Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Det ser ut som jag måste skeppa iväg fiskarna snart för blir dom lite större så slår dom väl ihjäl varann. Ska ringa zoo:t på onsdag. Har han inte fått tag på eller inte kan så säljer jag tre jaggar och sebraparet och skaffar ett ormhuvve och ett lass växter som han kan bo i.
    Jo det låter som att det kan vara bra att göra så, fiskarna kan ju skada sig för livet om de slåss ordentligt. Om det inte ser ut som att det ska gå att få det att fungera på något sätt så är det nog vettigt att sära på dem.

Vilken hane ska du spara?
    Den största? den vackraste? den med tuffast beteende?
    Om ormhuvvet är litet så kanske det kan vara bäst att spara den minsta av jaguarerna, då slipper du gorma med att dela av karet som du pratade om tidigare. Men om den största har det tuffaste beteendet så skulle jag givetvis ha sparat denna istället om jag var dig. Beteendet framför utseendet, så tänker jag. Det var pga detta som lill-jaggan byttes in, den var extremt mycket vackrare än vad den stora hanen var i samma storlek men beteendemässigt så var den en "wimp" medan den stora hanen alltid har varit mer eller mindre kung i karet.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

Tjenis!

Då vi kom hem så hade våra jaguarer lekt =). Ynglen blev frisimmade för 3 dagar sedan och det är en riktigt stor svärm. Hanen och honan turas om att patrulera reviret samtidigt som du plockar upp yngel som kommit på vilovägar. Det är tydligen andra gången de leker gisningsvis eftersom de tydligen lekt i butiken en gång också innan vi skaffat dem. Det hela har faktist gått riktigt bra. Har inte varit nå slagsmål eller annat alls mellan honan och hanen.

Vad det gäller könsbestämning så tycker jag det är relativt lätt att se skillnaden på könen då fiskarna passerat cirka 6cm i längd.

Har inget internet hemma än så jag kan inte sätta upp bilderna och alla filmer än tyvärr. Ska försöka få upp dem så fort som möjligt.
      720liter Malawi

Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

FI: Jeg skal ta bilder av Jaguar-paret, men jeg kommer sikkert ikke til å legge de inn før om 14 dager. De graver og renser steiner og har laget to huler no, som de jager alle ut av. Jeg er enig med deg i at de blir finere og finere, jeg har heller aldri sett en en voksen Jaguar som er stygg, men jeg har ikke sett så utrolig mange voksne Jaguarer heller =)

Citrinellumen din var veldig vakker Tempramanget lignet mye på det Labiatum hannen min hadde (faren til de jeg har no), men han er det en venn som har no. Han var helt gal bare noe rørte seg inne i rommet. Det var vanskeli å rengjøre på grunn av hans aggresivitet, og han måtte gå alene i et 325L. Han drepte hunnen sin etter den tredje leken, og under den perioden hun levde, var hun mest på sykehuset på grunn av at hannnen nesten drepte henne vær gang de ynglet! Stillig film =)
        Preben

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Då vi kom hem så hade våra jaguarer lekt =). Ynglen blev frisimmade för 3 dagar sedan och det är en riktigt stor svärm.
          Va kul! Grattis!!
          Nu måste du börja skriva lite oftare så att vi får höra vad som händer i karet ditt nu när du har yngel och allt.

Helt appropå, om du vill ta dig an lill-jaggan jag köpte för någon månad sedan...

...så finns han hos Rolles nu(om han nu inte blev såld igår...). Har du möjlighet att ha honom någonstans, kanske med de överblivna jaguarerna, så skulle det vara jättekul om du köpte honom. Jag är helt enkelt lite intresserad av att följa hans uppväxt så det vore kul om någon här på forumet köpte honom och postade bilder, han var ju så vacker så det skulle vara kul att få se vad det blir av honom då han blir större.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

Jeg skal ta bilder av Jaguar-paret, men jeg kommer sikkert ikke til å legge de inn før om 14 dager.
            Det är lugnt, du behöver inte stressa, jag blev bara så otroligt nyfiken på firrarna. Bättre sent än aldrig.

