Framtidens hem – då äter du akvariefisken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • September 2012
    • 840

En sista tanke bara, om man tar det med morötter till exempel, processen bakom morötterna borde inte skilja sig så himla mycket egentligen. Det innebär att ifall jag köper morötter från Holland så har de mer eller mindre genomgått samma "smutsiga" process som i Sverige! Plus en lastbilstransport genom Europa
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Ursprungligen postat av Kawasa
      En sista tanke bara, om man tar det med morötter till exempel, processen bakom morötterna borde inte skilja sig så himla mycket egentligen. Det innebär att ifall jag köper morötter från Holland så har de mer eller mindre genomgått samma "smutsiga" process som i Sverige! Plus en lastbilstransport genom Europa
      Precis! Produktion och transport metod kan dock skilja en hel del. Avståndet är framförallt mindre viktigt än hur varan producerats och hur den transporterats. Ta exemplet med vin från Nya Zeeland som drabbades rätt hårt när klimat debatten drog igång. I verkligheten har transporten från NZ mindre utsläpp än vin från Spanien som kommer hit med lastbil.

Jag kan utveckla detta rätt mycket men det hör inte riktigt hemma på detta forum

mvh

Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Som kolonist odlar jag mycket grönt för direkt konsumtion sommartid. Jag läste någonstans att 100 m2 odlat mark kan täcka ett års behov av grönt mm. under ett år för en person. Om växtval är det rätta, snabbväxande och lagringsbara. Man får motion också. Ingen diesel där.
        Att äta egenodlad fisk från akvariet är ingen lockande tanke.
        Men om vi avstår från det som förpestar miljön mest har vi förhoppningsvis chansen att fiska ute.
        Ta en cykel till jobbet, köp närproducerat, en burhöna på balkongen för äggen? ;-)
        Var medveten.

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Ursprungligen postat av ewa
          Som kolonist odlar jag mycket grönt för direkt konsumtion sommartid. Jag läste någonstans att 100 m2 odlat mark kan täcka ett års behov av grönt mm. under ett år för en person. Om växtval är det rätta, snabbväxande och lagringsbara. Man får motion också. Ingen diesel där.
          Att äta egenodlad fisk från akvariet är ingen lockande tanke.
          Men om vi avstår från det som förpestar miljön mest har vi förhoppningsvis chansen att fiska ute.
          Ta en cykel till jobbet, köp närproducerat, en burhöna på balkongen för äggen? ;-)
          Var medveten.
          Jag har också haft koloni och slogs då av två saker, A. hur enormt mycket arbete jag la ner på nästan ingen utdelning alls och B. hur de flesta andra kolonister, som alla tyckte de var miljövänliga som odlade själva, i själva verket var precis tvärt om, miljöovänliga.

För att kunna odla enkelt tog de bilen till plantshopen och köpte jordsäckar (= avgaser+fosil torv som kommer att avgå som Co2 under de närmaste åren), till byggmarknaden och köpte pallkragar till odlingsbäddar (=avgaser+virke och järn som ligger och ruttnar och rostar till marginell nytta + ev giftigt impregneringsmedel). Allt detta för en i förhållande till insatserna mycket lite skörd. Nu bodde dessa kolonister inom gångavstånd men det vanliga är annars att man tar bilen för varje besök på kolonin (vilket helt tar bort all miljönytta redan första resan).

Som sagt, mer miljövänligt då att köpa sina grönsaker i grönsaksdisken.

Sen vill jag inte alls döma ut kolonister som miljöbovar eller tracka ner på odling som hobby. Tvärt om, det är ju jättetrevligt. Min poäng är bara att miljönyttan oftast är negativ tvärt emot vad de som odlar tror.

