Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

nyss hemkommen från göteborg då!

efter ommöblering och diverse fiskflytt märker jag att jaggorna och resten av fiskarna är väldigt hariga nu.
    Hariga?
    Menar du håriga? ...att de ha någon slags svampsjukdom?
    ...eller använder du dig av något uttryck som inte har hittat hit upp till norrbotten ännu?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

HARIG = att vara feg/skygg/spattig som en hare
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

orm:
        Haha, störtskönt uttryck! Jag ska börja köra med det där hela tiden hädanefter. ;D

Men vad beror det på att de har blivit "hariga"?
        Kan det vara av samma anledning som att "Lillen" blev "harig"?
        Innan jag plockade bort malawisarna så var han kung i karet och gömde sig inte vad jag än tog mig för, när jag sedan gav malawisarna till farsan så blev "Lillen" något av det mest skygga i fiskväg jag någonsin har sett... Efter 1-2 månader med oförändrat beteende så gav jag upp och bytte in honom...

Jag ser för övrigt samma tendenser hos ungfiskarna i 222-litrarn, då de gick i 60-liters karet helt själva så var de betydligt mer nervösa än de är nu då de delar karet med en massa andra ciklider.

Kan vi vara något på spåret här? Kan det vara så att man ALDRIG ska ha för få fiskar i akvariet då fiskarna ännu inte är så stora? Oavsett fiskart?
        Det kanske är bättre att låta fiskarna växa upp bland en massa andra fiskar även om karet i så fall skulle bli överfullt om man skulla ha kvar alla fiskar tills de blev stora. Man kanske ska börja i stor skala med många fiskar och sedan gallra bort fiskar allt eftersom det börjar se trångt ut i karet...

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

mjoe kanske, fast gäddorna har övervunnit rädslan och är precis som innan, men jaggorna är lite hariga fortfarande.

Min största jagga har fortfarande inga prickar på stjärtfenan, jag tror inte han kommer få det heller, lite tråkigt. Kanske ska byta han mot den lilla men fina hanen jag hittat på akvarieleasing ....
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

"Min största jagga har fortfarande inga prickar på stjärtfenan, jag tror inte han kommer få det heller, lite tråkigt. Kanske ska byta han mot den lilla men fina hanen jag hittat på akvarieleasing ...."

Hur säker är du på att den du har är en hane?
            Tänk på att jag i flera månader trodde att citrinellumen jag hade var en hane... Det var först när jag såg ägg i gruset som jag insåg att det i själva verket var en hona.

Har äggen de har lagt kläckts någon gång?
            Har de varit kvar så pass länge att du har kunnat se om de har blivit befruktade?

Om du är lite osäker på om du verkligen har en hane och en hona så är det bättre att byta hane nu medan fiskarna inte är så stora, väntar du längre så blir det nästan omöjligt att föra samman en hane och hona utan att de slår ihjäl varandra.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Nu har jag lagt in lite nya bilder på min hemsida. Kolla under bilder och sedan längst ner på den sidan.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Toksnygg jagga Martin!!!! =D
                Nu förstår jag vad du menade när du tidigare så säkert uttryckte dig om att dina fiskar var vackra.
                Han ser rejält grov ut måste jag säga, en riktigt kraftig en. Och dominant färgtäckning har han också, man kan bara ana att de stora fläckarna ligger någonstans där bakom allt myller av prickar.
                Jag gillar också speciellt att fläckarna på basen av rygg- och analfenan liksom har bildat linjer och inte bara är fläckar, det är ju som på självaste "Jumbo".
                Vackert!

Vad är det för kamera du har köpt förresten?

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

WOW! det va nog den snyggaste jaggan jag sett i sverige.
                  fish r friend

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Det syntes när jag hade alla jaguarer att denna firre hade potential att bli väldigt vacker, det var lite av anledningen till att jag sparde den. När sebrorna gick i karet så åkte jaguarerna på så mycket stryk som dom var ganska mörka. Men nu när denna jaguar vet att han är kungen i karet så har han färgat ut något otroligt. Jag tycker fortfarande att han är lite blek. Skulle vara skitsnyggt om det blev kolsvart fläckar på sidorna. Snyggaste i Sverige tror jag knappast men han måste vara ganska fin för sin storlek. Han är väl ca 19 cm nu.

Angående kameran så är det en Canon Powershot A60. Den har fått väldigt fina recensioner av alla jag har läst. Den ska tydligen vara en av dom bästa i sin prisklass (kostade 2800 kr). Bilderna ni har fått se är väl inte sådär vidare bra. Ganska suddiga. Men när man knäpper utanför akvariet, typ på folk eller natur så blir det riktigt fina bilder. Det är svårt att få dom riktigt skarp i akvariet eftersom jag inte vill använda blixt (blir gult av den). Jag har även ett blått och ett gult lysrör i karet så det ger inte den finaste färgen på bilderna precis. Men jag tror jag ska byta ut mitt sunglo mot ett till powerglo eller antingen marineglo. Vet att du har dom FI, vilket är snyggast? Jag gillar blått sken i akvariet för det blir liksom en känsla att djup och renhet i det. Har man gula lysrör (vilka är bra för växter) så ser vattnet nästan lite lortigt ut.

