Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Gäddciklider har jag tänkt på, så även oscars. Men det skulle också vara kul med en annan sorts fisk än ciklider. Jag tror att det skulle funka ganska bra eftersom jag tycker det verkar som ciklider inte ser icke-ciklider som rivaler om revir.

Zoo:t närmast mig hade en fin oscar sist jag var in där. Ca 15-16 cm och normalfärgad. Dom hade även albinos men dom gillar jag inte färgen på. Vi får se om jag köper en oscar eller eventuellt polystigmor. Polystigmorna som jag kan få tag på är trots allt minst 16 cm så dom bör kunna hävda sig mot en ensammen jaguar om dom är 2-3 stycken.

Angående jaguarens aggressivitet. Han är inte aggressivast av de fyra, men han ingår ju inte heller i något par. De två som har bildat par är helt klart aggressivast men det hindrar inte den andra (som jag tänker spara) att hota dom och skrämma iväg dom ibland. Sen kan han ju bli extremt aggressiv nu när han börjar bli hyfsat stor, eller också så blir han inget värre, man vet aldrig. Han ligger väl på ca 16-17 nu iaf.

En fisk jag har kikat lite på är lungfisk. Den ska visserligen ha ett 2 meter långt kar men jag tror det skulle fungera med 1,5 meter också eftersom det är en ål som inte är speciellt aktiv, plus att den kan ringla ihop sig som en orm. Jag såg en i Gävle sist jag var dit, men jag vet inte om den är kvar. Annars har han channa orientalis (dvärgormhuvve) tror jag. Den blir ju bara max 30 cm men det kanske kan gå. Han på zoo sa att orientalisen blir alldeles blå och fin när den är fullvuxen.

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Lungfisk ska jag inte ha det kan jag säga redan nu. Efter att ha sett bilder på en stor så är dom inte alls som en ål som jag trodde. Den var smälltjock och kan säkert ha ihjäl en jaguarciklid. Den blir ju också 1 meter lång så det är inte att tänka på.

Som det ser ut nu så lutar det åt en oscar. Oscar var faktiskt den fisk jag tänkte köpa från början, men Fredrik smittade mig med jaguarbacillen=).

MVH Martin
      MVH Martin

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Som det ser ut nu så lutar det åt en oscar.
        Det låter som ett bra val, jag blir faktiskt lite avundsjuk... du kommer nämligen att ha mina två absoluta favoritfiskar i samma kar. Skulle inte mina firrar leka hela tiden så skulle jag nog prova samma sak.

Se däremot till att vara försiktig så att jaguaren inte får för sig något. Trots att jag själv tror att det kommer att gå bra så kan man aldrig vara säker, möblera om ordentligt och håva gärna upp jaguaren och sätt ner honom ett tag efter påfågeln för att minimera riskerna så mycket som möjligt.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

jinnarparen: Citrinellumarna du fått tag på, är dom "purebred" eller finns det inkorsat labiatum i dom?

Jag e lite sugen på en till centralamerikan efter jag gjort mina rokader i karen. Håller på å byter ut kar å rensar ut överbliven fisk från grupper ungdjur etc, så det blir lite plats över. En lite större centralamerikan att gå med jaguarparet i 576L karet sökes.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

En lite större centralamerikan att gå med jaguarparet i 576L karet sökes.
            Citrinellum/labiatum och jaguarciklid verkar många ha provat med stor framgång, i mitt fall så blev det fiasko men ditt kar är ju större och jag inredde kanske inte på bästa möjliga sätt så det kan nog fungera om du hittar fiskar i lämplig storlek. I övrigt så tyckte jag fisken jinnarparen berättade om verkade intressant, Petenia splendida.

Andra fiskar jag själv tycker är intressanta är texascikliden och synspilumcikliden, om dessa sedan fungerar med jaguarer eller ej har jag inte den blekaste aning om...

I övrigt så kan jag meddela att mina jaguarer fick ett aktivare och betydligt roligare beteende sedan jag plockade bort alla andra ciklider, jag fyllde ut karet med bottenfiskar och stimfiskar i stället och tycker faktiskt att det blev väldigt bra. Just nu har de ju yngel och då önskar man helst att de var HELT ensamma i karet men då de inte leker så simmar de runt och är allmänt roliga, har man dessutom stimfiskar i karet så får man dessutom chansen att se deras naturliga beteende då de ständigt stannar upp och börjar lurpassa på stimfiskarna. Då jag hade andra ciklider i karet så stod de oftast bara och gapade och spände ut gälarna vid revirgränserna hela dagarna...

