Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Nu ska ni få höra på något riktigt märkligt som händer i karet.

Jag sålde ju 3 av mina jaguarer idag och köpte en oscar istället. Denna oscar välkomnades varmt av jaguaren och det har inte varit några slagsmål. Oscarn såg ut att trivas bredvid jaguaren för han följde denna vart än han simmade. Jaguaren har även spänt sig och vaggat med kroppen framför oscarn, precis det beteende jag såg när jaguarerna bildade par. Inget fientligt alltså, det verkar som det var kärlek vid första ögonkastet.

Kan det vara så att en jaguar och en påfågel bildar par?

OM dom skulle leka (jag säger inte att dom kommer göra det). Vad skulle hända? skulle det inte bli något av äggen, eller skulle det bli sterila yngel?

Det vore ju iaf bra om dom bildade ett par så kanske dom kan hålla någorlunda sams.
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Eller iofs så kanske dom slåss även fast dom är ett par om dom märker att det inte blir några yngel. Det gjorde ju jaguarerna.
      MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

hähähä fan dina jaguarer är perversa.
        fish r friend

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Jo, jaguarerna har ju inte "fått nåt" som dom är väl kåta och tar första bästa.

haha=)
          MVH Martin

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Oscarn såg ut att trivas bredvid jaguaren för han följde denna vart än han simmade. Jaguaren har även spänt sig och vaggat med kroppen framför oscarn, precis det beteende jag såg när jaguarerna bildade par. Inget fientligt alltså, det verkar som det var kärlek vid första ögonkastet.

Kan det vara så att en jaguar och en påfågel bildar par?
            Hehe, jag måste nästan hålla med orm här. ;D

Skämt åsido, jag tror inte att de bildar par, de "snackar" nog bara på lite olika "språk" eller vad man nu ska säga... Jag skulle gissa att jaguarens fenviftande osv är ett lite tafatt försök att sätta in lite respekt hos oscarn... och oscarn i sin tur fattar nog inte detta och lufsar därför runt bakom jaguaren som en liten hundvalp bara av ren nyfikenhet...

Men man vet ju aldrig... Knasiga korsningar har ju dykt upp förr och skulle de mot förmodan bilda par och skulle sedan påfågeln överleva jaguarhanens uppvaktning så kan ju nästan vad som helst hända...

Hur som helst så kan jag berätta att jag inte är så lite avundsjuk just nu. En påfågelciklid och en jaguarciklid i samma kar = Total lycka! ;D

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Har hört att det kan vara svårt att få en oscar att äta i början, stämmer det?

Min verkar inte vara så jätteintresserad av maten. Jaguaren har också blivit ganska feg och äter inte räkmix längre. Kanske blir bättre när fiskarn är van vid varandra?
              MVH Martin

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Har hört att det kan vara svårt att få en oscar att äta i början, stämmer det?
                Precis som många andra ciklider så kan påfåglar vara lite tjuriga i början tills de har vant sig vid omgivningen, men när de sedan har vant sig så börjar de äta mer och mer tills de nästan äter en ur huset.

Jag hänger för övrigt på om du startar en särskild tråd om påfågelcikliden, det är en superskön ciklid som definitivt förtjänar en egen tråd.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

En fråga till alla gamla och nya jaguarägare där ute...
                  Är det någon av er som har eller har haft fiskar med spetsig rygg- och analfena?
                  I så fall, vid vilken storlek började fenorna bli spetsiga?

Mina fiskar är nu 25cm och 21cm och ingen av dem har spetsiga fenor... På nätet hittar man ofta jaguarer som har extremt spetsiga fenor medan de fortfarande kan se mindre ut än mina fiskar...

Och nu kan alla fiskvetare och allmänt kunniga ciklidägare yttra sig om ni vet något om detta.

Kan det vara genetiskt hur spetsiga fenorna blir på fiskarna? ...kan vissa exemplar bli fullvuxna medan de fortfarande har runda fenor eller blir fenorna alltid spetsigare ju större fiskarna blir?
                  Om de blir spetsigare med åldern/storleken, vid vilken ålder/storlek brukar denna förvandling börja ske i så fall?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Woohoo, kolla in den här jaggan!

Det var en snubbe på predatoryfish.net som postade bilderna. Snacka om vacker jagga!
                    Tänk om ens egna firrar skulle visa sig bli så där vackra. *drömmer*

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

citat:Är det någon av er som har eller har haft fiskar med spetsig rygg- och analfena?
                      Jag kan bara svara efter egen erfarenhet. Alla mina jaguarer hade iaf spetsig analfena. Men ryggfenan var rundad på allihop. Det spetsiga syns bäst när jaguaren spärrar ut fenorna allt som går.

MVH Martin

Kommentar

• chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

Våra Jaguarer leker för 3e gången nu och jag har ännu inte sett skymten av nå bråk hanen och honan emellan. Däremot har jag sett dem stå mot varann och spänna upp sig rejält precis innan lek både andra och tredje gången.
                        720liter Malawi

Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Chrillo: Låter som att du har hittat ett par som passar varann perfekt.

Hur är era fiskar nu när det är så varmt?

MVH Martin

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Hur är era fiskar nu när det är så varmt?
                            Som jag skrev tidigare så har mina blivit hungrigare och mer aggressiva pga värmen, i övrigt så märker man tydligt att syrehalten i vattnet har sjunkit då fiskarna ibland ställer sig uppe vid ytan där syrehalten är högre. Just precis nu är det 29,5 grader i karet, men jag tror inte att temperaturen i sig skadar fiskarna men däremot så kan den lägre syrehalten vara skadlig i längden. Jag har precis vinklat om ena utblåset för att få lite bättre rörelse på vattnet och jag hoppas att detta ska få upp syrehalten en aning.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Våra Jaguarer leker för 3e gången nu och jag har ännu inte sett skymten av nå bråk hanen och honan emellan. Däremot har jag sett dem stå mot varann och spänna upp sig rejält precis innan lek både andra och tredje gången.
                              Kul att höra! Har det blivit några yngel?

Appropå aggressionerna så kommer de med åldern, i mitt fall så var det då hanen var ca 20cm som jag började märka att fiskarna inte var så lugna som jag först så starkt satt och mässade om... Då de var mindre så tyckte jag t.o.m att påfåglar, sajicaciklider och diverse andra "på pappret" lugna arter var aggressivare än jaguarerna, detta har jag dock fått äta upp rejält sedan dess...
                              Däremot så är det fortfarande bara vid leken som jag upplever dem så aggressiva som man kan läsa om i böckerna...

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Kolla in hogen av yngel!!! Det maste vara typ 1500++.

Jag tror att dom lade aggen en vecka sedan och ynglen klacktes 4-5 dagar sedan sa dom blir troligen frisimmande over helgen.

Det har ar den storsta kullen jag har sett dom fa fram. Jag har ocksa spanat in ett par overlevande yngel sedan sista kullen i huvud akvariet - dom ligger och trycker under stenar och foraldrarna forsoker att snappa upp dom da och da.

Annars ligger det ca 30 st yngel i sumpen som ar 2cm + efter drygt en manad. Dom jag fiskade ut och satte i eget kar vaxer valdigt daligt och ar fortfarande ca 0.75cm.

Kommentar

Arbetssätt...