Jag lovar att jag ska lära mig kameran lite bättre och mixtra lite med ljussättning så ska vi nog få fram lite finare bilder.

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Jämför med bilderna längst upp. Tror fiskarna var runt 7-8 cm då. Hyfsad skillnad=).

MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

med anledning av vad walle_1 säger så kanske det är därför min hane ser så tråkig ut ....

Han är rätt hunsad av gäddcikliderna. Gäddhonan som förut tryckte i en klippskreva har ju blivit lite av mini-hitler i karet sen hon blev könsmogen. Hon hugger efter det mesta, och min största jagga är väll säkert 3-4 ggr så stor i kroppsmassa å bra mycket längre, men åker ändå på spö av henne.
                        fish r friend

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Martin:
                          Jo det är verkligen grym skillnad mellan de första bilderna vi har fått se och de du nu senast laddade upp, det var som att du släppte värsta bomben på oss. Jag var helt oförberedd på den där skillnaden.
                          Det är bara att gratulera, snyggast i sverige eller ej så är det en ruskigt vacker jagga du har fött upp.
                          Även om det tar emot att säga det så tycker jag faktiskt att han har en snyggare och intressantare färgteckning än min hane, min är bara större men inte vackrare... Det där med att det har formats linjer av fläckarna vid basen av fenorna tycker jag är väldigt speciellt, nåt sånt ser du inte på min hane. Fläckarna på "hakan" ser också ut att vara svartare på din än på min. Jämför med bilden nedan...

Nu får jag plötsligt inspiration att låta ungfiskarna växa upp och bli vackra, tittar man på dem nu när de är små så ser de inte så speciella ut men vem vet, de kanske blir jättevackra då de växer upp.

Appropå det där med lysrören så har jag kombinationen, Power-Glo och Marine-Glo. Power-Glo är så ljusstarkt att det egentligen inte blir så blått trots att Marin-Glo ger ett totalt blått ljus, det ser precis som du antydde bara lite friskare ut i karet. Allt som är vitt blir lite vitare och allt som är gult blir lite mindre gult, jag gillar detta skarpt och kör nu med den kombinationen i samtliga mina kar.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

FI: din jagga har snyggare kroppsform men walles jagga har snyggare mönster.

Varför är det så att "MoJo" mfl amerikanska fina jaggor är nästan kritvita i grundfärg med svarta mönster (och lila nyanser), medans våra svenska jaggor alltid är gul/guldfärgade i grundfärg?
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

Varför är det så att "MoJo" mfl amerikanska fina jaggor är nästan kritvita i grundfärg med svarta mönster (och lila nyanser), medans våra svenska jaggor alltid är gul/guldfärgade i grundfärg?
                              "Gold-morph".

Enligt MoJo så var min hona en "gold-morph" medan hanen var en "regular-morph", men jag tror själv att båda två är gold-morph dels eftersom de båda två har en lite gulaktig basfärg och dels eftersom de båda två köptes från samma affär och ur samma akvarium. Alternativt så är det en korsning av dem båda...
                              Regular-morphen är hur som helst inte den knallvita varianten om jag har förståt rätt, det ska tydligen finnas något som kallas "silver-morph" också, detta är tydligen den allra ovanligaste färgmorphen och enligt amerikanarna så finns den inte längre i handeln "over there". Jag vet inte hur vanlig silver-morphen är här i Sverige men om ni kommer ihåg "Cyruz" så hade han en ruskigt vacker jagga med knallvit basfärg, mega-dominant färgmönster och kolsvarta prickar... detta borde definitivt vara så nära silver-morphen man kan komma.
                              smltwnzer0's jagga på PredatoryFish-forumet är nog också en "silver-morph".

Alltså, så vitt jag vet så finns det dessa "färgmorpher" av jaguarciklider:
                              Silver
                              Regular
                              Gold

Dessa kan sedan korsa sig och MoJo's "Jumbo" kom tydligen från ett par som bestod av både gold- och regular-morphen...
                              Läs mer här:

Men tänk dock på att fiskarna i handeln troligtvis har korsat sig flera gånger, så de ursprungliga färgmorpherna är nog näst intill omöjliga att få tag på idag såvida man inte hittar vildfångade exemplar. Tyvärr.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

AHA!

tack för den infon. så då är det altså silver-morph jag skall spendera mitt resterande liv efter att hitta.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...