Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av The Jaguar King II

Har ett 300 akvarium med 4 jaguar ciklider, och två zebra ciklider med ca 30 yngel kläckta idag, och två rödciklider, och två öron ålar.
    Problemet är att två av mina jaguar ciklider oxå ska ha kids, du har lagt typ 1000 ägg, och vaktar som galna, och jag vet ej men om jaguar hanen blir lika arg som sebra cikliderna blir när äggen kläckts så lär alla andra fiskar kunna ta farväl av sina liv, han e ca 25 cm och har STOR mun.
    Hej, kul att du har hittat vår lilla tråd.

Det är svårt att säga generellt vad som kommer att hända eftersom det verkar variera ganska mycket hur aggressiva fiskarna är, det enda jag vet är att min jaguarhane också är 25cm och att han definitivt inte är att leka med då det finns yngel i karet... Jag har faktiskt aldrig lyckats hålla några andra ciklider i samma kar då mina fiskar leker, så snart ynglena har blivit frisimmande så har de börjat tokattackera alla andra ciklider och det har alltid slutat med att jag har varit tvungen att byta in fiskar...

Men nu ska jag inte skrämma ihjäl dig, ta problemen som de kommer...
    Har du tur så fungerar det bra, har du otur så blir det slakt...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

"Hej, kul att du har hittat vår lilla tråd. "

"harklar sig" Jag råkar visst veta vem det var som tipsade om den här tråden. haha =)
      MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Oj det blev inte mycket nämnt om jaguarciklid.
        Men jag funderar på sådan också ...
        Now we're talking! ;D Jag tyckte väl att du hade glömt något viktigt i den där vanskliga men ack så sköna fiskblandningen.

Appropå jaguarciklider, hur länge tog det för din jaguarhane att gå från 25cm till 30cm i längd? Min hane är 25cm och verkar ha stannat av i växten just nu, åtminstone när det gäller längden. Som jag skrev till Martin så har hanen inte vuxit något på längden på ca 2 månader... Jag vet inte om detta beror på sjukdomen(vita prick) eller om det är något annat som spökar(för litet kar?...) eller om det är helt normalt att jaguarer börjar växa betydligt långsammare vid 25-30cm... Hanen har ju vuxit svinsnabbt upp till 20cm men efter detta så har det gått lite knaggligt upp till 25cm och nu idag så verkar det stå helt stilla trots att jag matar honom rejält och sköter skötseln av karet som man ska i övrigt.
        Har du några tröstande ord att dela med dig av?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• The Jaguar King II
          Användare
          • July 2003
          • 10

hej, jag tror i mitt fal så har hanen slutat växt pga mitt lilla akvarium, för de som är mindre har snart växt i kapp!
          Men hur många fiskar växer 25 cm på mindre än ett år, de kanske stannar upp ett tag och drar i väg senare?
          Jag får väll vänta och se vad som händer, hur länge brukar det ta innan äggen kläcks?
          Och jag tror mina röd ciklider oxå är på gång, jag undrar om det beror på värmen?
          Tack för all hjälp!
          / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Jinnarparen: synspila (synspilum?) går att få tag på här i sthlm. Under min semester jag har nu tänkte jag åka ner till götet för att besöka mor å far, jag har noll koll på geografi i södersta sverige men kanske vi kan mötas upp i götet om du verkligen vill ha Synspila?

Jaguarer har jag ju redan, men om det är VF du har så ...
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

"Hej, kul att du har hittat vår lilla tråd. "

"harklar sig" Jag råkar visst veta vem det var som tipsade om den här tråden. haha =)
              Jaha det är du som har varit och värvat nya medlemmar?
              Snyggt jobbat, vi behövde verkligen lite "nytt blod" i tråden så att tråden inte glöms bort och försvinner så fort vi "stammisar" tar en liten paus från skrivandet.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

hur länge brukar det ta innan äggen kläcks?
                Ganska precis 3 dygn eller några timmar mindre, sedan tar det ungefär 7 dygn innan ynglena är helt frisimmande. Det gick lite snabbare än så vid sista leken här hos mig(6 dygn) och jag tror definitivt att detta berodde på värmen, jag har haft 28+ grader i karet i över 1 månad... Och minst 27 grader i lägenheten... *svettas* ;P

