Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The Jaguar King II
    Användare
    • July 2003
    • 10

, jag har upptäkt att grottan min lilla jaguar stumpa har lagt sina ägg i nog var lite för låg för det är bara de yttersta äggen som har blivit befruktade. men jag får se om de blir uppätna efter 5 min eller om de övelever, hur bär jag mig åt för att flytta dem till ett yngel "bur" hur länge ska jag vänta o så?
    / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av The Jaguar King II

, jag har upptäkt att grottan min lilla jaguar stumpa har lagt sina ägg i nog var lite för låg för det är bara de yttersta äggen som har blivit befruktade. men jag får se om de blir uppätna efter 5 min eller om de övelever, hur bär jag mig åt för att flytta dem till ett yngel "bur" hur länge ska jag vänta o så?
      Är det första gången de leker? I så fall så kan det vara därför befruktningen inte gick så bra, jag tror att det är ganska normalt att första lekarna går lite halvbra. Det positiva är att de blir bättre och bättre och att de leker regelbundet och får större yngelkullar ju större de själva blir.

Att ha ynglena i en yngelbur i huvudakvariet går inte, jag har provat och det slutade med att föräldrarna blev helt galna och attackerade yngelburen och t.o.m sög ut ynglena genom de minimala springorna i botten... Ynglena dog givetvis och det blev verkligen ett totalfiasko...
      Om du ska flytta ynglena så är det bäst att flytta dem till ett annat kar som inte föräldrarna kan se. Om du vill försöka ta hand om småttingarna på detta sätt så kan du plocka upp dem efter någon dag att de har blivit frisimmande, det går att plocka upp dem tidigare men jag tror att det är bra att de får lära sig äta riktig mat innan man flyttar dem, det är nog även bra för föräldrarna om de får ta hand om ynglena ett tag innan man börjar gräva runt med håv, nät eller "yngelsug" mitt i yngelmolnet...

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Nu har jag äntligen fixat luckor för aluminiumställningen på 375an.
        Tanken var att jag skulle ha fixat det direkt efter att jag köpte karet men som vanligt så drar man ut på det intill det sista och till slut glömmer man bara bort det...
        Men nu är det i alla fall gjort och det blev faktiskt helt okej om jag själv får säga, ställningen är ju fortfarande lika ranglig osv men man slipper åtminstone se den och nu kan jag dessutom gömma undan alla filter och matburkar.

Akvariet med luckorna på plats.

Skruvtvingarna ingår inte i designen. ;D

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• The Jaguar King II
          Användare
          • July 2003
          • 10

Jo det är första gången de leker så det kanske beror på det, men hanen är väldigt mycket för stor och måste nog mjölka ur en hel del om han ska nå in till de innersta äggen.
          Ok då ska jag sätta upp et litet kar och försöka med det.
          Jag gjorde värsta kapet och köpte ett 720ls med aluminium ställning och ljusramp allt från samma företag i fint skick för 800.
          men det är knappast nån snickar glädje, men ditt såg ju riktigt bra ut.
          Jag var med om någonting otroligt komiskt igår, jag satt och lyssnade på musik, och mixtrade lite med mitt xbox.
          och helt plötsligt lade både ljudkortet och nätverks kortet av, och jag vart helt tokig, och efter att tags våld så kikade jag in i burken och gissa vad som där låg?
          en negerboll, ganska komiskt, detta är inget skämt men endå roligt
          mvh/
          / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Nu har jag varit i Gävle. Det har faktiskt skett ganska stora förändringar i karet. Alla jaguarerna har jag sålt för jag har tröttnat på dem.

Haha, jag skämtar. Jag har fortfarande alla jaguarerna kvar för det är ingen affär som vill ta emot dom. Sebrorna är iaf såld så nu har jaguarerna en stor yta att röra sig på. Total ommöblering har skett så nu finns nästan bara rötter i karet. Ganska luftig ilagda så att stora fiskar som oscar och jaguar ska kunna simma där utan problem. Vi byggde även en väldigt fin grotta av rötter plus den roten med växter på.

