Varför ciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlin
    Användare
    • May 2002
    • 139

Varför ciklider?

Detta är väl lika välsett som att svära i kyrkan, men varför är det så populärt med just ciklider? Jag har aldrig haft några (jag tycker om växter och "småfiskar"), men ciklider verkar vara mångas favoriter. Till o med jag börjar bli nyfiken! Är de speciellt lättodlade, färgrika, kul att titta på eller vad? Det finns ju många olika sorter, i de flesta akvarieaffärer brukar de ha en egen "vägg" med bara ciklider så man kan nog hitta sin favoriter. Finns det nån liten ciklid (5-7cm) som man kan ha tillsammans med växter?

Mvh Eva
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Ciklider har ett intressant beteende och många är dessutom mycket färggranna, det är väl detta som gör dom så populära.
    En ciklid som jag skulle rekommendera dig om du vill prova på är palett cikliden. Den kan bli lite större än dom 5-7cm förslag du vill ha, men hursomhelst så passar den bra även i ett mindre kar med växter.

Detta var förresten en av dom första ciklider jag själv hade och speciellt deras yngelvård tyckte jag var mycket intressant.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

En lämplig ciklid för dig skulle nog vara någon Apistogramma-art, eller någon annan dvärg.
      Anledningen att så många fascineras av ciklider, vet jag inte. Personligen har jag i omgångar sagt till mig själv: "Nu lägger jag av med ciklider och skaffar ungfödare och tetror istället". Detta har inte fungerat annat än i korta perioder.
      Med risk för att verka flummig så upplever jag att ciklider är intelligentare än andra fiskar (undantaget malar), dvs de visar ett mer individuellt beteende. Om man sedan lyckas att få fiskarna att fortplanta sig, och har möjlighet att se deras yngelvård, blir det ännu mer intressant. Detta oavsett om de är substratlekare eller munruvare. Ett ciklidpar som vallar ett stim med yngel är en fantastisk syn.
      "Ciklider" som ett samlat begrepp är väl inte helt rättvisande eftersom det finns alla varianter, från små och snälla (ex. Fjärilsciklid) till stora och brutala (ex. Jaguarciklid) och hela skalan däremellan.
      Jag har provat det mesta (förutom stora centralamerikaner) i ciklidväg inklusive discus, och kan egentligen inte peka ut någon favorit. Just nu har jag stora rovmalawi (Haplisar), och det är fantastiskt stimulerande. Dessutom har jag ett kar som nog skulle falla dig i smaken med Pygmégurami, Dvärggurami och Drottningrasbora samt ett par Apistogramma Agazissi. Men ciklider är något speciellt, prova så får du se!
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

om du inte provat så vet du inte vad du missat!
        testa någon art så får du se.

Kommentar

• daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

"Är de speciellt lättodlade, färgrika, kul att titta på eller vad?"
          Ja.
          Det finns ciklider för alla - vare sig man har hårt eller mjukt vatten i kranen, gillar hungriga monster eller snälla mesar, föredrar knallorange eller gråbrunt, har ett akvarium på 50 eller 5000 liter...
          Själv har jag snöat in på Sydamerika och kan inte begripa varför någon bryr sig om afrikanska ciklider, men det är ju en fråga om tycke och smak.
          Apistogramma är små snygga snälla ciklider som säkert passar, om du sköter akvariet någorlunda.
          Mina första fiskar var brasilianska jordätare, som var kanonkul (och lekte) innan de blev alldeles för stora för akvariet. Yngelvården är något alldeles extra.
          Ciklider är alltså lika intressanta som malar.
          Nästan.
          :-D

Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

Kommentar

Arbetssätt...