Vad har jag för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mozart
    Användare
    • November 2013
    • 7

    Vad har jag för fiskar?

    Hej på er.

    Jag är relativt ny på ciklider, alldeles ny medlem här och tänkte börja med att försöka dra nytta av era samlade kunskaper.

    Jag har ett 720-liters akvarium med gott om rötter, stenar och blandgrus. Tre par ciklider har delat upp akvariet i revir och leker för fullt. Ett par har redan ett "moln" av frisimmande yngel att hålla reda på och jag har inte riktigt klart för mig vad det är för ciklider jag har.

    Två av paren är av samma sort och jag trodde först att det var mindre handelciklider (8-9cm) men jag hade 20-centimeters hantlar tidigare och dessa såg inte riktigt likadana ut i teckningen. Bifogar bilder så får vi se om någon av er kan säga vad det är för ciklid.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131114_133052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,7 KB
ID: 699316



    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131114_141703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,8 KB
ID: 699318

    Sedan har jag ett annat ciklidpar nedan, de ser ungefär likadana ut i formen som ovanstående men är gula med ett svart streck längs sidan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131114_133147.jpg
Visningar: 1
Storlek: 227,6 KB
ID: 699317


    Samtliga fiskar är mycket aggressiva när de vaktar sina ägg/yngel.

    Bilderna är litet suddiga men jag hoppas att den som är insatt kan se vad det är ändå.


    Mvh

    Mozart
    Senast redigerad av Mozart; 15 November 2013, 16:23.
  • Uffe Lindström
    Användare
    • May 2005
    • 285

    #2
    Det översta paret ser ut att vara Cichlasoma bimaculatum eller Cichlasoma amazonarum . Kanske någon Cichlasoma-epert ser exakt vilken... Kul med yngel
    De undre fiskarna ser ut att vara Archocentrus multispinosus .

    Mvh
    Uffe
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • Mozart
      Användare
      • November 2013
      • 7

      #3
      Jättetack för hjälp. Då skall jag läsa på om dessa ciklider.
      Köpte rubbet av en kille som avvecklade sitt akvarium och han visste inte riktigt själv vad han hade.
      Jag har nu fått ytterligare en kull på 300-400 yngel som svärmar runt det andra paret. Egentligen så skulle man väl separera dessa par i olika kar men jag vill inte störa dom nu. Någon som har koll på hur många procent av ynglen som brukar överleva om de får vara ifred något sånär?

      Upptäckte en annan sak, ett litet stim med "utbrytare" stod för sig själv i ett hörn och vips så var "farsan" där och käkade upp allihop. Farligt att flytta hemifrån för tidigt..

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Håller med i Uffes identifieringar och vill passa på att välkomna dig hit. Hoppas du ska trivas!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • February 2013
          • 1299

          #5
          Ursprungligen postat av Mozart
          Jättetack för hjälp. Då skall jag läsa på om dessa ciklider.
          Köpte rubbet av en kille som avvecklade sitt akvarium och han visste inte riktigt själv vad han hade.
          Jag har nu fått ytterligare en kull på 300-400 yngel som svärmar runt det andra paret. Egentligen så skulle man väl separera dessa par i olika kar men jag vill inte störa dom nu. Någon som har koll på hur många procent av ynglen som brukar överleva om de får vara ifred något sånär?

          Upptäckte en annan sak, ett litet stim med "utbrytare" stod för sig själv i ett hörn och vips så var "farsan" där och käkade upp allihop. Farligt att flytta hemifrån för tidigt..
          Säker att farsa käkade upp dem? Ciklider har en tendens att ta ynglarna i munnen och spotta tillbaka de i gruppen. Har du separat akvarium så försök att suga in lite vatten genom en slang och få med ett gäng yngel från var kull och dra upp dem separat..
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • Mozart
            Användare
            • November 2013
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av {_AquA_}
            Säker att farsa käkade upp dem? Ciklider har en tendens att ta ynglarna i munnen och spotta tillbaka de i gruppen. Har du separat akvarium så försök att suga in lite vatten genom en slang och få med ett gäng yngel från var kull och dra upp dem separat..
            Ja, normalt när föräldrarna samlar ihop sina ungar och spottar ut dom i en grop så är de ganska sävliga. Den här gången så "attackerade" hannen ungarna och åt verkligen upp dom, precis som om han trodde att de tillhörde en annan kull. Har nu lyft över resterande yngel till ett annat kar och upptäckte samtidigt att mina Chokladciklider lagt ägg uppe på en bred rot. Fyra par av tre olika arter som leker samtidigt i samma akvarium, jag måste ha prickat rätt med temperaturen (27,4 C) och ha bra vatten. Bor på landet med egen brunn..

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • February 2013
              • 1299

              #7
              Ursprungligen postat av Mozart
              Ja, normalt när föräldrarna samlar ihop sina ungar och spottar ut dom i en grop så är de ganska sävliga. Den här gången så "attackerade" hannen ungarna och åt verkligen upp dom, precis som om han trodde att de tillhörde en annan kull. Har nu lyft över resterande yngel till ett annat kar och upptäckte samtidigt att mina Chokladciklider lagt ägg uppe på en bred rot. Fyra par av tre olika arter som leker samtidigt i samma akvarium, jag måste ha prickat rätt med temperaturen (27,4 C) och ha bra vatten. Bor på landet med egen brunn..
              Härligt! Du har nog prickat rätt med mer än temp hehe . Keep us updated med bilder
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • stefanr
                Användare
                • June 2013
                • 79

                #8
                När första paret började snuska blev nog de andra också sugna...

                Kommentar

                • Mozart
                  Användare
                  • November 2013
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Håller med i Uffes identifieringar och vill passa på att välkomna dig hit. Hoppas du ska trivas!
                  Tack för det.

                  Det verkar att vara ett trevligt och kunnigt gäng härinne. Jag skall nog trivas lika bra här som fiskarna i mitt akvarium..

                  Kommentar

                  • Mozart
                    Användare
                    • November 2013
                    • 7

                    #10
                    Det här har väl egentligen ingenting med ciklider att göra men tänkte ändå bjuda på några bilder från mitt "Svensk-akvarium" som innehåller Gäddor, abborrar, mörtar, lake, brax, bäckröding, signalkräftor och flodmusslor.Har byggt in det under bardisken i min pub hemma i huset, rätt trevligt att titta på det också..

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130809_130744.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,2 KB
ID: 688061

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130721_221623.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,0 KB
ID: 688062

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130807_205959.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,1 KB
ID: 688063

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130817_223601.jpg
Visningar: 1
Storlek: 253,7 KB
ID: 688064
                    Senast redigerad av Mozart; 17 November 2013, 17:51.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...