Hungrig(a) Caquetaia Myersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Hungrig(a) Caquetaia Myersi

    Idag var jag nära att få lära mig den håra vägen hur hungriga dessa fiskar är.

    Släpper jag i en sked med tex mygglarver så hugger dom minst halva skeden i en enda mun, innan dom hinner sprida sig i karet.
    Dom fyller munnen som en hamster och sväljer sedan lite i taget.

    Idag matade jag med räkor igen.

    Men en av dom blev för glupska och lyckades inte svälja den sista biten.

    Beslöt mig för att fiska upp honom, men precis när jag hade han i håven så spottade han i ren panik.

    Slutet gott allting gott. Men det blir inte hackade räkor nästa gång det blir finstrimmlat.

  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Tror inte det är så farligt även om de håller en bit i munnen tills magen kan ta resten.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Tror inte det är så farligt även om de håller en bit i munnen tills magen kan ta resten.
      Det kan vara så kanske?

      Hade en apistogramma en gång som fick en sten i munnen som den inte kunde få ut, han dog efter ett par timmar.

      Men om det är mat kanske dom bara hamstrar?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • September 2012
        • 840

        #4
        Cool bild hursomhelst
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • December 2002
          • 811

          #5
          Har sett samma sak på mina och även andra arter som är rovfiskar. De håller helt enkelt maten färsk i munnen tills de kan svälja mera. Finns en klassisk bild på en gädda som simmar omkring med en mört i munnen, hittar den inte nu men..
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          Arbetssätt...