Snygga möbelakvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • August 2013
    • 202

Ursprungligen postat av Oscarjl
    Joakim, enligt Akvastabil kan man inte ha sunrisern till LED.
    Enligt specen på trafon är det 6-54v(ungefär, minns inte riktigt) så det låter klart som om man kan dimma dem.
    Jag köpte 3 LED också. Om jag nu bara kan få svar från dem om hur jag ska göra.
    De menar kanske att jag ska borra hål för slangen. Inga problem, men de borde kunna skriva det i sin manual.
    /Oscar

Verkar som det finns lite olika uppgifter om Akvastabils, LED. I en av broschyrerna står det att den finns som dimbar i kombination med Sunrisern http://www.akvastabil.dk/downloads?v...taloger-priser

Kanske så nytt att den inte finns i marknaden. Har du kört på 6500 K eller 13000 K ?
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• Oscarjl
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 41

6500k har jag. Jag fastnade lite i monteringen så jag fick tid över. Farligt... Så jag öppnade trafon till dem. Det är Constant current trafo som är viss funktion för att få rätt ström till dioderna oberoende av hur många de är.(om jag förstår det rätt) Den verkar inte gå att dimma. Men det verkar finnas andra liknande modeller i den trafon som har dimmerfunktion när jag kollade märket. Ska undersöka det närmare. Borde enkelt gå att byta till en modell med samma spec men med dimmerstyrning.
      Oscar

Kommentar

• Broddan
        Användare
        • February 2008
        • 59

Jag har också mailat och frågat men ej fått svar än. En tanke: borde det inte gå att dimmra/sunraisa på svagström sidan. Efter drivern alltså?
        Hälsningar

D

Kommentar

• Taala
          Användare
          • October 2013
          • 9

Har du konstantströms led så skall man nog inte leka för mycket på "svagströmssidan" skaffa rätt konverter och kolla upp att dioden är dimbar. Jag lyckades elda upp några led-armaturer på jobbet när jag slarvade lite med manualen... Dessa innehöll en del som gick på 700mA och en dekor-led som gick på 350mA växla dessa gick inte så bra... Kostade några tusen. Dyr läxa! Det finns flera typer av dioder så kolla upp vad det är för rekommenderad konverter.

Kommentar

• Magnus B
            Användare
            • December 2013
            • 6

Hej alla

Jag är mycket nyfiken på Akvastabils move-serie.Så snygga de är
            Just nu står jag och väger mellan ett 576 och ett 360 kar. Lite frågor jag hoppas att ni som har ett move-kar kan svara på:

Locket, är det stabilt? Typ plåt eller nåt sånt, eller är det plastigt som juwels "tak"?

Ledbelysningen... ja, det var länge sedan jag köpte ny ljusramp och uppenbarligen har det hänt en del på ljus-fronten med alla dessa ledlampor. Räcker det verkligen med två ledramper till ett 567 liter? Finns det några andra orsaker, bortsett från elförbrukningen, att välja Led framför T5 rör?

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Den främsta anledningen till att välja LED: levande ljus. Lysrör ger ett statiskt, dött ljus.

Kommentar

• Taala
                Användare
                • October 2013
                • 9

Om det är med tanke på energiförbrukningen du skall byta till LED så blir du nog besviken... T5 är väldigt mycket ljus per watt.. Jag köper resonemanget för effekternas skull, skapa olika scenarion med spottar, olika färgtemperaturer mm mm men de vill till riktigt bra dioder för att leverera mer ljus per watt...
                Detta är mina erfarenheter när vi jobbar med belysning mer generellt. Då är det en ganska stor övertro på LED fortfarande.
                Däremot kan man skapa oerhört fina effekter med blått ljus och blanda med lite RGB och/eller vitt ljus.
                Hoppas du hittar nåt som passar.

Kommentar

• Magnus B
                  Användare
                  • December 2013
                  • 6

Tack för era svar. Jag får fundera vidare på det här med Ledbelysningen. Jag har fått för mig att man kan slänga ner vilken ramp som helst under "huven" på akvastabils move-ramp (så länge den inte är för hög), så det kanske blir en blandning av Led och T5.

Kommentar

• Oscarjl
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 41

Hej!
                    Jag köpte ett 576l precis innan jul och blev rådd att köpa 3 LED ramper. Gjorde det men jag har stannat av i monteringen.
                    Behöver få in grannen för att lyfta karet upp på bänken... :-)

Som du säger så finns det ju lite flexibilitet eftersom du lägger ramperna på tvärreglarna under locket.
                    Locket är av plast men om det är mindre eller mer plastigt än juwel kan jag tyvärr inte svara på.
                    Det är ett lock av plast helt enkelt.

