Speciell sand...Aquatic Nature...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Speciell sand...Aquatic Nature...

    Jag köpte en 5kg säck med sand från Aquatic Nature (Dekoline carat6) som är väldigt fin och kritvit. Jag hade tänkt att blanda den med t ex vanlig strandsand. Någon som provat denna sand? Ser nästan ut som potatismjöl men är något större i kornstorlek. Skall kunna användas med fördel till Malawi och distribueras av Simontorp.

    Vilken sandtyp föredras till Malawi? Jag har själv Rådasand just nu med storleken 0,8-1,2mm. Jag skall prova en finare och ljusare nu så därför har jag funderat på detta med att blanda kritvit med gul/grå sand.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Jag tycker att vit sand till Malawi ser väldigt onaturligt ut (detta foto visar äkta malawisand http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1453) men detta är ju mer en smaksak.
    Dessutom kan en väldigt ljus sand göra en del malawi otrygga.
    Jag hade nog behållit rådasanden.
    Just denna vita sand innehåller inte heller kalk vilket ju hade varit bra för malawi.
    Ciklidhälsningar
    Kjell Fohrman

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Rådasanden överenstämmer med Malawi (äkta) i färg, men jag har sett och hört att Malawi färgar ut bättre (eller så är det ögat som luras) med den ljusare sanden. Aquatic Nature dekoline carat6 är en kvartssand, och jag vet inte vilka egenskaper den har. Min tanke med den vita är att få en mer passande (färgmässigt) sand till de faxekalkstenar jag har i karet.

      Det finns också en sand som heter "silversand" med grå/vit ton och den är snygg.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        citat:hört att Malawi färgar ut bättre (eller så är det ögat som luras) med den ljusare sanden.
        Så är det nog ibland, men det beror ju på att det många fiskar antar en "skräckfärg" när de känner sig otrygga. Det är väl t.ex. sällan som en fisk är vackrare än när man har den i påsen precis när man köpte den - speciellt Tropheus färgar då ut enormt, vilket alltså inte är ett tecken på att de trivs.
        Men jag får väl erkänna att en del av min skepsis grundar sig på att JAG föredrar "the natural way" framför "the American style" - där verkar de ju gilla färgat grus i olika kulörer (rosa, blått, rött, vitt etc.), därmed inte sagt att jag fördömer de som vill ha sådant grus - tvärtom smaken är som ...., ja du vet.
        Ciklidhälsningar
        KJell

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Tricella

          Jag köpte en 5kg säck med sand från Aquatic Nature (Dekoline carat6) som är väldigt fin och kritvit.
          Hmmm... Vet du vad det är för sand? Kritvit sand brukar vara marmorkross, men om jag förstår Kjell rätt så är detta tydligen inte kalksand?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Vet du vad det är för sand? Kritvit sand brukar vara marmorkross, men om jag förstår Kjell rätt så är detta tydligen inte kalksand?
            Jag kommer inte ihåg vad sanden innehöll (producenten nämnde det för mig en gång, men mitt minne är visserligen bra, men väldigt kort). Den är dock oerhört ren - tar man en näve med gruset och slänger ner i ett glas med vatten, som grumsas inte vattnet det minsta, så kalk innehåller den knappast.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Det enda jag vet är att det är en kvartssand. På säcken står det "Aquarium quarts" och det är en mineral såvitt jag kunnat läsa mig till.

              På denna länk kan man läsa om kvartsen.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Jag tror att du skulle bli nöjd färgmässigt om du går ner i storlek på rådasand till den som är 0,4-0,8mm. Den blir ganska ljus utan att bli onaturligt vit som aquatics.

                Silversanden som du nämner jag har testat i några kar med katastrofala resultat. Den sanden blir såpass tät att du får sumpgas vilket i sin tur gör hela karet till ett stinkande träsk. En lösning på det är ju att ha ett väldigt tunt lager, men då blir det inte mycket kvar för firrarna att gräva i.

                Skall du ha hyffsat vitt utan att det ser väldigt onaturligt och samtidigt funktionellt kan du blanda korallkross med rådasand.

                Tony Englund

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag försöker hålla en så naturlig akvariemiljö som möjligt då jag anser det vara det bästa alternativet.

                  Varför jag vill ändra på akvariesanden har helt att göra med den faxekalksten som jag har i karet. Bakgrunden och rådasanden är av samma färg, men faxekalkstenarna är vita och det "förstör" lite bilden av akvariet. Stenarna är dock för snygga för att jag ska plocka bort dom plus att karet blir för mörkt enligt mitt tycke o smak.

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • April 2002
                    • 308

                    #10
                    "Jag försöker hålla en så naturlig akvariemiljö som möjligt då jag anser det vara det bästa alternativet."

                    Var inte det en lite konstigt mening att inleda inlägget med? Faxekalksten och riktigt ljus sand är väl ganska långt ifrån "en så naturlig akvariemiljö som möjligt"?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det kanske det var...men min mening med det var mer att inte blanda olika färger på grus som Kjell F skrev "the american style". Vad jag också menar med den "naturliga" delen i mitt akvarium är att jag har en "Malawifärg" på både bakgrund och sand just nu. Med nyttjande av faxekalken så blir dom väldigt ljusa i förhållande till övrigt och jag vill försöka undvika det genom att få fram en sandnyans där båda färger (faxekalk och den rödbruna) kan förenas och se ut som naturlig avsöndring från stenar och bakgrund. Detta innebär att jag även behöver vitt eller en ljusare ton i sanden.

                      (Hoppas någon förstår detta dravel...*s*)

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Om du har "naturlig" färg på både sand och bakgrund men inte faxestenarna låter det ju som att det vore en bra idé att kasta ut faxestenen alternvativt plocka lite sten ute och "gömma" faxen med.

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Tyvärr...jag har haft vanlig sten också och akvariet blir för tråkigt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...