LED belysning vill man ju ha

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffe Lindström
    Användare
    • May 2005
    • 285

    LED belysning vill man ju ha

    Idag är LED ramper ganska dyra och när man läser om vissa DIY projekt förstår man att priserna kommer att gå ner ganska mycket med tiden.

    Men jag känner mig lite dum när jag läser olika trådar med LED-projekt och saknar att någon redde ut begreppen.
    LED för Dummies typ.

    Jag tycker att det är lite svårt att hitta saker man vet man läst om i Forumet. Det känns inte helt enkelt att söka när man inte riktigt vet vad man ska söka och trådarna är många och inte alltid titelförklarande.
    Kan man inte göra ett LED avsnitt/rubrik i Forumet under 'Akvaristik', ungefär som http://www.saltvattensguiden.se/ har?


    Jag slänger som start ur mig några dummie-frågor om LED.
    - Om man har en drivare på 30W kan man ha 10 st 3W spottar i serie på den (10*3=30 är det grundregeln för en drivare)?
    - När man byter till LED i ett akvarium med ett 30W T8 rör, funkar det med 10 st 3W spottar?
    - Är 3W bridgelux och cree spottar det som gäller och enkelt att bygga med?
    - Vad är enkel ok blandning av spottarnas färger (30% blå, 30% vit, 30% varmvit)?
    - Vid hur många 3W spottar behöver man ha fläkt för att kyla fast man har kylfläns?
    - Spelar det någon större roll vilken vinkel man tar på linserna (typ 60 eller 45 grader?
    - Bra länkar att beställa från?
    - mm
    Jag begriper att många som kan, tänker - Det beror ju på vad du vill ha!
    Men grejen för en dummie är att vilja bli skriven på näsan med typ det här DIY-kittet blir bra för ditt 100*45*45 akvarium

    Jag tror många med mig vill byta ut till LED och här pratar vi att kravet är bara en "lagom just" belysning och att växterna inte dör.
    När man läser om färgspektran i alla trådar så drunknar man i all komplexitet när man inte orkar sätta sig in, man vill bara byta ut lysrören.

    Jag har efter mycket vel beställt från denna sida med tanken lära sig. Kittet är till en 150 l burk.

    Gärna kommentarer... billigare siter, enklare/bättre DIY-satser...

    LED sugen med även LED frustrerad Uffe
    www.youtube.com/user/Uffelimpan
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • August 2013
    • 202

    #2
    Spännande att följa. Jag håller också på att överväga LED då det verkar perfekt för akvarium. Mer ljus per watt är viktigt både för att hålla temperatur och elräkningen nere. Livslängden talar också för LED och sist men inte minst känns det ju bättre med 12 volt i ljusrampen istället för 220.... Att man sen kan reglera ljustemperatur och styrka är ju bara bonus. Jag köpte nyligen ett Juwel akvarium och är förvånad att de inte har LED ännu. Överväger denna lösning från Akvastabil som passar in i T5 upphängningen.
    DANSK ENGELSK TYSKLUMAX Specialdesignede LED-lamper til den ultimative lysoplevelse, der giver dig mulighed for selv at sætte scenen i dit akvarie og skabe dit helt eget unikke lyslandskab.Sammensæt det perfekte akvarielysMed LUMAX kan du både fremhæve fiskenes farver, sætte skub i planternes vækst og tidsindstille en spektakulær solnedgang, blot ved at kombinere forskellige lamper. LUMAX […]
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      #3
      Alltså vill du bygga egen ramp men inte sätta in dig i färgspectra och ändå vill att växterna ska leva så biter du dig själv i svansen. Då är det bättre att köpa någon fungerande lösning. Vill man komma undan billigt så funkar ju "Flood lights" som man köper på ebay rätt bra för växter.

      Ljus spectrat har med fotosyntesen att göra och de är så växter får sin energi. Problemet med LED är att de har väldigt snäva spectran på 100-200nm medan tex ett lysrör kan ha från 0-800nm och kan därför tillgodogöra växterna bättre.

      Så då kanske du förstår varför man behöver 5-6olika led chip för att både få växter att trivas och få karet att se trevligt ut för ögat.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • November 2009
        • 360

        #4
        Jag kan hålla med Uffe att lite lathund I rekommendation av diodval för att passa till en viss typ av akvarium eller motsvara en viss typ av rör inte vore fel. Tycker också att det är lite struligt med färgspektra och vad man skall ha till vilken typ av akvarium.