Jag har fått svar från Akvastabil angående "slangdragning" under skåpet. Det korta enkla svaret är "Du ska borra hål själv i mellanväggarna"
                    Så nu vet man det. Jag har redan gjort det eftersom jag inte såg någon annan väg ut.

Jag fick även detta svaret om att dimma LED: (Jag hänvisade till texten om att LED går att dimma enligt deras hemsida)
                    Teksten han refererer til er fra vores ”gamle” hjemmeside. Teksten i desværre ikke helt up-to-date, da LED’s pt. Ikke kan leveres som dæmpbar fra os. Ikke desto mindre er det muligt at bruge Sunriseren til dem. Kunderne skal blot selv anskaffe en dæmpbar driver, der kan styres af et 1-10V signal (som der f.eks. kan komme fra vores Sunriser).
                    Vi har endnu ikke mulighed for at levere denne driver, da vore leverandører endnu ikke har udviklet en sådan dæmpbar variant.

ACTEC Q3-700mA-40W Constant current är det som sitter i trafon. Man borde kunna hitta en motsvarande men med styrsignal för dimmer 1-10v,
                    Men håller med Taala, man ska nog undersöka det några gånger innan man krämar på...
                    Jag siktar nog mot SA så jag är rädd att 3 LED kan bli för ljust.
                    Ska maila ACTEC o fråga om ersättare.
                    /Oscar

Kommentar

• Taala
                      Användare
                      • October 2013
                      • 9

1-10v dimbar driver... Det är ingen standardpryl som jag känner till. Men fel har man ju haft förut. ;-) Drivers för LED som jag har använt är det oftast tryckstyrning på. Kort tryck tänd/släck, långt tryck dimmring. Svårt att styra går för fort mellan 10-100% kan även hamna i otakt...
                      Sitter precis själv och funderar på nån form av styrning, funderar om det inte skulle gå att lösa via DALI, det är alldeles för dyrt för att styra nån enstaka armatur med känns det som, man behöver ju ingångsenhet, nätdel, nån form av tidstyrning, PLC eller liknande. Ligger lite kul som väntar på att provas, skall ha tid å lust bara... :-)

Kommentar

• Joakim Birgersson
                        Användare
                        • August 2013
                        • 202

1-10 Volt tror jag har använts en tid för styrning av T5. GHL använder det i deras LED också

Märkligt att det inte finns fler färdiga lösningar. Akvastabils lösning verkar ju bra på pappret, men när den inte går att köpa så...
                        720 l. Malawi mbuna
                        720 l. Tanganyika
                        112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• Magnus B
                          Användare
                          • December 2013
                          • 6

Ok, kom på en fråga till.
                          Hur funkar det med bottengenomföringarna i akvastabils move?
                          Följer det med rör och tätningar eller köper man dom separat. Hur känns dom, är det en robust lösning?
                          Jag har haft akvarier i 30+ år men aldrig stött på bottengenomföringslösningen än. (ja, lite konservativ kanske jag är )
                          Skulle man inte gilla Ledbelysningen kan man ju alltid byta, men är man inte nöjd med ett par borrade hål i botten känns det ju lite jobbigare kanske...

Kommentar

• Oscarjl
                            NCS Medlem
                            • March 2013
                            • 41

Hej!
                            Det följer med tätningar till de hål som finns. Sen köper du specifikt som du behöver för din lösning. De verkar ha bra koll för jag meddelade vilken pump jag skulle ha så fick jag tillbehör för just den, 2 insug och ett utblås. Man får ju pröjsa för det men det är en liten summa i sammanhanget...
                            Jag är i nästan samma sits som du Magnus, har haft paus i akvariet ett tag och det har ju hänt lite de sista åren.
                            Men jag gillar att man slipper slangar utanför karet. Har satt i BTN Slimline och då blir hålen rätt så perfekt vid kanten.
                            O

Kommentar

• Magnus B
                              Användare
                              • December 2013
                              • 6

Stort tack Oscar!
                              Jag känner mig upplyst
                              Det skulle inte förvåna mig om det blir ett Move-kar till slut. Det måste nog bara "verka till sig" lite först.

/Magnus

Kommentar

• Oscarjl
                                NCS Medlem
                                • March 2013
                                • 41

Inga problem. Det är roligt att surfa akvarium men det är frustrerande när man inte hittar rätt info.
                                Dessa forum är guld värda.
                                Jag har beställt ett antal transformatorer som man ska kunna dimma med MOVEs LED. De skeppas från Kina
                                så det tar ju ett tag men det ska bli intressant att se vad man kan göra med det.

Hör bara av dig om du undrar något annat.
                                Jag beställde mitt MOVE av Arken Zoo i Hbg. Fick väldigt mycket hjälp där.
                                /O

Kommentar

Arbetssätt...