Köper faktiskt bara att ta cykeln till jobbet av dina tips, närodlat ser jag inte som något i sig fördelaktig (se mitt tidigare inlägg), Höna på balkongen är djurplågeri (men jag antar att det var ett skämt).

mvh

Olof

Kommentar

• ewa
            NCS Medlem
            • March 2013
            • 457

Jag tror att odlande kan vara bra som tillskott, de flesta lär sig hur man odlar utan att vara miljötjuv. Jag har inte bil, behöver inte förbättra med torv (egen kompost av fjolårets div. växtdelar), promenerar till kollo 2.5 km för det mesta, inga pallkragar utom kompostlåda, tyvärr anses öppen kompost som skräpig, och det bara växer helt vilt. Vattnar bara i nödläge, växterna utvecklar längre rötter om de vattnas sällan, jag tror att odlande är en vetenskap precis som akvaristik. Man lär sig om man vill, det tar tid. Det finns intelligenta människor som lär sig av sina och andras misstag, det finns såna som trampar i gamla spår och säger "jag kan inte, du är så duktig". Hönan var ett skämt, lika stor djurplågeri som fisk i för små akvarier. Gör medvetna val i livet som konsument. Alla är välkomna till min lott på sommaren för att smaka på grönt odlat utan konstgödning, smaken är intensivare än det man köper. Och större urval av gamla, goda sorter. Hårddrivna grönsaker innehåller mer vatten och mindre smak, är större (säljs efter vikt). Det helt OK att köpa sin mat. Artikeln handlade om egenproducerad mat. Inte så bra artikel enl. mig.

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Ursprungligen postat av ewa
              Jag tror att odlande kan vara bra som tillskott, de flesta lär sig hur man odlar utan att vara miljötjuv. Jag har inte bil, behöver inte förbättra med torv (egen kompost av fjolårets div. växtdelar), promenerar till kollo 2.5 km för det mesta, inga pallkragar utom kompostlåda, tyvärr anses öppen kompost som skräpig, och det bara växer helt vilt. Vattnar bara i nödläge, växterna utvecklar längre rötter om de vattnas sällan, jag tror att odlande är en vetenskap precis som akvaristik. Man lär sig om man vill, det tar tid. Det finns intelligenta människor som lär sig av sina och andras misstag, det finns såna som trampar i gamla spår och säger "jag kan inte, du är så duktig". Hönan var ett skämt, lika stor djurplågeri som fisk i för små akvarier. Gör medvetna val i livet som konsument. Alla är välkomna till min lott på sommaren för att smaka på grönt odlat utan konstgödning, smaken är intensivare än det man köper. Och större urval av gamla, goda sorter. Hårddrivna grönsaker innehåller mer vatten och mindre smak, är större (säljs efter vikt). Det helt OK att köpa sin mat. Artikeln handlade om egenproducerad mat. Inte så bra artikel enl. mig.
              Helt rätt EWA. Att odla saker är en jättebra hobby och kan definitivt även vara miljövänligt om det görs på "rätt" sätt.

Känner att jag kör på lite hårt och delar ut kängor till höger och vänster. Jag får be om ursäkt för det.

mvh

Olof

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av olof
                Ur klimatsynpunkt är detta rent trams enligt min mening. Energiåtgång mm kommer alldrig att stå i proportion till den mat man producerar. Kul kanske, men jag förväntar mig mer av Annika Kanyama Carlsson som är vår bästa forskare då det gäller klimatpåverkan av konsumtion.

Jag tror aldrig att akvarieodlad fisk kommer att bli en uppskattad rätt heller.

mvh

Olof
                Det blir mer intressant om man har fiskarna som hobby och använder deras vatten för att automatiskt vattna tomaterna. Det är lite förbryllande med alla lampor.

Jag har besökt KTHs anläggning för massor av år sedan och i ett växthus hade det kanske inte varit helt fel kopplat till ett minireningsverk där näring används till att odla växter och vegeterianfiskar. Det känns helt klart som en vettigare lösning för andra breddgrader och utan utbyggda avloppssystem. Tilapiatanken var kanske en 1 m hög cylinder med 2m i diameter - och tilapiorna kom från västafrika (jag hade fått dem av en kompis men de växte ur mitt akvarium).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

Jag bli inte lättsårad, Olof, jag har förstått att du är kass på att odla växter.
                  På 70-talet var ekobyggande en stor grej, se http://bengtwarne.malwa.nu/natureH.html
                  Jag var där på studiebesök i början på 80-talet på vintern- minireningsverk där vatten passerade bl.a. ett växthus på taket, där det odlades vindruvor, tomat o gurka. Tanken var att göra huset så miljövänligt det bara gick på den tiden.

Kommentar

Arbetssätt...