Korsning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thörre
    Användare
    • April 2013
    • 44

Korsning

Min maison reef hane http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=594 lekte precis med en rödzebra hona.

Känns som ett förhållande dömt att misslyckas eller kan det bli något av det? Kanske blir som en rödzebra borde se ut, röd med svarta ränder .
  • Thörre
    Användare
    • April 2013
    • 44

Kommentar

• endymion

Det kommer med största sannolikhet bli yngel. Hur de blir är svårt att säga men något som är gemensamt för hybrider är de vanligtvis blir väldigt aggressiva.

Kommentar

• classe
        NCS Medlem

• April 2007
        • 1147

Inte bra.. händer samma här mitt innan den lab.trewavasae redtop mc hane har lekt med den tropheops sp chilumba honor här så inte bra och slänga den.. jag lämna den tropheops.sp.chilumba till affär...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• {_AquA_}
          Användare
          • February 2013
          • 1300

Hur funkar det med vissa fiskar av olika arter som parar sig? Blir avkomman fertila eller infertila? Lite som när man låter hästar och åsnor para sig.
          // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av {_AquA_}
            Hur funkar det med vissa fiskar av olika arter som parar sig? Blir avkomman fertila eller infertila? Lite som när man låter hästar och åsnor para sig.
            Det beror grovt sett på hur länge de har varit reproduktivt isolerade från varandra. Alla haplochrominer i Malawi-Viktoriasjön verkar få fertil avkomma med varandra. Här finns en artikel http://www.eawag.ch/forschung/fishec..._Evolution.pdf
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Thörre
              Användare
              • April 2013
              • 44

Är det helt förkastligt att låta sådana yngel växa upp?
              Man är ju lite nyfiken på vad det blir av det.

Kommentar

• Joakim Birgersson
                Användare
                • August 2013
                • 202

Relaterad fråga; hur stor är risken med inavel ibland fiskar? Många grupper har ju samma ursprung är det något att tänka på. T.e.x. Genom att blanda in annat "blod" i en ung grupp? Just i rappet att köpa ett Cyprichromis leptosoma stim och funderar om man skulle köpa två små grupper och slå ihop för att minska risken. Överdrivet, eller?
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

När det gäller korsningar så är det inget jag personligen skulle spara på. Jag vill hellre ha fisk som är en ren art. Ska man ha den själv utan att göra sig av med varken vuxna fisken eller dess avkomma så kan man väl göra hur man vill. Det "farliga" är när det börjar komma ut tveksamma fiskar "på marknaden" som säljs som en art fast det inte är den arten.

När det gäller inavel så vill jag helst köpa fisk (yngel) som kommer från en större grupp så att ynglen kommer från olika hanar/honor. Det känns som att lägga alla ägg i en korg om man köper en grupp som kommer från en enda lek. Men det beror ju lite på om du har tänkt att odla vidare på gruppen eller om du ska ha dom i en sällskapsburk, då spelar det väl inte så stor roll egentligen.

Kommentar

• kennplato
                    Användare
                    • October 2011
                    • 6

Just det, man är lite nyfiken....
                    Har en Bengahanne som lekt med en Eurekahona.
                    Hon har gått lite mer än 2 veckor nu, så snart får jag stilla min nyfikenhet, men det tar förstås en tid
                    innan jag får se några färger på dem.....
                    Intressant.....

Kenneth på Ön

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Ursprungligen postat av Thörre
                      Är det helt förkastligt att låta sådana yngel växa upp?
                      Man är ju lite nyfiken på vad det blir av det.
                      Ja, det är det. Men låt dem i varje fall aldrig lämna ditt akvarium levande.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• johanlidman
                        Användare
                        • February 2004
                        • 118

För min del så gör inte hybrider någonting MEN man ska berätta att det är hybrider om man nu mot all förmodan skulle sälja dom.
                        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Ursprungligen postat av johanlidman
                          För min del så gör inte hybrider någonting MEN man ska berätta att det är hybrider om man nu mot all förmodan skulle sälja dom.
                          Problemet blir ifall den personen i sin tur säljer vidare och inte berättar för nästa person. Det bästa (om man nu vill ha hybrider) är att behålla sin hybrid tills dess att den dör av ålder eller avlivas.

Kommentar

• johanlidman
                            Användare
                            • February 2004
                            • 118

Som jag skrev ovan i samma inlägg som du citerar "MEN man ska berätta att det är hybrider om man nu mot all förmodan skulle sälja dom".
                            Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Ursprungligen postat av johanlidman
                              Som jag skrev ovan i samma inlägg som du citerar "MEN man ska berätta att det är hybrider om man nu mot all förmodan skulle sälja dom".
                              Det jag menar är att även om du är nogrann med att berätta om att det är en korsning så kanske inte nästa person är det. Ju fler led som säljer desto mindre säkert blir det.

Kommentar

Arbetssätt...