Gissa vem som bor i den grottan?? Jajemus, helt rätt. Ett ormhuvve!!!
            Nu har jag äntligen fått ett ormhuvve som jag ville ha. Det blev ingen obscura, men väl en orientalis (inte helt säker dock, men den liknar en orientalis och zooägarna påstod att det var en sån.) Jag blev sugen på fengäddorna han hade men jag tänkte att jag måste fråga om han har något ormhuvve. Och där i karet bredvid pillade han fram ett ormhuvve. Orientalisen kan nå en storlek på ca 30 cm som max. Men blir oftast inte mer än 20. Jaguarerna har varit på han lite men det är mest bara nyfikenhet verkar det som. Ormhuvvet var väldigt slött efter ca 5-6 timmar i en påse och en lång resa. Men nu ska han få vila upp sig så hoppas jag att jag får se hans riktiga sida imorrn eller inom några dagar.

Till veckan ska jag dra och köpa en oscar, men först måste jag få iväg jaguarerna. Jag ska försöka att tvinga på dom jaguarerna. Om man säger att man måste slå ihjäl dom annars så brukar dom ge sig.

Just nu är jaguarerna väldigt intresserade av den nya omgivningen, OCH den nya kompisen. Hoppas dom funkar bra ihop.

Har jag nämnt att den oscar jag pratade om på ca 16-17 cm var såld? Men dom hade iaf en annan lite mindre på ca 12 cm så jag tingade på den så den inte blir såld.

Det var allt för nu.
            MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Har ar nagra yngel och zebra danios som klarade sig i och med att hoppa ner i sumpen.

Farsan bevakar nasta kull.

Familjebild - farsan med ett yngel i slap och mamma tittar ut fran att kolla over aggen.

Dagens rapport fran forskningsresan uti kolonierna: I torsdags (7/10) lades det agg igen , den har gangen tror jag att det var den storsta kullen - den ena krukan ar helt full inut i pa alla hall, den andra krukan har en hel del och det finns aven nagra hundra pa den platta stenen under krukorna. Gissningsvis ca 3000+ agg.

Dom flesta ynglen har jagats over vaggen och hoppat ner i sumpen - jag skulle tro att det finns nagra pa 2+ cm, medans dom som blev utfiskade har avstannat och ar fortfarande ca 0.75 cm. I gar (fredag 7/11)kollade jag in dom lite och markte att foraldrarna blev mer och mer irriterade pa dom kvarvarand ynglen och jag sag att dom plockade upp ett av ynglen, smaskede det runt i munnen ett tag och sedan spottade ut det- detta gjordes om och om igen. Pa fredag var det mer som om foraldrarna jagade undan ynglen och snappade efter dom med forvantning att dom skulle missa.

Lordag (7/12) morgon hade dom mycket mindre tolerans och verkade snappa efter ynglen for att fanga dom. Och nu (lordag kvall) sa ser jag inga yngel kvar med foraldrarna.

Men honan och hanen verkar ha ett suverant samband och jobbar bra ihop - vi far se hur det gar med denna kull.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

I torsdags (7/10) lades det agg igen , den har gangen tror jag att det var den storsta kullen - den ena krukan ar helt full inut i pa alla hall, den andra krukan har en hel del och det finns aven nagra hundra pa den platta stenen under krukorna. Gissningsvis ca 3000+ agg.
                3000 ägg! Nu börjar det likna nåt!
                Har du kommit fram till om vattenkvalitén, mängden mat osv har något med mängden ägg att göra?
                Har du ändrat något sedan förra leken? *nyfiken*

Lordag (7/12) morgon hade dom mycket mindre tolerans och verkade snappa efter ynglen for att fanga dom. Och nu (lordag kvall) sa ser jag inga yngel kvar med foraldrarna.
                Deja vu... Det där känner jag tyvärr igen, jag trodde faktiskt att det skulle bli annorlunda för dig eftersom det låter som att de hade kvar en hel del gamla yngel då de lekte igen. Jag började nästan tro mina firrar var sjuka i huvudet eller nåt... men tydligen så är det så där jaguarer gör...

Undra just om de gör likadant även om flera hundra gamla yngel finns kvar då det är dags att leka igen?...

