If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
The Jaguar King II: Jag förstår precis hur du menar. Lika som när man fyller ett drickglas i diskvattnet och sedan vänder på det och lyfter så att glasets överkant (som då är neråt) precis går i vattenytan.
Det jag undrar är bara, hur ska du hänga upp ett kar på 100 l? Och varför ska du göra detta? det är väl enklare att placera 100 liters karet bredvid. om du hade tänkt att dina jaguarer kommer simma upp i detta upphöjda kar så tror jag knappast det.
Va bra att det löste sig.
Förresten, har du fått se några yngel än?
Appropå yngel så bytte jag in citrinellumen idag och har nu flyttat de stora ynglena till 222-litrarn och 9st 3-4 veckor gamla småttingar till 60-litrarn. De stora ynglena ser ut att må kanonfint i det större karet.
En bild.
nä det har vart dåligt med lek på sistonde, hoppas det blir bättre nu när det är lite lugnare i karet ... har ju gått 6 jaggor å ett elakt par gäddor + par sajica + eliotti-ciklid i samma kar ... inte en lugn sekund. Men efter jag tog ut 4 jaggor å de dödade elliottin så möblerade jag om lite, å för första gången har min stora hane börjat gräva en egen grop.
Min internett funker ikke så jeg kan ikke svare leler sende inn bilder av mitt nye Parachromis managuense avlspar, som er ekstremt vakre etter min mening. De har hatt yngel en gang no. Han jeg kjøpte de fra sier at de er F1 Har nettop fått en VF Crenicichla sedentaria fra Colombia. Er ikke helt sikker på om det er en C. sedentaria, men den ligner i hvertfall sinnsykt. Skal bestille noen C. proteus og flere Nandopsis festae snart. De hadde disse artene på listen til en av dyrebutikkene her. De hadde også VF Crenicichla fra Peru og VF colombia som jeg har. Jeg leverte inn masse fisk til dem i går, så no har jeg god plass i akvariene. Et 325L, som har en Salvini på 8cm i og to L-196a på 17cm og 23cm. De hadde også en Parachromis managuense hanne på 18cm og noen andre arter.
Min internett funker ikke så jeg kan ikke svare leler sende inn bilder av mitt nye Parachromis managuense avlspar, som er ekstremt vakre etter min mening. De har hatt yngel en gang no. Han jeg kjøpte de fra sier at de er F1
Det där gjorde ju inte att man blev mindre sugen att få se dem direkt...
Fick du betala mycket för dem?
Här hos mig är det precis lek igen, de håller på för fullt i skrivande stund. Det tog bara två dygn efter att jag plockade upp deras yngel till att de lekte igen, de är ena ivriga små rackare det här.
Det bästa är att det har varit väldigt lite bråk den här gången, detta har säkert att göra med att de fick sköta om ynglena hela tiden ut, de få gånger som hanen har betett sig som en idiot så har honan svarat genom att fälla ut gälarna och hota tillbaka och om hanen trots detta har gått till attack så har honan med några enormt skickliga undanmanövrar stått kvar på samma fläck genom att vända, vrida och skruva på sig så att hanens alla attacker slutar med att han står huvudstupa nere i någon grushög medan honan alltså står kvar på samma fläck. ;D Honan börjar definitivt bli tuff och jag gillar det skarpt.
Som vanligt så är det omöjligt att uppskatta hur många ägg det är men jag tycker det ser ut ungefär som tidigare, vilket borde betyda att det lär bli en yngelkull på mellan 500 och 1000 yngel. Vilket som så räcker det och blir över och nu när jag precis har flyttat 9st 3-4 veckor gamla yngel till yngelkaret så lär malarna få kalaskäk i ett par månader framåt...
Jag tänkte jag skulle prova stoppa ner några herichthys carpintis(grön texasciklid) till jaguarerna i 222-litrarn så snart de får in i butiken, det blir intressant att se hur jaguarerna tar sig an ett sådant motstånd, jaguarer är ju som bekant inte kända för att vara aggressiva då de är små medan carpintis tydligen kan vara rejält ilskna av sig redan vid en liten storlek. Blir det fiasko så särar jag på dem men funkar det så blir det intressant att vidga sitt ciklidintresse till ännu en art.
Ungfiskarna mår i alla fall prima i 222-litrarn just nu och ynglena i 60-litrarn mår också bra och för ovanlighetens skull så verkar småttingarna redan nu käka av min "magiska" foderblandning.
Jag måste däremot hitta på ett nytt recept om inte även dessa yngel ska bli dvärgar och växa långsammare än en guppy...
Är det någon som har ett bra recept på ett fint yngelfoder som inte är särskilt krångligt att fixa till?
Jag hojde varmen i yngelkaret och dom fick en vaxt spurt.
Levande ar bast - daphnia, cyklops och artemia.
Fryst av samma slag gar valdigt bra ocksa.
Sist har man torrfoder.
