Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Det är ju det jag har hävdat hela tiden. Fiskarna kommer inte nå 50 cm. Men då har alla hävdat att jag har för litet akvarium (vilket jag också kanske har, men det är inte hela orsaken till varför dom inte blir 50). Största jag har hört talas om i akvarium (förutom de motanguense sa) är 40 cm. Jag tycker inte att det borde vara omöjligt att hålla en jaguar och en ormhuvudsfisk på ca 35 cm vardera i ett kar, låter ganska lagom anser jag. Jag gissar att jaggan inte kräver lika stort revir om den går själv.

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Min senaste investering.

Läs mer i den här tråden:

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• stig

Till FI

Har ett 540 l akvarium som det var tänkt att ett par av H.temporalis skulle besitta, men men ett besök i Luleå resulterade i att två 5 cm jaguarciklider nu simmar i mitt kar.(Riktigt impulsköp)
        Undrar om jag har rätt i att det var avkomma från dina fiskar, och om det finns fler till salu? (Vore rätt kul med ett lekpar)

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av stig

Till FI

Har ett 540 l akvarium som det var tänkt att ett par av H.temporalis skulle besitta, men men ett besök i Luleå resulterade i att två 5 cm jaguarciklider nu simmar i mitt kar.(Riktigt impulsköp)
          Undrar om jag har rätt i att det var avkomma från dina fiskar, och om det finns fler till salu? (Vore rätt kul med ett lekpar)
          Ännu en jaguarägare, så trevligt. =)
          Avkomman från mina firrar går fortfarande i yngelkaret, de är ca 3cm så det dröjer väl än någon månad innan de är i inbytesstorlek.

Om du vill ha en fin jaguarhane så finns min lilla jaguarhane på Rolles akvariecenter i Luleå, den är ca 12cm skulle jag tro och extremt fin. Den var däremot lite skygg då den gick ensammen i 120-litrarn men jag tror att detta skulle försvinna om det var lite fler fiskar karet. Ring till Rolles imorgon och hör om han fortfarande har den kvar, det är verkligen ett praktexemplar när det gäller utseendet och jag törs nästan lova att den kommer att bli oerhört vacker när den blir större.
          Här är några bilder då han var lite mindre.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

uhm ja vill ha lillen då

skicka han till stockholm nu på en gång!

så du tog bort det lilla karet å satte dit ett nytt större åt din djävul?
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

uhm ja vill ha lillen då

skicka han till stockholm nu på en gång!
              Menar du allvar att du vill ha lillen så går det säkert att ordna om du ringer butiken och frågar om de kan skicka ner den åt dig.
              Ring 0920-211740

citat:så du tog bort det lilla karet å satte dit ett nytt större åt din djävul?
              Jepp.
              Det var ett beggat kar(222L) med möbel, ytterfilter(Eheim 2217) och hela kittet, komplett utrustning. När sedan citrinellumen fortfarande var kvar i butiken så var det inte mycket att fundera på.
              Brorsan tyckte det såg tomt ut och tyckte jag skulle slänga ner någon fler firre men jag har faktiskt tänkt ha honom ensam i karet, eventuellt skaffar jag någon tuff mal eller liknande men någon fler ciklid blir det inte. Den här firren är ju ruskigt utåtriktad så karet är inte tråkigt för fem öre.

En rolig grej är att jag har 375an alldeles intill det nya karet och om jaguarhanen och citrinellumen ser varandra så börjar de tokspänna sig och attackera glaset trots att de är i helt olika kar. Det ser helt sjukt ut. ;D

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jo han va ju jättefin verkligen, mycket mer mönstrad i fenorna än mina osv.

men nä det är en önskedröm jag har inte plats för mer fisk :-/
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

jo han va ju jättefin verkligen, mycket mer mönstrad i fenorna än mina osv.
                  Han var sjukt mycket vackrare än mina också, dina är också mycket vackrare än vad mina var... mina var skitfula som små men har trots detta vuxit upp och blivit riktigt vackra.
                  Hur som helst, jag har faktiskt aldrig sett en jaguar med lika snyggt mönster som lill-jaggan, inte vid en sån liten storlek. Det var också därför som jag mer eller mindre panikköpte honom...
                  Jag hade ju malawiciklider i karet just då och enda anledningen att jag inte har det längre var denna otroligt vackra lilla jagga. Det var kärlek vid första ögonkastet och jag var bara tvungen att köpa honom.

Men att ha honom ensammen var som sagt ingen hit så det är bättre att någon annan får ta sig an honom och ge honom en bättre tillvaro att leva i. Man kan ju alltid hoppas att den som köper honom sedan börjar posta här på forumet så att vi får se hur han utvecklar sig då han växer upp. Det vore kul.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• stig

Hej!
                    Jag har nu haft jaguarerna ett tag och kan påstå att jag inte ångrar mitt "impulsköp".Jag har dock inrett mitt kar typiskt sydamrekanskt; två enorma rötter,torvfiltrering,lite svärdsplantor och fin sjösand(0,5-1mm) blandadd med lite grövre rådasand+ lite småsten.
                    Torven har jag tagit bort, växterna kommmer väl att försvinna så småningom men är det någon nackdel med den fina sanden för jaguarerna?