Här hos mig är det kanske 100st yngel kvar, många av ynglena verkar ha sugits in i ytterfiltret och alla har tydligen inte slukats av malarna som jag först trodde... Jag öppnade ena filtret i förrgår och hittade minst 400st yngel, majoriteten var tyvärr döda men ungefär 100st friska yngel flyttades tillbaka till huvudakvariet, jag fruktade att föräldrarna skulle tro att det var mat eftersom det var så länge sedan de såg dessa yngel... men de tog direkt reda på dem och samlade ihop dem med de övriga.

Jag funderade ett tag på vad som skulle hända om man stoppade ner yngel från en annan art... Skulle de se skillnad på ynglena och äta upp dem eller skulle de uppfostra de andra ynglena precis som sina egna?... Lockande att testa eller hur?

Hur som helst, nu två dagar senare så är det bara ca 100st yngel kvar i huvudkaret... Antingen så är det malarna som har fått tillbaka sitt rovbeteende efter ommöbleringen eller också simmar det runt en massa yngel i ytterfiltrena igen...

Nåja, jag har ändå inte möjlighet att ta reda på en massa yngel just nu så det får gå som de går. När jag har sålt eller flyttat ynglena som går i yngelkaret så kommer jag nog att ta mig an yngeluppfödningen på allvar igen.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• The Jaguar King II
                  Användare
                  • July 2003
                  • 10

Jag vet inte vad som har hänt riktigt, men jag tror att jaguar mamman har plockat ut alla ungar ur äggen, och antingen gömt dem eller ätit up dem?
                  Brukar de göra så eller är mina för unga och omogna föräldrar?
                  Alla obefruktade äggen är orörda?
                  MVH/
                  / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Vi byggde även en väldigt fin grotta av rötter plus den roten med växter på.

Gissa vem som bor i den grottan?? Jajemus, helt rätt. Ett ormhuvve!!!
                    Haha, tufft! Håll oss underrättade om hur det fungerar.

Jag tror nog att du kommer att få se ett lyft i jaguarernas beteende nu när sebrorna är väck, den starkaste kommer att börja inmuta sitt revir och kommer troligtvis att färga ut och bli jättevacker.
                    Det blir för övrigt intressant att höra hur det fungerar med ormhuvvet, fungerar det bra och har ormhuvvet ett härligt beteende så är det inte otänkbart att jag provar något liknande själv.

Appropå påfågeln så bör du nog fråga de på snakeheads.org eller någon annan kunnig om kombinationen påfågelciklid + ormhuvve är möjlig innan du rusar iväg och köper den du pratade om. Är Channa orientalis en aggressiv rackare så gäller det samma sak som om jaguaren var aggressiv... då kommer påfågeln troligtvis bara att hänga någonstans och ta emot stryk. Påfåglar är glupska och matglada som få... men de är inte aggressiva.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av The Jaguar King II

Jag vet inte vad som har hänt riktigt, men jag tror att jaguar mamman har plockat ut alla ungar ur äggen, och antingen gömt dem eller ätit up dem?
                      Brukar de göra så eller är mina för unga och omogna föräldrar?
                      Alla obefruktade äggen är orörda?
                      Om det har gått ca 3 dygn så är det helt normalt, de obefruktade äggen brukar lämnas och ynglena som sedan kravlar fram ur de kläckta äggen flyttas till något lämpligt och undangömt ställe.
                      Man brukar kunna se små slamsor av "äggskal" där äggen har legat, pyttesmå gråaktiga lite sladdriga bitar som fortfarande sitter fast på äggläggningsplatsen. Det kan vara svårt att se men gör ett försök och kolla om du ser något sånt, då vet du i alla fall att äggen har kläckts och att det inte är något fel på den biten.

