Mitt andra Tanganyika kar, 200 Liter Juwel Lido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Mitt andra Tanganyika kar, 200 Liter Juwel Lido

Jahapp. Så planerna på hörnakvariet på jobbet sket sig. Nya tag!

Enda stället jag kan ha ett till akvarium på hemma är samma plats där mitt nuvarande juwel Lido 120 står. Väggen där är ca 76 cm imellan en lampknapp och en fönsterbräda. Efter lite vägande fram och tillbaka om jag skulle måttbeställa ett nytt kar eller ej så blev slut resultatet att jag beställt ett Juwel Lido 200 då både möbel, belysning samt alternativ filtrering som jag inte kommer använda ingår.

Med måtten 70,50, 65 (bredd,djup,höjd.) Ca 210 Liter ökar jag iaf lite i volym. Hade karet varit djupare så hade det stuckit ut för långt i rummet och skymt sikten mot mitt 540 Liters SA kar. Jag får iaf 11 kvadrat dm extra botten yta jämnfört med tidigare plus två fria bakre hörn då jag skall ha ytterfilter ist för Juwels egna.

Planerna är att flytta över mitt Julidochromis dickfeldi lekpar och multis kolonin samt få tag på ett lekpar av någon gul variant av Altolamprologus compriceps.

Har gjort en liten ritning på inrednings upplägg. Kommer att ha bitar av rockzolide riverestone moduler och försöka skapa en grottkänsla i karet. kommer täcka hela botten med skiffer och sedan bygga grottor och skrymslen med rund sten och skiffer plattor.

I ena hörnet (1.) inreder jag till Jullarna med många roliga grottor, dom får ett revir på ca 25x30 cm, i högra hörnet (2) inreder jag också med många grottor och trånga passager samt något större snäcka till Compricepsen, där blir ett revir på ca 40x30 cm och längst fram lite åt vänster kommer jag ha ca 50 snäckor till mina multisar. Vill få fram en riktigt stor koloni av dom.

Filtreringen blir ett Eheim Pro 2 2028.

Jag hoppas mina ideer och drömmar kan fungera. Altolamprologusen är ju anledning till att jag fastnat för Tanganyika från första början. Jag vet att man inte kan bestämma vart fisken skall hålla till, förutom möjligen Multisarna men det där får tiden utvisa sedan.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av FrePGun; 12 November 2013, 00:04.
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Detta kommer säkert bli nice. Ett tips med just Altos ä att köpa vildfångade. Köper du små så växer de så långsamt och du vet inte hur gula de kommer bli när allt är klart. Det är ett tips bara, sen avgör ju plånboken så klart.

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av johho
      Detta kommer säkert bli nice. Ett tips med just Altos ä att köpa vildfångade. Köper du små så växer de så långsamt och du vet inte hur gula de kommer bli när allt är klart. Det är ett tips bara, sen avgör ju plånboken så klart.
      Det är min tanke.

Kan tänka mig att betala rätt bra för ett välvuxet vildfångat par.

Vad heter varianten med de blå läpparna som är på Btn Tanganyika boken? Den ser ju tuff ut!

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1824

Tror du menar muzi.

Kommentar

• Streamstone
          Användare
          • August 2013
          • 240

Spännande. Ska bli kul att följa. Om du får ett lekpar är ju chansen kanske större att dom väljer gemensamt tillål och då kanske du kan styra in dom dit du vill. Mina är ju små och inte könsmogna än, hänga ihop, bilda par och leka - vad är det? Dom valde var sin hörna i akvariet. Har en större snäcka som ligger i ena hörnreviret. Så långt helt ointressant föremål för den Altosen. Kanske blir mer intressant om och när lektider uppstår. Men det lär dröja.

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av johho
            Tror du menar muzi.
            Så kan de va...

Ursprungligen postat av Streamstone
            Spännande. Ska bli kul att följa. Om du får ett lekpar är ju chansen kanske större att dom väljer gemensamt tillål och då kanske du kan styra in dom dit du vill. Mina är ju små och inte könsmogna än, hänga ihop, bilda par och leka - vad är det? Dom valde var sin hörna i akvariet. Har en större snäcka som ligger i ena hörnreviret. Så långt helt ointressant föremål för den Altosen. Kanske blir mer intressant om och när lektider uppstår. Men det lär dröja.
            Ja egentligen kan jag tänka mig att ge ett par Compriceps hela ytan och skippa Jullarna. Men jag har fastnat för dessa fiskar också. Särskilt då dom lyckades behålla relationen trots flytt från affären och ett par svajjiga veckor. Nu har dom 4 små Julle yngel som pilar runt

Vart köper jag skiffer?!

