Alu SP OB Calico som munruvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersjohansson
    Användare
    • September 2013
    • 3

    Alu SP OB Calico som munruvar?

    Hej,
    Som nybörjare med Malawis har jag ju aldrig sett hur en "ruvade" ciklid ser ut, så nu undrar ja om ett par av mina skyddslingar bär på smått i munnen?
    Köpte fem Calico för en dryg månad sedan, hane och fyra honor, och nu uppvisar två av honorna sedan ett par veckor sedan tecken på ruvande, om man ska tro vad som finns att läsa på nätet.
    De har dragit sig undan i varsitt hörn av akvariet och är passiva, äter inte och har till skillnad från de andra en lite "påse" under hakan. Är det så det ser ut? Det syns inget tuggade, men det kanske inte syns så lätt?

    Nån lek har jag inte sett, men vad som försiggår när husse inte ser....

    /anders
  • maltandis
    Användare
    • October 2003
    • 1567

    #2
    Ursprungligen postat av andersjohansson
    Hej,
    Som nybörjare med Malawis har jag ju aldrig sett hur en "ruvade" ciklid ser ut, så nu undrar ja om ett par av mina skyddslingar bär på smått i munnen?
    Köpte fem Calico för en dryg månad sedan, hane och fyra honor, och nu uppvisar två av honorna sedan ett par veckor sedan tecken på ruvande, om man ska tro vad som finns att läsa på nätet.
    De har dragit sig undan i varsitt hörn av akvariet och är passiva, äter inte och har till skillnad från de andra en lite "påse" under hakan. Är det så det ser ut? Det syns inget tuggade, men det kanske inte syns så lätt?

    Nån lek har jag inte sett, men vad som försiggår när husse inte ser....

    /anders
    Grattis! Hoppas du får många fina spräckliga firrar om någon vecka eller två
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Om du tittar på dom en stund så kommer du säkert att få se "tugget" men det brukar bli mer av det när äggen har blivit yngel för då börjar det bli trångt i hakpåsen.

      Välkommen hit!

      Kommentar

      • andersjohansson
        Användare
        • September 2013
        • 3

        #4
        OK, spännande! Faderskänslorna kommer igen, snart 3 år sedan lilltjejen föddes...
        Ska jag skaffa en mindre tank eller låta dem "gå klart" i det stora? Inte för att jag vill föda upp men det vore kul att studera vad som händer. 30 liter tillräckligt?

        Kommentar

        • andersjohansson
          Användare
          • September 2013
          • 3

          #5
          Veckorna gick och min Calico hona visade inga tecken på att släppa de små, man kunde nästan skymta dem i munnen på henne. Slog slag i saken o köpte ett 30 liters Nano på Blocket och ikväll fanns det en stund över att ta det i drift.
          Lyckades med lite list fånga honan i det stora akvariet och lägga ööver henne i det lilla.
          Då hade jag inte inrett det klart med sten ännu, de var under avsvalning efter kokning, så jag började bygga lite grottor under tiden som hon bekantade sig med sitt nya hem och helt plötsligt, under tiden jag höll på (!), så började hon spy ur sig en strid ström av yngel, säkert 20-30 st till slut! Hon hade inte varit i lilla tanken ens 30 minuter. Jag o sambo satt bara o stirrade o sa till varandra "hur många får det plats där inne egentligen!!!!" Häftigt! Mååånga spräckliga små firrar....

          Kommentar

          • David
            Användare
            • March 2013
            • 97

            #6
            Grattis!! Hoppas det blir stora och vackra fiskar =)

            Kommentar

            • Charlotte
              Användare
              • April 2013
              • 228

              #7
              Ursprungligen postat av andersjohansson
              Veckorna gick och min Calico hona visade inga tecken på att släppa de små, man kunde nästan skymta dem i munnen på henne. Slog slag i saken o köpte ett 30 liters Nano på Blocket och ikväll fanns det en stund över att ta det i drift.
              Lyckades med lite list fånga honan i det stora akvariet och lägga ööver henne i det lilla.
              Då hade jag inte inrett det klart med sten ännu, de var under avsvalning efter kokning, så jag började bygga lite grottor under tiden som hon bekantade sig med sitt nya hem och helt plötsligt, under tiden jag höll på (!), så började hon spy ur sig en strid ström av yngel, säkert 20-30 st till slut! Hon hade inte varit i lilla tanken ens 30 minuter. Jag o sambo satt bara o stirrade o sa till varandra "hur många får det plats där inne egentligen!!!!" Häftigt! Mååånga spräckliga små firrar....
              Grattis till de små "barnbarnen"
              Charlotte & Anders

              720 liter x 2 Malawi
              375 liter x 2 Malawi
              500 liter Malawi
              180 liter Malawi
              100 liter Guppy
              140 liter x 6 yngel
              64 liter x 4 yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...