Har de grävt någon grop i närheten av grottan eller i grottan? I så fall så kan du säkert se några små sprattlande gråaktiga saker i gruset om du tittar ordentligt. Om ynglena inte syns så kan du kolla om honan håller koll på något nere i gruset eller om hon bara simmar runt som vanligt. Simmar honan runt som om ingenting har hänt så har hon nog ätit upp ynglena eller också har någon annan fisk ätit upp dem, vaktar hon däremot något inne i grottan eller i närheten av grottan så kan du vara säker på att du har yngel i karet.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik - jag kor med stora vattenbyten och grundlig slamsugning minst en gang i veckan, ibland ett mindre efter ett par dagar och det verkar ha hjalpt. Hanen ater inte mycket fortfarande men har vaxt till sig ganska bra . Jag matade med lite levande rakor, levande fisk och svartmask ( ser ut som tubifex) och det at han allt lite av. Sedan matar jag en timme innan lyset tands och just efter och hor hur dom plaskar omkring (flingor, pellets, krill, mm.)
                        Han har fortfarande en insjunken mage som jag inte ar speciellt glad pa men annars verkar han frisk pa andra satt.

Hur gammla och stora ar dom yngel du har kvar?

Jag tankte pa det dar med att foraldrarna at upp dom kvarvarande ynglen och tankte just att det nog ar bra for att det blir mindre farligt for nasta kull - den har kullen blir kul att se. Jag vill se dom simma omkring med sina smattingar.

Jaguar King II - jag tankte precis som Fredrik sager; kolla om honan bevakar nagot stalle och kolla in dar. Dom ar nu valdigt sma och foraldrarna brukar lassa up dom i en kompakt hog (troligen sa det ar lattare att bevaka dom). Jag tror nog att dom ar gomda nagonstans - men om ingen av foraldrarna bevakar sa finns chansen att dom har atits upp. Vad har du for annan fisk med dom i akvariet?

Nar jag hadde mitt par i 2 meters karet pa jobbet med en massa annan fisk sa trottnade dom pa att bevaka och at upp ynglen varje gang. Sedan jag flyttade dom har dom blivit suverana foraldrar.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Hur gammla och stora ar dom yngel du har kvar?
                          De är varken gamla eller stora, äggläggningen skedde 28:e juni så de har bara varit frisimmande i ungefär en vecka... De är ca 1cm.
                          Det tråkiga är dessutom att jag har sett hanen "provköra" skifferstenen, så det dröjer nog inte länge innan även honan ger upp. Nåja, det dröjer bara två veckor så leker de igen så det är ingenting att hänga läpp över...

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag har markt att hanen "provkor" ganska ofta - sa det betyder inte direkt att ynglavarden ar slut. Det tog till andra dagen efter agglaggningen att mina gav upp.

Den storsta tillvaxten kom mellan forsta veckans frisimmande och fjarde veckan innan dom blev eliminerade.

Jag har som sagt ocksa markt att ju farre fiskar man har med paret som forsoker sno yngel desto langre och intensivare haller dom pa med ynglavard.

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Jo, jag ska berätta hur det går. Angående ormhuvud och oscar tror jag inte att det är några problem. Ormhuvvet ska inte enligt snakeheads.org bli mer än 20 cm så han är nästan fullstor och lär inte utgöra något hot mot fiskarna. Han är ganska feg av sig och det beror troligen på att dom inte har matat honom på zoo, han är väl inte van människot. Men i böcker står det att denna ormhuvudsfisk ska bli väldigt tam och ta maten ur händerna, kanske är för sent att lära honom nu men man får väl försöka få honom lite modigare iaf.

Han har ätit 2-3 maskar idag så han ska snart få en lite rundare kropp om jag får som jag vill=). Han blir säkert säkrare för varje dag som går och vågar visa sig mer. Som det är nu så måste jag sticka ner en mask genom en springa in till grottan, när jag sedan känner att han drar i masken så kan man släppa. Det är ju iofs handmatning men han är inte medveten om att min hand finns där för han ser den inte för växterna. Ute på öppet vatten kan jag absolut inte handmata han, där bara sticker han iväg.
                              MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• The Jaguar King II
                                Användare
                                • July 2003
                                • 10

Jo hon har i så fall flyttat dem för hon håller ´full koll på en liten klyfta i akvariet. det är där de ligger, jag ska sätta upp ett nytt akvarium i morgon som jag kan slänga över de små när de börjat äta o simma o så!
                                Tack för hjälpen!
                                mvh/
                                / Filosofen Sven Hund

Kommentar

Arbetssätt...