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jag har för övrigt även märkt att andra saker påverkas av värmen, till skillnad från oss människor så verkar fiskarna bli mer aktiva om de får några grader varmare i karet. Jaguarerna har börjat käka kopiösa mängder mat sedan det blev varmt och står och tigger som hundar trots att de egentligen borde vara proppmätta... De har dessutom gått upp ett antal snäpp i aggressionsnivån vi denna lek och jag har varit tvungen att göra panikåtgärder med inredningen för att de inte skulle döda mina malar. Synodontisen ser idag helt skabbig ut, värre än någonsin, fengäddan står och hänger vid ytan och har helt fullt av ljusa fläckar då jaguarerna bokstavligt talat har huggit honom tvärs över kroppen och släpat iväg honom i karet... Gibbicepsen har helt fransiga fenor och har inte visat sig på 3 dagar och samma sak är det med de annars så livliga långsträckta pansarmalarna...
                  Det är verkligen en tragisk syn att titta in i karet just nu... Och jag tror benhårt att det är värmen som har påverkat jaguarernas aggressionsnivå då jag även märker att de har ändrats när det gäller maten och aktiviteten i övrigt sedan det har blivit så varmt i karet.

Är det någon lite mer erfaren person som kan bekräfta om mina observationer stämmer? ...blir fiskar mer aktiva, hungrigare och aggressivare då det är varmare i karet?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• The Jaguar King II
                    Användare
                    • July 2003
                    • 10

Hej, tack för infot.
                    jaguarernas ägg har börjat ändra färg och blivit vitare är det obefruktade?
                    eller blir det så?
                    mvh/
                    / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

jaguarernas ägg har börjat ändra färg och blivit vitare är det obefruktade?
                      eller blir det så?
                      Både och.
                      De vita äggen är obefruktade men det brukar alltid bli en hel del obefruktade ägg då dessa fiskar leker, då mina firrar leker så brukar drygt 10 procent av äggen vara obefruktade. Äggen som är befruktade ska vara lite gråaktiga och nästan genomskinliga.

En bild på alldeles nylagda ägg.

Samma ägg 2 dygn senare.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

ååååh jag bara *måste* ha en värre kamera, det suger ju å inte ha macro å andra godsaker.
                        fish r friend

Kommentar

• The Jaguar King II
                          Användare
                          • July 2003
                          • 10

Snygga bilder, vad har du för kamera?
                          Jag har en gammal skruttig didital kamera men den e omöjlig att ta akvarie bilder med!
                          Tack för hjälpen, internet och forum e inte dumt det.

/ Filosofen Sven Hund

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Jag tackar för responsen på mina funderingar på antalet fiskar i karet. Egna erfarenheter säger också att det kommer att sluta med 3-5 par (i 2 meterskaret slutade det ju med 1 par). Men håll med om att det hade varit roligt att kunna ha alla de här paren i ett och samma kar!!
                            Har en liten fundering också på att om man har karet lite överbefolkat så tar fiskarna revir endast när de skall till att leka, då är deras aggressionsnivå tillräckligt hög för att kunna andra fiskar på avstånd.

..eller kan man glasa in ett rum, 12-15 kvadratmeter och 2,5 meters höjd hade inte varit fel.

Jag skall ändå försöka få tag på de fiskar jag nämnde. Sedan får de sortera ut sig själva (utan dödsfall, märk väl!!). Det dröjer ju ett tag innan doviina har blivit 70, vilket jag i och för sig inte tror att de kommer att bli, 40 cm verkar mer rimligt men vi får som sagt se. Det är inte alls säkert att jag behåller doviina heller!! För övrigt verkar de ha fastnat i tillväxten, de är runt 15 cm och har varit så en lång tid nu, irriterande minst sagt.

FI, du undrade hur lång tid det tog för min jaguarhane att växa från 25 till 30. Från 22,5 till 29,5 tog det ett år.

orm: Jag skall till Göteborg den 22-23 Juli. Då skulle vi eventuellt du kunna ordna till med något. Hur många kan du få tag på och hur stora är de, vad är priset. Är det den röda varianten av synspillum?
                            Det är odlade jaguarer.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

Ojoj de va en massa frågor det .... vi tar det via epost istället.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Snygga bilder, vad har du för kamera?
                                Sony DSC-P50. Den är inte särskilt avancerad eller så och den är inte så bra när det gäller att ta "vanliga" fiskbilder... men den har ett ruggigt bra macro-läge, närgränsen är på 3cm... :O

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

FI, du undrade hur lång tid det tog för min jaguarhane att växa från 25 till 30. Från 22,5 till 29,5 tog det ett år.
                                Det låter bra det där, då de är närmare 40cm så ser det nog VÄLDIGT trångt ut i 375:an gissar jag men det låter som att det ska ta än ett tag innan de blir så stora. Då de var sjuka och då jag höll på att mista dem så insåg jag hur mycket jag verkligen tycker om dem så nu ser jag gärna att jag kan ha kvar dem så länge som bara är möjligt, deras tillväxttakt kommer tveklöst att vara det som avgör hur många år(?) detta blir.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...