Jeg er enig med deg i at de blir finere og finere, jeg har heller aldri sett en en voksen Jaguar som er stygg, men jeg har ikke sett så utrolig mange voksne Jaguarer heller =)
            Nej jag har egentligen inte heller sett så många vuxna jaggor, mina egna är faktiskt de enda lite större jaguarer jag har sett "in real life", alla de andra större jaggorna har jag bara sett på nätet. De man kan hitta på nätet är det i alla fall inget fel på och eftersom jag aldrig har sett en ful stor jagga på nätet så gissar jag att det inte finns såna. Önsketänkande kanske.

Citrinellumen din var veldig vakker Tempramanget lignet mye på det Labiatum hannen min hadde (faren til de jeg har no), men han er det en venn som har no. Han var helt gal bare noe rørte seg inne i rommet. Det var vanskeli å rengjøre på grunn av hans aggresivitet, og han måtte gå alene i et 325L.
            Hahah, det där känner jag igen! ;D Jag har varit tvungen att plantera om några växter sedan igår och jag blev tvungen att vifta runt med håven med vänsterhanden under hela planteringsprocessen för att han inte skulle attackera mig. :O
            Man kände sig som värsta helikopterpiloten då man skulle ha järnkoll på vad citrinellumen gjorde samtidigt som man skulle plantera en växt på rätt ställe med ena handen och samtidigt vifta runt med en håv med den andra handen... Multitasking på hög nivå ;D

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

"Vad det gäller könsbestämning så tycker jag det är relativt lätt att se skillnaden på könen då fiskarna passerat cirka 6cm i längd."

Har bara ett ord att säga om det, OMÖJLIGT. Om du nu tycker att det är lätt att könsbestämma fiskar på 6 cm så kan du väl berätta vad du tittar på för att se skillnad på dom.

FI: Men du, inte trodde jag att du var sådär feg =P. Skämt åsido jag vet precis hur det känns. Min sebrahanne gör exakt samma sak när jag stoppar ner handen. Så fort handen kommer ner så ska han bita en för att skydda ynglen. Han är ju bara 14 cm men har ju samma kroppsform som en citrinellum, modell KRAFTIG. Jag tror inte att han har speciellt vassa tänder eller så men gissar att han har hyfsad kraft i käkarna, så jag har försökt hålla mig undan. Att vifta vatten mot han fungerar iaf, han märker att man är starkare än han och simmar i rundlar framför en och vågar inte attackera då.

MVH Martin
              MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Martin:
                "FI: Men du, inte trodde jag att du var sådär feg =P. Skämt åsido jag vet precis hur det känns. Min sebrahanne gör exakt samma sak när jag stoppar ner handen. Så fort handen kommer ner så ska han bita en för att skydda ynglen. Han är ju bara 14 cm men har ju samma kroppsform som en citrinellum, modell KRAFTIG. Jag tror inte att han har speciellt vassa tänder eller så men gissar att han har hyfsad kraft i käkarna, så jag har försökt hålla mig undan. Att vifta vatten mot han fungerar iaf, han märker att man är starkare än han och simmar i rundlar framför en och vågar inte attackera då."

Jo egentligen är det ju pinsamt att man är så rädd för firrarna då de är så pass mycket mindre. ;D Men när de uppträder så där extremt hotfullt så ska man vara bra våghalsig om man inte ryggar tillbaka litegrann. Får fisken in ett finger i käften så lär det säkert kännas om den biter till ordentligt. Citrinellumciklider är kända för att slita sönder käkarna på fiskar de låser käkar med så även om citrinellumen inte har jaguarernas huggtänder så känns det som att det är befogat att hålla sig lite på avstånd...

Ett ormhuvve är dock snäppet värre, biter en sån tag i en så är det nog inte någon lek... :O

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

För de som är intresserade kan jag nämna att Akvariekällan i Växjö nu har två st Jaggar på 25-30 cm inbytta, samt 3 eller 4 stora Citrinellum(?).
                  Jaggarna är riktigt granna, och skall enligt uppgift vara ett par.
                  De fanns där i fredags i alla fall, som sagt: RIKTIGT snygga fiskar.
                  Akvariekällan är medlemsbutik i NCS och finns med på listan över rabattaffärer.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Magnus