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

ja du har nog rätt .... men det är så kul med olika arter och utrymmet i lägenheten är begränsat .. svårt att bestämmasig
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

ja du har nog rätt .... men det är så kul med olika arter och utrymmet i lägenheten är begränsat .. svårt att bestämmasig
                Jo det där känner jag igen, det ständiga problemet i den här hobbyn, för många intressanta arter och för få eller får små akvarier.
                Man måste liksom stålsätta sig och intala sig själv att det räcker med de fiskar man har och de akvarier man har oavsett vilka nya tuffa fiskar man får syn på. Men det är svårt, jättesvårt.
                Jag skulle jättegärna vilja smälla upp ett renodlat påfågel-kar och det skulle även vara kul att prova några olika gäddciklider och för att inte tala om en drös med fengäddor... men jag har mer eller mindre intalat mig själv att det får räcka nu. Hade jag haft plats så hade jag tveklöst slängt upp ett par kar till, men som jag bor nu så är det svårt att få plats med fler kar då jag även har andra platskrävande intressen som ska ha sitt.

Det är väl detta som är nackdelen med de fiskar vi pratar om här, de blir så stora att det är svårt att ha särskilt många fiskar i karet utan att deras "naturliga" beteende ska få sig en törn. Det blir liksom många kar och få fiskar hur man än vrider och vänder på det...
                Å andra sidan så har de ett sånt härligt beteende att karet på något märkligt sätt ändå blir intressant trots att man bara ser en eller två fiskar när man snabbt sneglar in i karen.

Men dina jaguarer är väl ganska små än så länge så nog tycker jag att du kan ha någon annan firre också i ett halvår eller så, märker du att fiskarna börjar bete sig som att det är trångt så får du väl gallra i karet. Så länge byteshandeln finns så tycker jag att man ska utnyttja den, det finns alltid folk som är på jakt efter de halvstora fiskarna vi byter in lite då och då. Själv är jag ju definitivt i den situationen att de inbytta fiskarna känns som en skänk från ovan eftersom allt annat bara är mat.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

citate däremot till att vara försiktig så att jaguaren inte får för sig något. Trots att jag själv tror att det kommer att gå bra så kan man aldrig vara säker, möblera om ordentligt och håva gärna upp jaguaren och sätt ner honom ett tag efter påfågeln för att minimera riskerna så mycket som möjligt.
                  Jag tror faktiskt inte att det är några problem. Mina jaguarer är inte speciellt aggressiva. Dom har ju fått sina smällar av sebrahannen så dom är nog försiktig med att ge sig på andra fiskar i framtiden.

Den jaggan jag ska spara mätte jag igår. Den var ca 17 cm. Den största borde alltså vara närmare 18, så dom börjar bli stor nu. Oscarn som jag tänker köpa (om den nu finns kvar) skulle jag tippa på att den ligger runt 17 också. Men det var så längesedan jag såg den så jag kan inte uttala mig riktigt om det, det finns ju även en ganska stor risk att den inte finns kvar. Då blir det jobbigare, jag menar om man ska dra upp en liten oscar från 5-6 cm.

MVH Martin
                  MVH Martin

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Den jaggan jag ska spara mätte jag igår. Den var ca 17 cm. Den största borde alltså vara närmare 18, så dom börjar bli stor nu.
                    Härligt! Snart har de ju nästan vuxit om mina firrar. =)
                    Har de även börjat växa till sig på höjden och bredden?
                    Min hane är idag 25cm och honan är 21cm. Det är honan som växer mest på längden för tillfället, hanen verkar bara växa på höjden och bredden och är faktiskt ruskigt grov, förmodligen 5cm eller något liknande. Han var däremot i princip lika lång för 2 månader sedan, så han verkar ha saktat ner rejält när det gäller tillväxttakten på längden... Men jag klagar definitivt inte... Ju söligare fiskarna börjar växa, desto längre kan jag ha dem kvar.

Oscarn som jag tänker köpa (om den nu finns kvar) skulle jag tippa på att den ligger runt 17 också.
                    Det låter helt perfekt, då är det bara att hålla tummarna att den fortfarande finns kvar. När blir det affär tror du?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