Känns som att i akvarie affärerna blir det onödigt dyrt...

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Kommentar

• ThomasK
                Användare
                • January 2013
                • 284

Ursprungligen postat av Punkfredd
                Så kan de va...

Ja egentligen kan jag tänka mig att ge ett par Compriceps hela ytan och skippa Jullarna. Men jag har fastnat för dessa fiskar också. Särskilt då dom lyckades behålla relationen trots flytt från affären och ett par svajjiga veckor. Nu har dom 4 små Julle yngel som pilar runt

Vart köper jag skiffer?!

Känns som att i akvarie affärerna blir det onödigt dyrt...
                Vilket skiffer är du ute efter Punkfredd ?
                Det kan eventuellt vara så att vi har lite överblivet skiffer som jag hoppas inte slängts än på ett takjobb i Gbg.trakten.
                Då handlar det om takskifferplattor, storlek/färg vet jag inte, men vill du jag ska kolla upp detta så gör jag det.
                Har du i så fall nån ide om vad du är ute efter och hur mycket.
                Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Ursprungligen postat av ThomasK
                  Vilket skiffer är du ute efter Punkfredd ?
                  Det kan eventuellt vara så att vi har lite överblivet skiffer som jag hoppas inte slängts än på ett takjobb i Gbg.trakten.
                  Då handlar det om takskifferplattor, storlek/färg vet jag inte, men vill du jag ska kolla upp detta så gör jag det.
                  Har du i så fall nån ide om vad du är ute efter och hur mycket.
                  Oj. Lite olika former storlekar och tjocklekar...

Men är de hela plattor går de säkert att ordna med en hammare

Kolla upp det så ser vi vad som finns, verkligen bussigt!

Kommentar

• ThomasK
                    Användare
                    • January 2013
                    • 284

Oj. Lite olika former storlekar och tjocklekar...

Men är de hela plattor går de säkert att ordna med en hammare

Kolla upp det så ser vi vad som finns, verkligen bussigt!
                    Jag kollar vad som ev. finns, i mitt tycke blir det svarta grythytteskiffret vackrast i ett akvarium, men smaken är ju olika.
                    Har du inte allt för bråttom så kan jag ordna så du får både "ohuggen" sten i olika storlekar och plattor i svart grythytteskiffer.
                    Vi har några personer som är till gbg. någon gång emellanåt, så de kan ta med detta i så fall.
                    Som du säger så går det att forma skiffer ganska så enkelt, behövs inga speciella verktyg heller. Men det kan vi ta senare
                    om vi lyckas få till detta första steg.

Jag lämnar svar här i tråden när jag vet mer om du inte misstycker.
                    Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Ursprungligen postat av ThomasK
                      Jag kollar vad som ev. finns, i mitt tycke blir det svarta grythytteskiffret vackrast i ett akvarium, men smaken är ju olika.
                      Har du inte allt för bråttom så kan jag ordna så du får både "ohuggen" sten i olika storlekar och plattor i svart grythytteskiffer.
                      Vi har några personer som är till gbg. någon gång emellanåt, så de kan ta med detta i så fall.
                      Som du säger så går det att forma skiffer ganska så enkelt, behövs inga speciella verktyg heller. Men det kan vi ta senare
                      om vi lyckas få till detta första steg.

Jag lämnar svar här i tråden när jag vet mer om du inte misstycker.
                      Bara skriv

Kommentar

• ThomasK
                        Användare
                        • January 2013
                        • 284

Bara skriv
                        Blev så mkt info ang. skiffret att jag skickade ett PM istället.
                        Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Hela bagaget fyllt med skiffer! Tack ThomasK!!!

Imorgon hämtar jag akvariet.

Skall dock beställa en aquaterra rockwall bakgrund samt ett par moduler så det Dröjjer lite till...

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1824

Skiffer passar så jäkla bra till den typen av ciklider som du kommer ha.

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Jag tror det med...

Skall ha Aquaterras Granit rockwall som påminner mycket om den stenen så det kommer bli lätt att få de att se ut som
                              Bakgrunden går ut i akvariet!

Kommentar

Arbetssätt...