Olja på ytan ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael79

Olja på ytan ?

kan nån ge mig nå förslag..
    jag har precis fått nån typ olje liknade hinna i
    båda min akvarier har försökt få bort det ..
    men efters 2-3 veckor så är det lika mycket igen
    det liknar typ "såpbubbel vatten" på ytan..
    har haft akvarie i typ 9 mån är inte så hemma på området än

*Orsak ?
    *Hur blir jag av det ?
    *farligt?

• Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

Kolla in länken: http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=679

(Det som där står om att man ska öka vatten cikulationen vid ytan funkade för mig)
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• JohanW
      Användare
      • February 2003
      • 127

Att rikta om pumpen löser inte problemet...utan bara döljer det.
      Vattenbyten, vattenbyten och vattenbyten löser problemet.
      Samt att dra ner på matningen.
      11 Pigeon blood
      9 VF nhamunda blue
      Ett gäng L-malar

Kommentar

• Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

Vad som är sanning för en, behöver inte vara det för en annan.
        För mig har det hjälpt att se till att det varit tillfredsställande cirkulation i vattenytan. Därmed inte sagt att man kan bortse från betydelsen av vattenbyten och måttlig utfodring. Det är ett system vi handskas med och alla delar i detta är viktiga.

Kommentar

• Michael79

Tack för snabba svar ska försöka dra ner på matningen och rikta pumpen mot ytan samt göra ett par vatten byten nu

Kommentar

• JohanW
            Användare
            • February 2003
            • 127

Vad som är ologik för en, behöver inte vara det för en annan.
            Om man blundar så försvinner oljefilmen...för man ser den inte??
            11 Pigeon blood
            9 VF nhamunda blue
            Ett gäng L-malar

Kommentar

• Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

Men nu är det ju så att ett ordentligt "genomblåst" akvarium (jag menar då bubbel och ytrörelse och hela baletten) gör så mycket mer för vattnet än bara syresätter det. Nu önskar jag att jag rent vetenskapligt kunde beskriva exakt vad, men det kan jag tyvärr inte.

Nu när jag har många kar igång så kan man tydligt se skillnaderna på algväxt (elakartad sådan), fiskhumör och stabila vattenvärden i ett kar vars ytskikt rör sig ordentligt, då man jämför det med ett annat.

Det skulle förvåna mig mycket om inte ordentlig cirkulation och ytrörelse i sig, hjälper till med att bryta ner avföring och rester.

mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Citat:"Det skulle förvåna mig mycket om inte ordentlig cirkulation och ytrörelse i sig, hjälper till med att bryta ner avföring och rester."
                Så är det nog. Jag har för mig att jag läst någonstans att nedbrytningsbakterier trivs bättre i en syrerik miljö och ökar därför i antal i en sådan.
                En annan sak kan ju vara att om ytan är för stillastående så kan där ju ligga foderrester och annat skräp kvar på ytan som efter en tid skapar just den där oljehinnan. Med bättre ytcirkulation så försvinner skräpet istället ner i filtret där det förhoppningsvis snabbt bryts ned.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• henriklh

Jag har börjat köra med en luftpump på natten i mitt växtakvarium. Det har hjälpt ganska mycket. Om man inte har så höga estetiska krav så är det ju bara att köpa en ytvattenavsummare (både Eheim och Fluval har såna, jag har en Eheim och det fungerar perfekt), den löser problemet direkt!

/Henrik

Kommentar

• Michael79

diskutionen forsätter ser jag
                    men jag kan nästan säga att det har men matningen att göra

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Fick en förklaring för många herrans år sedan av en tysk kille som sa nått i stil med att inte utbytet av div ämnen va tillräckliga pga att ytan inte bröts i mitt akvarium som han då tittade i.Om man inte bryterytan krävdes det mer cirkulation för att uppnå samma resultat..
                      Så jag köpte mig en syrepump så försvann iaf mitt problem då.

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

1
                        anledning att du inte ser oljan när du riktar munstycket uppåt är bara att det bryter ytan , egentligen så har du inte tagit bort något bara sopat det under mattan.

2 att du får olja på ytan är säkert som många säger att du matar för ofta eller för mycket.

3 enkelt sätt att suga upp oljan är att ta en vanligt dags eller kvälls tidnig typ aftonbladet ( inte bilagan =P ) och bara snabbt lägga några blad på ytan o sen ta upp o släng pappret. då tidningen suger upp det feta.

4 men detta är oxå bara en temporär lösning . mata ite mindre istället ett tag efter du tagit bort skiten. så ska det nog försvinna.

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

"anledning att du inte ser oljan när du riktar munstycket uppåt är bara att det bryter ytan , egentligen så har du inte tagit bort något bara sopat det under mattan."

Som jag påpekade tidigare, att rikta munstycket mot ytan och skapa ett mer turbulent ytskikt hjälper till att bryta ner restprodukter i karet. Man bör givetvis inte övermata för den sakens skull.

mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Michael79

Ok.. men jag har rätt så häfftig vatten yta. så jag får vara så snäll
                            och inte mata dom så som jag nog har gjort. Svårt att motså dom så fort man kommer i vardagsrummet så är dom ju så "hungriga" verkar det som
                            svårt att motstå då

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

fredrik kan du förkalara hur en ökad vatten rotation och ökad luft tillsättning skulle bryta ner fett? vore intresant hur du kommit fram till detta.

Kommentar

Arbetssätt...