Söndag morgon, vattenbyte i källaren

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Söndag morgon, vattenbyte i källaren

Tacka vet jag regelbundna rutiner. Söndag morgon tillbringas i källaren. Vattenbytet går fint på dryga tre timmar.

Första bilden, vatten ut. Använder en slang med ett rör från en tillverkare av gröna filterprodukter. Silen använder jag när det finns små fiskar i akvariet, i annat fall utan sil, för snabbare vattenström.

Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20131124_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 547,7 KB
ID: 699356

Andra bilden, vatten ut. En hink får tjäna som sandavskiljare, sedan plockar en sil bort grövre grums, och så åker vattnet i toaletten.

Namn: WP_20131124_004.jpg
Storlek: 585,5 KB
ID: 699357

Tredje bilden: Kranvattnet tas ur blandaren, 25 grader på fingerkänsla, och körs över aktivt kol.

Namn: WP_20131124_005.jpg
Storlek: 604,2 KB
ID: 699358

Fjärde bilden: Vatten in.

Namn: WP_20131124_003.jpg
Storlek: 619,1 KB
ID: 699359
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • PiaJo
    NCS Medlem

• January 2011
    • 1744

Kul att se hur det ser ut hos andra när de gör vattenbyten fick lite tips där, så tack för det!
    ----------------------------------
    /PIA

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Intressant med aktivt kol på invattnet. Har det någon effekt, egentligen, när det bara passerar så snabbt. Finns några mätvärden som man kan följa, med eller utan kolfilter? Eller är det subjektivt att det verkar bra?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kawasa
        Användare
        • September 2012
        • 840

Nice och avancerat Mikael, har aldrig använt annat än slang och färskvatten själv, vilka firrar har du förvisat ner till källaren?
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av DaRe
          Intressant med aktivt kol på invattnet. Har det någon effekt, egentligen, när det bara passerar så snabbt. Finns några mätvärden som man kan följa, med eller utan kolfilter? Eller är det subjektivt att det verkar bra?
          Bra fråga faktiskt. Det har jag också undrat. Hade en tråd förra året när jag fundera på att börja filtrera. I tråden finns också länkar till andra trådar i ämnet. http://www.ciklid.org/forum/showthre...ght=aktivt+kol
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av Kawasa
            Nice och avancerat Mikael, har aldrig använt annat än slang och färskvatten själv, vilka firrar har du förvisat ner till källaren?
            Där bor mina tanganyikaciklider. Lite troffar, ett par fjäderfenor, sillciklider, jullar och fjärilar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• GraTis
              Användare
              • January 2013
              • 414

Kolfilter fungerar som spärr mot kloramin (har jag läst) så har man kranvatten med kloramin är det troligen riktigt effektivt. Om inte troligen helt förkastligt.

Kommentar

• riktlinjer
                Användare
                • August 2013
                • 343

Ursprungligen postat av GraTis
                Kolfilter fungerar som spärr mot kloramin (har jag läst) så har man kranvatten med kloramin är det troligen riktigt effektivt. Om inte troligen helt förkastligt.
                Det tar väl även bort lite metaller ur vattnet, som tex koppar? Speciellt viktigt för vissa fiskar om något arbete gjorts i vattensystemet så något rör bytts etc. En filterpatron kostar runt 200:- och har man något eller några få akvarier så räcker patronen mellan ett halvår och år utan problem. Billig lösning för att minska risken för problem.

Kommentar

• GraTis
                  Användare
                  • January 2013
                  • 414

Ursprungligen postat av riktlinjer
                  Det tar väl även bort lite metaller ur vattnet, som tex koppar? Speciellt viktigt för vissa fiskar om något arbete gjorts i vattensystemet så något rör bytts etc. En filterpatron kostar runt 200:- och har man något eller några få akvarier så räcker patronen mellan ett halvår och år utan problem. Billig lösning för att minska risken för problem.
                  Nej, kolfilter tar inte bort koppar från vattnet. Kolfilter är bra mot dålig lukt, dålig smak, klor, organiska och oorganiska substanser.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Klorbiten och kloraminer är ju intressant, men frågan är ju ändå hur effektivt det är även mot det då vattnet så snabbt passerar samt om den effekten har någon egentlig betydelse?!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• GraTis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 414

Klorbiten och kloraminer är ju intressant, men frågan är ju ändå hur effektivt det är även mot det då vattnet så snabbt passerar samt om den effekten har någon egentlig betydelse?!

Tycker också det mest låter som en skröna (missuppfattning).
                      Klart att dom som säljer vill säga att det är bra mot nästan allt om man sätter det på dricksvattnet.
                      Sanningen är väl att så gott som alla har fullgott dricksvatten.

Själv ser jag inga behov att dessa kolfilter, bytte varmvattenberedare i sommras, en massa ny rördragning blev det. Inga fiskar verkar ha tagit någon som helst skada.

Men då jag inte har, vare sig klor eller kloramid i vattnet så kallar jag det inte humbug.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

I stockholm har vi kloramin, men jag vet många som odlar fisk i det vattnet utan någon som helst åtgärd, en som odlar diskus VF utan åtgärd. Jag gör inget.

Tror inte det har en avgörande effekt på firrarna. I teorin verkar det dåligt, men i praktiken ser jag inget. Det gäller dock att veta vad man ska leta efter. En tes skulle ju vara att kloramin slår ut goda bakterier i vattnet och att man därför skulle ligga på för hög nitrit/nitrat halt i vattnet. Jag sökte stipendium för att undersöka det.

///David

Kommentar

• GraTis
                          Användare
                          • January 2013
                          • 414

De som kör med aktivt kol verkar väldigt sällan byta kolet i filtret å det säger väl en hel del om nödvändigheten av att köra med kolfilter.

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Ursprungligen postat av GraTis
                            De som kör med aktivt kol verkar väldigt sällan byta kolet i filtret å det säger väl en hel del om nödvändigheten av att köra med kolfilter.
                            Detta var en av mina centrala frågor till tillverkaren. De rekommenderade ett snäpp större filter än jag hade tänkt mig. Vill minnas att de sa att kolet ska bytas efter 20 000 liter, dvs för mig ungefär 2 ggr/år.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• GraTis
                              Användare
                              • January 2013
                              • 414

Ursprungligen postat av Mikael W
                              Detta var en av mina centrala frågor till tillverkaren. De rekommenderade ett snäpp större filter än jag hade tänkt mig. Vill minnas att de sa att kolet ska bytas efter 20 000 liter, dvs för mig ungefär 2 ggr/år.
                              Jo du verkar ha ett proffsfilter jämfört med de flesta andra. Själv är jag bara jädrigt glad att jag slipper hålla på med sådant. Jag ser ett sånt där filter mer som en risk än en tillgång, börjar det växa skit i filtret så......Men den risken är väl liten då det jämnt strömmar genom klorerat vatten.

Askorbinsyra ska väl oxå vara effektivt mot kloramin om det är det som är problemet.

Varför har du kolfilter?

Kommentar

Arbetssätt...