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

nä fin sand fungerar super till jaggor. slipper de pajja tänderna när de gräver å så.
                      fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

I det siste har jeg gitt cichlidene mine en del levendefor! Det minste paret jeg har av Managuense er prakteksemplarer, og no har hunnen sluttet å ungå hannen og i dag våknet jeg til et harmonisk Managuense-par som hadde gravd ut en hule i 900L og beskyttet mot mine VF Vieja maculicauda og alle andre fisk nedi 900L, selv om de er mye mindre enn de fleste der. De rister og renser stener inne i hulen og angriper alt som kommer i nærheten av hule inngangen, så no blir det nok yngel =)Siden begge to er prakteksemplarer blir det nok fine yngel, hvis de klarer å passe de! Det er ikke lenge siden jeg fikk de ( 14-20 dager ), og jeg har aldri sett så fine Managuenser utenom broren til hannen og "Jumbo", men de kan jo bli enda finere siden de er så unge. Hannen er 21cm og hunnen 16.5cm og de er ikke i slekt!

FI: Gratulerer med det nye akvariet! Selv om du sikkert vet det, så kan jeg si med en gang utifra mine Labiatum at det er en Amphilophus citri nellum du har, og et ganske fint eksemplar også =)

walle_1: Jeg mente ikke at Managuense hannen blir 45cm til vanlig i akvarium, for den på 45cm er sikkert uvnlig stor og den skal vist være VF fra "El Salvador"! Men vanlighvis tror jeg en Managuense hanne blir 40cm etter noen år, men kan bli 45cm. Men de blir nok ikke 50cm i akvarium, det har du nok rett i =)
                        Preben

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

Siden begge to er prakteksemplarer blir det nok fine yngel, hvis de klarer å passe de! Det er ikke lenge siden jeg fikk de ( 14-20 dager ), og jeg har aldri sett så fine Managuenser utenom broren til hannen og "Jumbo", men de kan jo bli enda finere siden de er så unge. Hannen er 21cm og hunnen 16.5cm og de er ikke i slekt!
                          Jo jaguarciklider är verkligen en av de arter som utvecklar sig mest utseendemässigt om jag själv får säga. En del fiskar blir bleka då de blir äldre eftersom deras "ungdjurs-mönster" liksom sträcks ut och suddas ut... Jaguarciklidernas utveckling är raka motsatsen, ungdjurs-mönstret är ofta väldigt sparsmakat och är ofta inte mycket att höja ögonbrynen för men fullvuxna jaguarer är ju verkligen oerhört vackra. Faktum är att jag nog aldrig har sett en stor jaguarciklid vara ful... De blir helt enkelt vackrare ju större de blir.

Hur som helst, fotografera gärna firrarna om du har möjlighet, det är alltid lika kul att se hur andras jaggor ser ut. När du nu dessutom säger att de är praktexemplar så sitter jag nästan som på nålar här och väntar på att få se bilder på dem. ;D

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

FI: Gratulerer med det nye akvariet! Selv om du sikkert vet det, så kan jeg si med en gang utifra mine Labiatum at det er en Amphilophus citri nellum du har, og et ganske fint eksemplar også =)
                          Tack så jättemycket för hjälpen med identifieringen, jag har faktiskt oerhört svårt för att skilja dessa fiskar åt så det där var minst sagt välbehövd information.

Kolla in den här filmen om du vill se vilket temperament den här firren har. Själv har jag aldrig haft en mer ilsken fisk än just den här citrinellumen, han attackerar snabbt som blixten vid minsta intrång i reviret(akvariet) och även om många har sagt att det inte är farligt att bli biten så kan jag berätta att man verkligen är skitskraj då man ska fixa något i karet. :O

Som vanligt så får jag be om ursäkt för att jag är en sådan fegis vilket syns tydligt i filmen... ;P

Newsflash!!
                          Nu leker jaguarerna!
                          De leker med andra ord några dagar för tidigt enligt mina anteckningar men det ser ut att bli en rejäl "äggplatta" trots detta.
                          Den här gången klarade de sig helt utan någon targetfish, detta är ett stort framsteg tycker jag. Tidigare har hanen så gott som slagit ihjäl honan just innan leken, den här gången har han iofs också bråkat litegrann men inte i närheten lika mycket som tidigare.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En bild på äggen.

Jämför man med en bild från förra leken...

...så ser man att det nog inte blev lika många ägg den här gången. Äggen är på en ungefär lika stor yta som vid förra leken men det ser väldigt glest ut på övre delen av äggplattan. Det är svårt att veta varför det blev så, kanske har det att göra med att de var sjuka alldeles nyligen eller också pga att de lade äggen lite för tidigt. Jag vet inte.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Nu har paret slagits igen. Det skedde i förrgår natt. Dom har bitit varann och ser skitful ut på sidorn igen. Dock inte lika farligt som förra gången. Den minsta hannen fick även ett litet blödande sår på underkäken, men det är ingen fara.

Det ser ut som jag måste skeppa iväg fiskarna snart för blir dom lite större så slår dom väl ihjäl varann. Ska ringa zoo:t på onsdag. Har han inte fått tag på eller inte kan så säljer jag tre jaggar och sebraparet och skaffar ett ormhuvve och ett lass växter som han kan bo i.

MVH Martin
                              MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Fredrik - farre agg har nog sakert att gora med stressen fran sjukdomen. Jag markte att mina la mycket farre agg nar jag flyttade dom och dessutom var akvariet nyuppsatt.
                                Nasta lek var mycket storre.

Nasta lek blir nog normal for dig ocksa.

Kommentar

Arbetssätt...