Söndag morgon, vattenbyte i källaren

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrano
    Användare
    • December 2012
    • 68

Ursprungligen postat av GraTis
    Nej, kolfilter tar inte bort koppar från vattnet. Kolfilter är bra mot dålig lukt, dålig smak, klor, organiska och oorganiska substanser.
    Är du säker på att kolfilter inte tar bort koppar? Utan att ge mig in på kemin bakom, kan jag konstatera att många leverantörer anger reduktion av tungmetaller som en av kolfiltrens egenskaper...

Ska kanske tillägga att jag har slutat använda kolfilter. Har inte kunnat konstatera någon skillnad vare sig positivt eller negativt. Som jag ser det är det säkert användbart i vissa speciella situationer, men ofta en onödig åtgärd för att känna ökad trygghet.

Kommentar

• GraTis
      Användare
      • January 2013
      • 414

Ursprungligen postat av zebrano
      Är du säker på att kolfilter inte tar bort koppar? Utan att ge mig in på kemin bakom, kan jag konstatera att många leverantörer anger reduktion av tungmetaller som en av kolfiltrens egenskaper...

Ska kanske tillägga att jag har slutat använda kolfilter. Har inte kunnat konstatera någon skillnad vare sig positivt eller negativt. Som jag ser det är det säkert användbart i vissa speciella situationer, men ofta en onödig åtgärd för att känna ökad trygghet.
      Absolut inte säker, nej. Men enligt de som säljer mer seriösa filter rekommenderas inte kolfilter för tungmetaller utan i så fall ska man ha andra keramiska filter.

Kommentar

• riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 343

Ursprungligen postat av GraTis
        Absolut inte säker, nej. Men enligt de som säljer mer seriösa filter rekommenderas inte kolfilter för tungmetaller utan i så fall ska man ha andra keramiska filter.

Det är ju en klar skillnad om du ska sälja filter för en vattenreningsanläggning tex att bygga upp filtreringen korrekt för de specifika vattnet mot ett universal kolfilter... Att det inte rekommenderas innebär ju inte att det inte fungerar, men kanske inte är optimalt.
        Vad jag läst så tar det bort koppar, om man som i mitt fall fått stambyten på vatten med nya kopparrör under året låter man bli att chansa. Läser man i arkivet gamla ciklidbladet finns det någon artikel om någon som bytt en meter rör mot nytt och fick problem med fiskarna.
        Sedan kan nog olika fiskar vara olika känsliga.

Kommentar

• GraTis
          Användare
          • January 2013
          • 414

Ursprungligen postat av riktlinjer
          Det är ju en klar skillnad om du ska sälja filter för en vattenreningsanläggning tex att bygga upp filtreringen korrekt för de specifika vattnet mot ett universal kolfilter... Att det inte rekommenderas innebär ju inte att det inte fungerar, men kanske inte är optimalt.
          Vad jag läst så tar det bort koppar, om man som i mitt fall fått stambyten på vatten med nya kopparrör under året låter man bli att chansa. Läser man i arkivet gamla ciklidbladet finns det någon artikel om någon som bytt en meter rör mot nytt och fick problem med fiskarna.
          Sedan kan nog olika fiskar vara olika känsliga.
          Förstår inte riktigt vad du menar men bara för att något skrivs i CB betyder inte det att det är hela sanningen. (Den skrivs oftast av lekmän)
          Om du läser hela tråden kan du läsa att även jag bytte flera meter rör i somras och installerade en ny varmvattenberedare. Eftersom jag inte tror ett dugg på att kolfilter ska göra nytta mot "ny rördragning"koppar hoppade jag över det och fortsatte som vanligt med mina vattenbyten. Ingenting har påverkats i mina akvarier.
          Jag tror mer på att ifrågasätta de kolfilterförsäljare som påstår att dessa filter verkligen tar bort koppar och lägga fram bevis på att det är så. Vad är det för teori som ligger bakom att kolfilter ska ta bort/sänka kopparhalten/tungmetallhalten i vatten? Det finns säkert någon här som verkligen vet hur det hänger ihop och snart kommer att förklara saken för oss.
          De fiskar jag håller är kopparkänsliga.
          Senast redigerad av GraTis; 28 November 2013, 07:41.

Kommentar

Arbetssätt...