Om du kan dra ur nagra storre bitar grus eller nagan sten som har algvaxt kan det hjalpa.
Nar dom ar riktigt sma skall det nog funka med infusoria - bananskal i ett glas vatten
vid fonstret ett par dagar .
FI: Har du testat med räkmix? Mal den till en väldigt fin smet, mina sebrayngel åt av det. Dessutom matade jag dom med granumeat som jag krossade i en mortel. Nu matar jag inte ynglen men dom växer ändå. Troligen hittar dom lite mat efter de andra fiskarna. Har även sett att dom försöker slita loss bitar från hela granumeat pellets, men det verkar inte funka så bra för dom.
"FI: Har du testat med räkmix?"
Nej men nu ska jag bestämt prova en sån där räkmix.
Hur går du till väga exakt då du gör den och vilka ingredienser har du med?
Mixar du allting med någon slags mixer eller hur gör du för att få allt till en fin smet?
Ynglena får bara diverse söndersmulade pellets och flingor just nu och med tanke på hur sakta de äldsta ynglena har vuxit av samma foderblandning så vill jag gärna hitta något bättre till de senaste småttingarna.
Jag provade ge dem bosmider igår och de åt de av. Är det okej att blanda ner mixat frysfoder i räkmixen också? ...t.ex bosmider och mixad artemia, vita mygg och mysis?
Dessutom hade jag i 2 äggvitor för bättre bindning och lite vitaminer.
Jag använder en assistent med tillhörande mixer. Annars ska det väl fungera med matberedare eller köttkvarn. Mixa torsken och räkorn först eftersom dom är hårda och måste finfördelas innan du stoppar i resterande ingredienser. Om mixern skulle få svårt att få runt smeten så kan du tillsätta lite vatten. Men absolut inte för mycket vatten för då blir det räkmix infryst i is.
När mixen är klar så kan du stoppa i lagom mängd i en plastpåse och platta ut den på är bänk så att det blir en platt kaka. Frys sedan in denna kaka. När den är helt fryst tar du ut den och skär den i små tärningar, som sedan läggs i exemelvis en glassburk. Då är det bara att ta färdiga bitar när man ska mata.
I ditt fall när du ska mata ynglen så kan du behöve riva sönder bitarna innan du slänger i dom för att det ska bli lagom bitar. Försök även att få dina stora jaguarer att äta. Fortsätter du att ge dom bara pellets så kommer dom vägra att äta något annat.
Räkmix är otroligt billigt. Min senaste kostade ca 60 kr och det blev ca 700 gram eller 0,5 liter räkmix. Vad får man betala för 700 gram pellets? antagligen över 500 kr. Dessutom växer fiskarna riktigt bra av mixen och får otroliga färger. Ni ska få se bilder på min jaguar när jag skaffar kamera, han är riktigt fin och det svarta bandet på sidan är helt borta. Han är alldeles prickig.
Till walle!
Kära du.
Nej jag tänkte bara dekorativt, man skulle kanske kunna ha ett u format rör, bara för att det är snyggt!
Kan nog bli ballt?
hej då/
efter ommöblering och diverse fiskflytt märker jag att jaggorna och resten av fiskarna är väldigt hariga nu.
roligare var det att jag hittade VF guldsömmar på det mycket trevliga zoo-mässan i kungsbacka. Plockade med mig ett par hem till lillebror, skall bli oerhört spännande att se hur hanen artar sig. han var en bit under 10cm men med en rejäl pannpuckel!
Tänk om man hittade VF jaggor bara sådär någon dag, då skulle lyckan vara enorm.
Någon räkmix har jag ännu inte gjort, jag måste fixa någon mixer först... eller också så åker jag hem till föräldrarna och grisar ner i deras kök istället...
Hur som helst, bara för att testa så provade jag mata småttingarna med bosmider istället för söndersmulat flingfoder och det funkade faktiskt, jag trodde inte att de skulle kunna äta upp dem men de har tydligen större mun än man tror... Så nu har jag ett hyffsat yngelfoder som åtminstone borde vara mer näringsrikt än min torrfoderblandning.
Den ena jaguaren i 222-litrarn verkar nästan ha vuxit 1cm under den tiden den har varit i det nya karet, jämför jag med den andra jaguaren(som iofs var lite mindre även vid flytten) så verkar den större nästan 2cm större idag...
Jag har fyllt ut karet med lite andra ciklider också, 3st nicaraguense, 5st multispinosa och 2st hantelciklider. Hantlarna är störst och är ganska buffliga av sig och jaguarerna har det inte så lätt att få i sig maten alla gånger.
Men det fungerar ändå förhållandevis bra och än så länge så är det inga som helst bråk annat än vid matningen då det småtjafsas lite eftersom alla vill ha de bästa matbitarna.
Karet har även fyllts ut med några växter och här är en bild på inredningen som den ser ut just nu.
Kommentar