orm: Jag är inte helt 100 på att det inte finns Labiatum inkorsat i Citrinellumen. Efter vad jag kan förstå så är det tydligen rätt vanligt idag, tyvärr.
                      Jag skall höra mig för med affären så får vi se vad han säger.
                      Sen frågar de efter en centralamerikan till att gå tillsammans med jaguaren. Citrinellum eller Labiatum är 2 arter som jag skulle rekommendera. Det är förstås stor risk att det blir för tufft för jaguaren när dessa växer upp. Labiatum lär vara väldigt aggressiv. Annars är det arter från Vieja släktet. Själv har jag Zonatum och (sen ett par dagar tillbaka) Maculicauda. Maculicaudan verkar redan vara den tuffare av dessa 2. Synspillum är också en ciklid som jag kan rekomendera, det finns väl inte många arter som har mer färger än en vuxen Synspillum, att döma av bilderna i böcker och på internet. Har haft såna vid ett par tillfällen, men har inte haft tålamodet att se dem växa upp till stora fiskar. Skall emellertid göra ett försök till. Problemet är att jag inte hittar några här nere i Skåne.
                      Jag väntar fortfarande på mitt 3 m kar. I detta hade jag tänkt hålla mellan 7 och 10 arter med 1 par av varje. Som det ser ut nu skall det bli;
                      P Dovii
                      H Carpinte
                      H Nicaraguense
                      V Maculicauda
                      V Zonatum
                      P Splendida
                      A Citrinellum
                      ovanstående har jag fått tag på
                      Dessa letar jag efter;
                      V Synspillum
                      V Fenestratum
                      V Argentea
                      V Bifasciatum
                      N Festae

Har också bestämt mig för att behålla mitt 600 l kar. I detta skall det också finnas centralamerikanare;
                      Sebraciklid
                      Jack Dempsey
                      C Salvini
                      C Menezesi (ingen centralamerikan, men den klarar sig hitills utmärkt bland dessa)
                      ...och sen letar jag efter
                      P Loisellei
                      +någon till

Vi får se om planerna blir verklighet!!!
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Oj det blev inte mycket nämnt om jaguarciklid.
                        Men jag funderar på sådan också ...OCH... jag vet var jag kan få tag på dem!!! (om någon är intresserad...)
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

Orm - som Fredrik sager sa ar det nog bast att forsoka mixa in fisk som inte skall konkurera med jaguarerna om mat och teratorium. Fisk som inter ar ciklider ar nog bast. Petenia splendida ar ju en haftig firre men den skulle direkt konkurera om mat eftersom den ater pa samma satt som jaguarerna. Jag tror att ett gang zebror, sajica eller neetropolus skulle vara bra om du riggar upp en massa gomstallen pa ena sidan karet sa dom kann komma undan fran jaguarerna - det kommer troligen att bli lite forluster men dom lar sig snabbt och det blir mindre slagsmal om dom inte rar pa jaguarerna.

Det ar mycket lattare att introducera olika arter tillsamans nar dom ar sma - da funkar det ofta och dom lar sig att komma overens. Tar man ett par extra ava varje kan man gora sig av med eventuella problemfiskar nar dom vaxer. Att introducera fullvuxna fiskar i andra fullvuxna fiskars kar ar valdigt svart - och leder ofta till problem.

Jinnarparen - jag tror att aven med ett tremeters kar far du trimma ner det till 3-5 olika par (hogst) det blir valdigt svart med fullvuxna par som vill ha sitt eget omrade nar dom leker. Dovii blir ju ca 70 cm, splendida 50 cm och manga av dom andra blir jattestora ocksa. Om du vill ha olika sorter bor du nog undvika par. Dovii sarskilt (kallas ocksa vargciklid) likviderar ofta andra fiskar pa nattliga raider, dom ger sig ofta pa en fisk efter att dom har funderat ut att dom ar storre och starkare - forsta dom gor ar att riva upp magen och ata tarmarna. I o for sig sa kommer dom valdigt bra overens med copora nicaraguense sa det skulle ju ga att kombinera.

Citronellum ar valdigt aggressiv i att halla alla borta fran sitt revir, A festae (valdigt haftig fisk) slaktar ofta sin partner nar dom forbereder lek.

Det finns flera andra som du har namnt som blir aggressiva och inte har tolerans for andra men jag har inte erfarenhet med dom alla.

Om du verkligen vill ha en stor mix(klart man blir avis!) sa skulle det nog vara bast att hitta alla firrar du vill ha och satta in dom tillsammans pa en gang, nar dom ar sma (ju mindre desto battre). Hall dig till 3 olika par och resten udda - da funkar det nog hyfsat.

Jag har sjalv haft salvini, Jack Dempsey, rivulatus, managuense och Eldbukar tillsammans med olika malar i ett 2 meters. Borjade med ca 25 st olika i 3-5 cm storleken - en del omkomm av sjukdom, attacker fran andra fiskar och en hoppade ut, desutom tog jag ut ett par jaguarer(dom lekte i huvudkaret utan problem med aggressioner men ynglen blev alltid uppatna). Det finns nu bara 8 st ciklider kvar i karet men utan att introducera nya firrar ar det inte direkt nagra aggressioner.