        Kommentar

        • MatsB
          Användare
          • April 2013
          • 54

          #5
          Ebi shop . Se

          Kommentar

          • zebrano
            Användare
            • December 2012
            • 68

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
            Spännande att följa. Jag håller också på att överväga LED då det verkar perfekt för akvarium. Mer ljus per watt är viktigt både för att hålla temperatur och elräkningen nere. Livslängden talar också för LED och sist men inte minst känns det ju bättre med 12 volt i ljusrampen istället för 220.... Att man sen kan reglera ljustemperatur och styrka är ju bara bonus. Jag köpte nyligen ett Juwel akvarium och är förvånad att de inte har LED ännu. Överväger denna lösning från Akvastabil som passar in i T5 upphängningen.
            http://www.akvastabil.dk/leds/belysning
            Jag är ingen motståndare mot LED och använder det ganska mycket i mitt hus, men jag kan inte låta bli att opponera mig mot den mycket utbredda missuppfattningen att LED har bäst ljusutbyte. Det stämmer inte! Bara dom absolut bästa LED:arna kommer i närheten av exempelvis vanliga T5-rör. Många billiga varianter har ganska låg energieffektivitet. Så om det handlar om att få mer ljus och/eller att sänka energikostnaderna då är inte LED någon lösning (i alla fall inte i dagsläget).

            Sedan finns det en rad för- och nackdelar med LED och övriga ljuskällor. LED:arna har exempelvis fördelar när det gäller styrning/ljusreglering och förhållandesvis kompakta mått, men nackdelar när det gäller ljusspektra, räckvidd och pris bland annat.

            Kommentar

            • tropheusforever
              Användare
              • May 2013
              • 119

              #7
              Jag har köpt JMB aqualights led rör , sjukt nöjd !
              Kör dubbla rader med ett rör med röd/vita dioder och ett rör med Blå/vita dioder.
              Placerar de blå vita längst bak för bättre djup bild.
              man har timer och fjärrkontroll så mycket ljus för pengarna .
              Checka in : jmbaqualights.ne
              lycka till !
              Tropheus Ikola
              Tropheus ilangi
              VF Tropheus red rainbow kasanga
              Tropheus Black Kiriza
              Tropheus Red cheek Mpimbwe
              Tropheus Black caramba
              Tropheus Duboisi Maswa
              Tropheus golden Kazumbe
              Tropheus sp sjöberg
              pettrichromis red bulu point

              Kommentar

              • Mathias-D
                Styrelsemedlem
                • January 2003
                • 511

                #8
                Ursprungligen postat av tropheusforever
                Jag har köpt JMB aqualights led rör , sjukt nöjd !
                Kör dubbla rader med ett rör med röd/vita dioder och ett rör med Blå/vita dioder.
                Placerar de blå vita längst bak för bättre djup bild.
                man har timer och fjärrkontroll så mycket ljus för pengarna .
                Checka in : jmbaqualights.ne
                lycka till !
                Vart köpte du dom? pris? bilder om det finns?

                Rätt länk: http://www.jmbaqualight.nl/
                Senast redigerad av Mathias-D; 01 December 2013, 19:52. Anledning: la till rätt länk

                Kommentar

                • tropheusforever
                  Användare
                  • May 2013
                  • 119

                  #9
                  Jag köpte dem på aquatropic.se
                  Han beställer hem åt dig tar några veckor men det är det värt .
                  Bilder på rören har du på JMB:s hemsida (se ovan )
                  2 led rör med handkontroll hamnade jag på 3.600 kr och då gav han mig bra rabatt för att jag handlat så mycket av han tidigare .
                  Kommer lägga upp bilder på leden här lite senare
                  Tropheus Ikola
                  Tropheus ilangi
                  VF Tropheus red rainbow kasanga
                  Tropheus Black Kiriza
                  Tropheus Red cheek Mpimbwe
                  Tropheus Black caramba
                  Tropheus Duboisi Maswa
                  Tropheus golden Kazumbe
                  Tropheus sp sjöberg
                  pettrichromis red bulu point

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • August 2002
                    • 8598

                    #10
                    Funkar inte .ne lönar det sig att testa med .nl
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 414

                      #11
                      Den här skulle jag vilja leka lite med.

                      Kommentar

                      • tropheusforever
                        Användare
                        • May 2013
                        • 119

                        #12
                        Å ! Förlåt ! Naturligtvis ska det vara .nl
                        Tropheus Ikola
                        Tropheus ilangi
                        VF Tropheus red rainbow kasanga
                        Tropheus Black Kiriza
                        Tropheus Red cheek Mpimbwe
                        Tropheus Black caramba
                        Tropheus Duboisi Maswa
                        Tropheus golden Kazumbe
                        Tropheus sp sjöberg
                        pettrichromis red bulu point

                        Kommentar

                        • Joakim Birgersson
                          Användare
                          • August 2013
                          • 202

                          #13
                          Någon uppdatering? Intresserad av LED och skulle gärna vilja ha lite råd från Er som redan skaffat LED erfarenheter.
                          720 l. Malawi mbuna
                          720 l. Tanganyika
                          112 l. Yngel och karantän

                          Kommentar

                          Arbetssätt...