Hypsophrys nematopus - info?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    NCS Medlem

• January 2011
    • 1744

Det kommer jag fick hem dem i lördags och igår fick de komma till det karet de skall vara nu och det är för disigt än för att kunna fotas i, tänkte ev. att det kan blir bilder till helgen
    ----------------------------------
    /PIA

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Ser vi fram emot Häftig art du har fått tag på.

/Jocke

Kommentar

• PiaJo
        NCS Medlem

• January 2011
        • 1744

Ja, det är en helt ny bekantskap, skall bli kul! Anders (Ansjo) köpte dessa i Tyskland men de var inte rätt för hans kar så de fick komma till mig så fick han ta mitt andra par med Laetacarorna
        /PIA

Kommentar

• PiaJo
          NCS Medlem

• January 2011
          • 1744

Tog ett snabbfoto på dem för att kolla hur det blev och till förvåning så ser jag att de har orangeröda tänder, coolt
          bild på deras gaddar kommer nog imorgon, få beskära kraftigt så ni inte ser övriga skiten och skitiga rutorna
          /PIA

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Coolt!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Jag tror att jag är den förste som hade dem i Sverige. Jag fick dem till och med att leka(!) Jag måste ha fått dem 1976.De kom som handbagage på flyget från Kalifornien med en kollegas föräldrar. Jag blev lovad någon ovanlig akvariefisk, men hade ingen aning om vad jag skulle få. Det var ganska spännande.

Jag har nån diabild någonstans. Jag hade troligen bara två fiskar. Minns inte säkert. Det som fascinerade mig mest var den inverterade teckningen när de lekte. De kan inte fått någon vidare skötsel, och knappast mer än 50 liter. Inga fler detaljer så här långt efter.
              Senast redigerad av Erik Åhlander; 04 November 2013, 23:47. Anledning: fick dem tidigare än jag mindes

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Leken gick tydligen bra för mig! Enligt Ciklidbladet hade jag 15 vuxna i maj 1978. Vad man glömmer!

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Kul info, ser fram emot bilderna Erik
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag tror att orsaken till att de ibland dyker upp och ökar i antal är att de är rätt lättlekta och de som har dem gillar dem skarpt och drar upp yngel. Orsaken till att de försvinner är massdöd. När det går upp för en att de riskerar att tvärdö vid minsta försämring av vattnet är de enkla men i min första omgång dog 7 av 9 - endast de två minsta blev kvar. Inga andra fiskar dog. De var ett par, men jag fyllde på med fler. Vid ett annat tillfälle hade de i en affär, men när jag gick tillbaka strax efteråt hade alla dött. Jag vet ingen annan centralamerikan som är så här och jag har känslan att stora har det värre än små individer. En annan fisk med den här "populationsstrukturen" i våra affärer - ibland vanlig, sedan försvinner den - är ökengobin eller ökensmörbulten som jag skulle vilja kalla den (Chlamydogobius eremius). Den ska palla nästan obefintliga syrgasnivåer och temperaturer över 40, men verkar inte palla en enda molekyl nitrit (eller annan kväveförening) med massdöd hos affärer och odlare som följd.

Här finns några foton av bland annat Topi Lehtonen som skrivit i Ciklidbladet http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...y.php?ID=26816
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 05 November 2013, 13:43.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PiaJo
                      NCS Medlem

• January 2011
                      • 1744

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Jag tror att jag är den förste som hade dem i Sverige. Jag fick dem till och med att leka(!) Jag måste ha fått dem 1976.De kom som handbagage på flyget från Kalifornien med en kollegas föräldrar. Jag blev lovad någon ovanlig akvariefisk, men hade ingen aning om vad jag skulle få. Det var ganska spännande.

Jag har nån diabild någonstans. Jag hade troligen bara två fiskar. Minns inte säkert. Det som fascinerade mig mest var den inverterade teckningen när de lekte. De kan inte fått någon vidare skötsel, och knappast mer än 50 liter. Inga fler detaljer så här långt efter.
                      Härlig kuriosa

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag tror att orsaken till att de ibland dyker upp och ökar i antal är att de är rätt lättlekta och de som har dem gillar dem skarpt och drar upp yngel. Orsaken till att de försvinner är massdöd. När det går upp för en att de riskerar att tvärdö vid minsta försämring av vattnet är de enkla men i min första omgång dog 7 av 9 - endast de två minsta blev kvar. Inga andra fiskar dog. De var ett par, men jag fyllde på med fler. Vid ett annat tillfälle hade de i en affär, men när jag gick tillbaka strax efteråt hade alla dött. Jag vet ingen annan centralamerikan som är så här och jag har känslan att stora har det värre än små individer. En annan fisk med den här "populationsstrukturen" i våra affärer - ibland vanlig, sedan försvinner den - är ökengonin eller ökensmörbulten som jag skulle vilja kalla den (Chlamydogobius eremius). Den ska palla nästan obefintliga syrgasnivåer och temperaturer över 40, men verkar inte palla en enda molekyl nitrit (eller annan kväveförening) med massdöd hos affärer och odlare som följd.

Här finns några foton av bland annat Topi Lehtonen som skrivit i Ciklidbladet http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...y.php?ID=26816
                      Ok, detta är bra att veta, får hålla extra koll på vattnet och göra vattenbyten
                      /PIA

Kommentar

• PiaJo
                        NCS Medlem

• January 2011
                        • 1744

Lite snabb-bilder här ser man tänderna ganska tydligt, cool färg på en annars ganska färglös fisk.
                        Bifogade filer
                        /PIA

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Riktigt coola fiskar

/Jocke

Kommentar

• PiaJo
                            NCS Medlem

• January 2011
                            • 1744

ja, det är fräcka och fulla med fart, blir nästa yr i huvet av att se dem alla andra karen här hemma är så stilla och lugna
                            /PIA

Kommentar

• Kawasa
                              Användare
                              • September 2012
                              • 840

Nice tackar för bilderna
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Jättefina!

///David

Kommentar

Arbetssätt...