Det finns nog ett par rivulatus men jag tror att dom inte kommer att leka for att det finns for mycket annan fisk i karet.

Det kommer troligen att vara hammad tillvaxt och problem med parbildning och lek i ett mycket overbefolkat kar.

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

citat:Jag väntar fortfarande på mitt 3 m kar. I detta hade jag tänkt hålla mellan 7 och 10 arter med 1 par av varje.
                            Jag tycker också att det låter som att det där kan bli väldigt fullt. med tio par kan dom bara få revir på ca 30 cm var. Vargarna tar nog ett på säkert 1-1,5 meter. Det blir inte mycket plats kvar åt de andra fiskarna då.

citat:Härligt! Snart har de ju nästan vuxit om mina firrar. =)
                            Har de även börjat växa till sig på höjden och bredden?
                            En kompis var hem till mig förr en dag. Han hade inte sett dom sen i början av maj. han sa direkt att han tyckte dom hade växt mest på höjden under den här tiden. Dom har ju även växt på längden såklart, men höjden har faktiskt ökat markant.
                            citatet låter helt perfekt, då är det bara att hålla tummarna att den fortfarande finns kvar. När blir det affär tror du?
                            Den var i väldigt fin kondition och gick med en albinooscar och några plecostomus. Jag hoppas verkligen att den finns kvar för att dra upp ungdjr med en såpass stor jaguar är nog inte det lättaste. Jag ska till Gävla på lördag som det ser ut nu så jag ska väl sälja alla fiskar utom en jaguar och ancistrusen då. Men zoo:t som jag ska köpa oscarn på måste jag ta på hemvägen och då har dom stängt. Så jag måste nog sälja alla fiskar på lördag. Sedan får jag åka och köpa oscarn på måndag eller något. Har dom en channa orientalis (en sorts ormhuvud) kvar i Gävle så tror jag att jag köper en sådan också. Dom blir ju bara 20 cm så jag tror inte att det blir överbefolkat. Enligt zooägaren så skulle orientalisen bli väldigt fin som vuxen. Den skulle få en blå nyans på sig, vilket inte låter helt tokigt precis. Jag har även sett bilder på internet där man ser en blå kant längs fenorna.

Nu har jag provat ge mina jaggar abborrfilé. Det funkar väldigt bra faktiskt och det kommer jag fortsätta med.
                            Blir man säkert av med alla bakterier och parasiter när man fryser fisken?
                            MVH Martin

Kommentar

• The Jaguar King II
                              Användare
                              • July 2003
                              • 10

Jag har ett stort (tror jag) problem.
                              Har ett 300 akvarium med 4 jaguar ciklider, och två zebra ciklider med ca 30 yngel kläckta idag, och två rödciklider, och två öron ålar.
                              Problemet är att två av mina jaguar ciklider oxå ska ha kids, du har lagt typ 1000 ägg, och vaktar som galna, och jag vet ej men om jaguar hanen blir lika arg som sebra cikliderna blir när äggen kläckts så lär alla andra fiskar kunna ta farväl av sina liv, han e ca 25 cm och har STOR mun.
                              Jag har ett 720 liters men har ej plats för tilfället, så därför pga det lilla akvariets storlek måste väll det skapa problem ellr?
                              mvh/
                              / Filosofen Sven Hund

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

Är det du som är strider på akvarieguiden?

Först vill jag bara fråga en sak. När jag köpte mina jaguarer i februari så sa du att din största jagga var 25 cm och trodde han skulle bli över 30 ganska snart. Hur kommer det sig att han är 25 fortfarande efter 5 mån? =)

Jaguarhannen blir troligen ganska aggressiv mot de andra fiskarna. Hur aggressiv kan jag däremot inte säga eftersom jag lyckades få fyra hannar så jag har ingen lek på mina. Hur stor är de andra fiskarna? Jag gissar att sebrorna är ganska små eftersom dmo har bara 50 yngel. Min sebrahona lade senast 150 ägg och hon är ca 6-7 cm.

Icke-ciklider (typ vanliga rovfiskar, tetror, malar) har vi kommit fram till att jaguarerna inte bryr sig om lika mycket som om det är ciklider. Så troligen så kommer dina sebror och rödciklider få stryk, men jag skulle tippa på att öronålarna klarar sig bättre. Dom kommer nog få sig någon liten smäll men det är sånt man får räkna med om man skaffar jaguarer.

MVH Martin
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...