Så kom dom äntligen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Så kom dom äntligen

Jag har som en del vet kört ett blandat kar med Troffar & O. Ventralis men vad som saknats är nån form av Cypris. Idag bytte jag (med Petta) till mig 10st Kitumba Jumbo yngel mot lika många Dubbeyngel. Visserligen ett litet antal men iaf en början!

Pga av dess lilla storlek så lät jag dom ta plats i 222:an med endast. 3 dvärgancistrus som sällskap. Jag misstänker att dom kommer växa bäst i frånvaron av Troffar. Detta innebär att jag så gott som är "färdig" med införskaffandet av arter för mitt sällskapskar. Jag inväntar fortfarande tillväxt och yngel från mina Ventralis medan En av Ikolorna tuggar nu

Det ska bli intressant att se Cyprisarna växa upp. Är dom relativt snabbväxande som T ex Ventralis som också är frisimmande?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Skulle väl säga att de växer i normal takt

Kul att du hittat det du söker.

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Roligt Doktorn, du kommer inte att bli besviken. Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Härligt! Jag tycker mina cyprisar växer rätt långsamt i jämförelse med ventralisen som växer väldigt snabbt tycker jag.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Det ska bli riktigt intressant att se dem utvecklas. Dom tar redan 50/50 granulatet som jag kör till mina andra fiskar dock väldigt finfördelat då jag kör det i en grovpepparkvarn.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• Pettap
            NCS Medlem

• January 2005
            • 1384

De växer ganska långsamt, tar ett år ungefär innan de är vuxna men betydligt längre tid innan de är max storlek. De börjar leka ganska tidigt vid ca 6-7 cm. Hanarna börjar färga vid 5cm. De behöver mycket mat, men de är inte gluppska som troffarna utan man får mata de många gånger per dag. Minna får Nls 4 gånger, räkmix 1 gång och nyckläckt artemia 2 gånger per dag. Nackdelen är att det inte går att ösa i mat för det äter sällan maten som hamnar på botten. Jag gör 70%iga vatten byten 2 gånger i veckan. men så går det ganska trångt hos mig som du såg.
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Ojoj! Jag matar som det är nu med granulat som är ca 60/40 kött/grönt och det är mkt finfördelat. Jag matar småportioner ca 3-5 ggr om dagen. Dom går tillsammans med 3st dvärgancistrus som plockar matrester på botten i mitt 222 liter som är fyllt ungefär 70% med vatten pga hopprisken. Eftersom dom bara är 10st så tror jag inte jag behöver byta så mkt vatten utan det kan nog räcka med 50-60% vart annan vecka. Eller blir det för dåligt?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Jag tänker att friskt vatten alltid är bra vid uppväxt av fisk. Vet att diskusfolket byter som tokar för att få dem att växa bra. Så det kan säkert stämma även på tanganyika. Men öka till 1/vecka är nog inte dumt ändå. Och då kanske köra 1/3 vattenbyten bara.

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Ja då kör jag 50% 1 gång i veckan som i mitt stora kar lika gärna :-)
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...