, det där lät inte alls bra...

                      "Vad kan göras för att få en bättring till stånd?"
                      Eftersom många kvinnor snubblar in i akvariehobbyn via sina barn och pga detta kanske köper onödigt "enkla" fiskar så kanske man kan informera om att ciklider verkligen inte är några svåra fiskar att ta hand om, snarare tvärtom.
                      Själv har jag haft betydligt fler dödsfall bland "vanliga" fiskar än bland ciklider och jag tror benhårt att de flesta här på forumet har samma erfarenheter, ändå hör man folk ge varandra råd om att de kanske ska börja med en levandefödare istället för en ciklid...
                      Varför då??...
                      Vad är det som är så svårt med ciklider?...
                      Ciklider är inte svåra fiskar, de är enligt mig betydligt bättre nybörjarfiskar än guppys och andra levandefödare eftersom de tål betydligt större misstag innan de dör.
                      Det kanske är denna myt om att ciklider är så svåra som vi måste få bort för att fler kvinnor/mammor ska skaffa ciklider till sina barn och därmed själva se tjusningen i dessa fiskar. Om "myten" försvann så skulle det säkert även göra att fler yngre personer började med ciklider och det tror jag bara skulle vara positivt för ciklidhobbyn.
                      Bort med svårighets-stämpeln.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • April 2002
                        • 727

                        #26
                        Med ciklider kan du inte blanda fritt utan du måste tänka på vilka medinvånare det finns. Många ciklider gräver och det förstör halva nöjet om man inte kan ha växter. Ciklider slåss vilken mamma vill visa sina barn att det är ok med figther i akvariet. Många ciklider kräver över 200 liters kar. Annnars är dom nog lätta .

                        Jag tror att om man bara blir introduserad av kunnig personal när man handlar i sin butik så har hobbyn vunnit mycket.
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

                          #27
                          Jag kan hålla med om att "svårhets stämpeln" säkert har betydelse när det gäller fiskval. Men en av de viktigaste prioriteringarna när man är förälder till yngre barn tror jag är priset (har själv inga barn, men jag antar...). Ciklider är i allmänhet betydligt dyrare än guppy och neontetror, dessutom kräver dom oftast betydligt större akvarier än tidigare nämnda exempel. Mina kunder vill oftast inte köpa ett 300liters kar som första akvarie. Och det gynnar ju knappast hobbyn att ändå pracka på dom en massa fisk som inte kommer att trivas i deras små akvarier, för vem blir sporrad att fortsätta och utvecka sin hobby när allt går åt pipan från första stund? =)

                          Mvh
                          Björn

                          ps. Jag rekommenderar alltid ciklider av olika slag till de kunder som vill något "trevligt" och har plats till det.
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #28
                            Tydligen skrev jag och Rickard samtidigt. Same same but diffirent =)
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • October 2002
                              • 985

                              #29
                              Angående könsdebatten kan jag bara säga att jag hittills inte haft någon större nytta av de typiskt manliga attributen/egenskaperna när jag sysslat med akvaristik. Möjligen hade jag lite nytta av mina (föga svällande) biceps när jag lyfte akvariet på plats, men det hade säkert gått lika bra med lite mindre biceps och lite mer jävlar anamma alt klurighet. Tjejer har min fulla respekt som akvarister, om de nu vill ha den...

                              Det dröjde länge innan jag lade till vad jag hade för akvarium och fiskar i min signatur. När jag till slut gjorde det var det för att jag märkte att jag ofta skrev vad jag hade för kar och fisk i debattinläggen, samt att jag allt som oftast undrade över vad andra artikelförfattare hade för fisk, med tanke på de frågor eller påståenden de levererade.

                              Här är den egentliga anledningen till att jag lägger mig i debatten: Jag tycker även det är tokigt att lägga an en nedlåtande attityd mot någon för att de "bara" vill ha vanlig sällskapsfisk. Att jag gillar ciklider gör väl inte mig förmer än någon som vill ha guppys? Att jag kan några latinska namn gör mig inte heller förmer än någon annan. För mig beror Latin-ältandet bara på att det är så många arter som saknar entydiga, välkända handelsnamn.

                              Jag tycker det är roligt att prata akvarier med nära nog vem som helst som är intresserad och jag hoppas verkligen inte jag uppfattas som ciklidsnobb, men även jag har förstås en barlast av fördomar och undermedvetna beteenden. Jag får ut olika saker av att prata med någon som kan mycket och någon som kan lite, men båda har sina poänger. Det är roligt båda att lära sig och att lära andra, samt att rent allmänt dela ett intresse.

                              Om alla ciklidister pratar akvaristik med alla som är intresserade, utan att anta någon överlägsen attityd, och friskt delar med sig av sin kunskap och sin entusiasm om både akvaristik i allmänhet såväl som ciklider i synnerhet, så kommer fler bli intresserade av akvaristik och av ciklider. Och desto roligare blir det för oss alla.

                              Björn förresten, såg att du hade en bild i profilen, och du såg ju ut som en ganska normal människa. Var på din vakt om djuraffärens ägare börjar antyda att du kan bli delägare. Du vill väl knappast förvandlas till en byfåne, som Tommy K så objektivt och elegant beskriver det...

                              Mvh,

                              Fredrik
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #30
                                "Många ciklider kräver över 200 liters kar."
                                Jo men det finns ju även många mindre ciklider som varken är aggressiva eller som behöver särskilt stora akvarier, detta måste man informera om, att säga att man behöver ett 200-liters eller 300-liters akvarium för att hålla ciklider och sedan sitta och fundera på varför intresset är svalt verkar minst sagt underligt...

                                Hur som helst, vi som gillar ciklider måste börja göra reklam för dem bättre, det kan nog vara där det verkliga problemet sitter och det kan nog så enkelt som att det är den bristande reklamen som gör att det är så få kvinnor som hittar hit till ciklid.se.

                                Man skulle bl.a kunna förbättra ciklid.se-sidan så att t.ex artbeskrivningarna är snyggare och att sidan görs om mer som för att skapa ett intresse än att bara vara teknisk och vetenskaplig... Det skulle definitivt inte skada med ett större utbud av artbeskrivningar heller, speciellt när det gäller centralamerika där idag endast 4st stackare är beskrivna jämfört med ett 60-tal afrikanska arter...
                                Många länkar alltid till zoopet.com när man ska länka till artbeskrivningar och jag tycker att detta känns ganska underligt då sidorna trots allt ska vara helt fristående från varandra. Som det är just nu så tror jag att det främst är forumet på ciklid.se som används, till allt det övriga används zoopet.com...

                                Vill man skapa ett större och bredare intresse för ciklider så gäller det att göra sidan attraktiv och att tydligt visa att cikliderna är så speciella som alla vi tycker. Man kan inte bara sitta still och fundera varför intresset är så svalt, vill man ha fler medlemmar och vill man ha fler kvinnliga medlemmar så får man jobba för det, nya medlemmar dyker inte upp av sig självt, de måste lockas hit och jag tror tyvärr inte att de gör det idag.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...