För de som är intresserade kan jag nämna att Akvariekällan i Växjö nu har två st Jaggar på 25-30 cm inbytta, samt 3 eller 4 stora Citrinellum(?).
                    Det är ju nästan som julafton!
                    Pallra er dit nu alla ni som ännu inte har insett hur tuffa jaguarerna är.
                    ...och när ni ändå är där så kan ni ju kasta ett öga på citrinellumcikliderna också.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

citat:Jo egentligen är det ju pinsamt att man är så rädd för firrarna då de är så pass mycket mindre. ;D Men när de uppträder så där extremt hotfullt så ska man vara bra våghalsig om man inte ryggar tillbaka litegrann.
                      Jo du har rätt, man ryggar tillbaka instinktivt när man blir anfallen. Men jag har tänkt mig att jag ska ta ett bett från sebrahannen innan jag säljer han. Bara för att få veta hur det känns. Han har ju inte speciellt stor mun så jag tror inte att han kan få tag på ett finger, men som sagt så ska jag bli biten. Börjar nästan bli sugen på ett bett nu, kanske ska ta ett redan imorrn=).
                      citat:Ett ormhuvve är dock snäppet värre, biter en sån tag i en så är det nog inte någon lek... :O
                      Nej du, ajajaj. Iaf inte om en röd (den på bilden) får tag på en. Deras tänder är skärande och alltså inte bara till för att hålla fast som till exempel gäddor. Kan jämföras lite som en blandning mellan gäddtänder och pirayatänder. Dvs. kan hålla fast ett byte men om det behövs kan dom skära sönder bytet med ganska jämna kanter kan jag säga. De mindre ormhuvvena har inte samma tänder som den stora röda, utan deras är mer för att hålla fast med.

FI:
                      En fråga. Börjar du inse att ormhuvven inte är så tråkiga som du trodde?

Jag vet att jag har snackat mycket om ormhuvven i den här tråden men har försökt att hålla tyst de senaste dagarna. Det är ju en jaguartråd och jag vet att jag gnällde över att den inte handlade om vad den skulle förr. Så jag ska inte snacka om ormhuvven nå mer i den här tråden. Bara om det handlar om ormhuvve och jaguar som sällskap med varandra.

MVH Martin
                      MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Börjar nästan bli sugen på ett bett nu, kanske ska ta ett redan imorrn=).
                        Glöm inte att ge en detaljerad beskrivning av händelseförloppet, det här vill vi verkligen inte missa. ;D

En fråga. Börjar du inse att ormhuvven inte är så tråkiga som du trodde?
                        Det beror på, jag har ju väldigt dålig koll på just det släktet men eftersom fengäddan är hur tuff som helst och eftersom ett ormhuvve tydligen påminner ganska mycket om fengäddan och dessutom är mer aktiv i karet så kan jag definitivt tänka mig att de är roliga fiskar.
                        När man dessutom har en jaguarhane i karet som du nu har planerat så tror jag knappast att karet kommer att vara tråkigt, jaguarhanen kommer förmodligen att utveckla ett liknande beteende som det jag ser hos citrinellumen just nu och det tror jag definitivt inte att du lär tycka illa om.

Visst hade det varit roligare om även du hade haft ett lekpar men med tanke på hur tuffa stora ensamma jaggor verkar bli så kommer det att bli jätteintressant och följa utvecklingen av din jagga.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik - jag har lite tips till nasta gang du far yngel, jag har testat lite grejer:
                          - Om du vill att foraldrarna skall ta hand om ynglen ar det nog en bra ide att ta ut antingen jaguarerna eller dom andra fiskarna nu, innan dom lagger agg igen.
                          - Om du tar ut yngel nar dom har klackts ar det bast att vanta tills dom borjar simma lite.
                          - Placera dom i ett litet akvarium/glasburk(2-10 liter) . Det underlattar vattenbyten och matning (ynglen hittar maten lattare.
                          -Se till att det du satter in dom i ar "cycled" detta ar jatteviktigt. Nar jag flyttade en massa guppy yngel och svardsjarts yngel till ett nytt 40 liters sa dog manga av dom i borjan fast dom var storre ann vad typiska ciklid yngel ar. Efter 3 veckor avstannade dodsfallen nastan helt. Nar jag fiskade upp jaguarynglen forra veckan sa satte jag in dom i samma kar som jag hadde haft zebra ynglen i (inte ett enda zebra yngel dog pa over en manad). Zebra ynglen fick flytta in i ett storre kar. Jaguarynglen har varit i 10 liters karet i over en vecka.Det karet har varit etabliserat i ca 2 manader och an sa lange har inte ett enda jaguaryngel omkommit. Dom hade varit frisimmande i ca en vecka innan flyttningen.
                          -Forsok att fixa nagra mindre blomkrukor eller bitar av blomkrukor som du satter i eller har haft i ett annat kar i ett tag sa alger har borjat vaxa pa det och att det finns en bakteriefilm som vaxer pa det. Jag tror att det ar ett av dom forsta och viktigaste maten som ynglen ater.
                          -Nyklackt artemia ar bra. Mixa salt och artemia agg ihop med vatten enligt anvisningen och kor bubblor i det. Efter 24 timmar borjar dom klackas. Avbryt luftstrommen i nagra minuter och dra upp vatten med artemia fran dar de ser tatast ut och sila det igenom en artemia hav sedan ar det bara att tillsatta det till ynglen.
                          -Ordentliga daglig vattenbyten och sug upp slammet och skrapet fran botten.

Detta har funkat valdigt bra och ynglen ser bra och pigga ut. Men jag far halla med om att dom som ar hos foraldrarna vaxer lite snabbare.

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

INXS: Tack för tipsen angående yngelskötseln, jag får se hur jag gör, den här kullen som de har nu får de nog sköta om själva men nästa kull kanske jag gör ett seriöst försök att ta hand om.
                            Äggen har i alla fall kläcks nu, som vanligt så är det omöjligt att uppskatta antalet yngel men med tanke på hur det har sett ut tidigare så gissar jag att det är mellan 300 och 600 yngel.
                            Jaguarerna har som vanligt blivit ordentligt aggressiva och synodontisen har fått sig några rejäla bett ser det ut som. Chokladmalen har bosatt sig under skiffern där äggen var och ligger nu utom räckhåll för jaguarerna endast 15cm från yngelhögen... En smart liten rackare...
                            Jaguarhanen har ett stort jack i pannan då han har försökt tränga sig in till chokladmalen och honan har skrapat upp ett litet sår på ena sidan... Problemen hopar sig med andra ord.... *suck*
                            Nåja, ingenting ser så allvarligt ut så att det ska bli några sjukdomar så det ska nog gå bra, däremot så måste jag nog tänka över mal-situationen i framtiden, om fiskarna skadar sig vid varje lek så kommer de inte att se ut fina särskilt länge till...
                            Några av malarna kanske får bosätta sig hos citrinellumen, chokladmalen t.ex och eventuellt synodontisen också.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo det dar med sjukdommarna ar nog sant. Dom flesta affarerna har som tar emot storre fiskar som har vaxt ut ur agarens akvarium har for det mesta fula, arriga och sjukliga fiskar.

Vattenhygien ar nog nummer 1 och kost ar ju ocksa viktigt men ett lekande par som har rejala motstandare ligger nog hogt upp pa problem listan.

Det later smart att flytta nagra over till citronellumen.

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

hehehe nu på morgonen så skrämde jaggorna mig

igår när jag matade med räkmix så tog jag fram för mycket så ja frös in färdigportionerat som blev över (jag skär upp maten i lagom munsbitar så de inte ska grise ner så mycket)

tänkte de skulle få räkmix på morgonen istället för pellets. iallafall tog jag fram skärbrädan med maten på ur frysen å ställde på akvariet å gick å borsta tänderna, såg att jag legat å dragit mig lite för länge å fick brådis till jobbet så ja hann inte vänta på att maten skulle tina så ja bara öste ner maten i mathålet.

men portionsbitarna hadde fryst ihop till en klump som la sig ovanpå mathålet istället för å ramla ner, gissa om fiskarna blev tokiga!! de kastade sig upp i täcklaset så hårt så ja trodde det skulle spricka, blev skiträdd

lyckades trycka ner maten till dem rätt fort, ananrs hadde de nog kunnat skada sig. men vilka tokfiskar de är alltså. helt galna.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...