Enbuske i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • September 2004
    • 196

Enbuske i akvariet?

Hej,
    Jag har en bit av en enbuske som är död och torr sedan länge.
    Kan jag använda den i ett akvarium?
    Jag har hört att man inte skall använda barrträd och enar borde väl förstås räknas dit?
    Bifogar bild.
    Hur snygg skulle inte den vara i ett diskuskar.......:-)
    Bifogade filer
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • January 2013
    • 318

Supersnygg, Jag körde med en furustubbe med tyre i utan problem.
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

Kan fungera även om det är omtvistat. Det förutsätter dock att veden har torkat ut ända in. Jag skulle dock inte börja med att släppa i ett gäng diskus! Blötlägga först i en balja och sedan testa med dafnier och kanske guppy. Även lövträd kan ställa till problem om det finns levande ved i. Allt organiskt material kan även starta häftiga bakterieinfusioner som i sin tur orsakar syrebrist, så det gäller att inte ha bråttom.

Kommentar

• agalychnis
        NCS Medlem
        • September 2004
        • 196

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Kan fungera även om det är omtvistat. Det förutsätter dock att veden har torkat ut ända in. Jag skulle dock inte börja med att släppa i ett gäng diskus! Blötlägga först i en balja och sedan testa med dafnier och kanske guppy. Även lövträd kan ställa till problem om det finns levande ved i. Allt organiskt material kan även starta häftiga bakterieinfusioner som i sin tur orsakar syrebrist, så det gäller att inte ha bråttom.
        Tack för ditt svar!
        Jag blötlägger den och provar så klart sedan med några billiga fiskar först, så får vi se hur det går.

/Jan-Erik

Kommentar

• Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

Utmärkt. Jag skall testa till våren med en gammal granrot som legat på ett bodtak cirka 5 år. Det skall inte heller gå! Du får rapportera av hur det går!

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Detta kan bli intressant och är säkerligen ett ämne som skulle passa utmärkt som artikel i ciklidbladet med en massa varningstexter osv
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Sjödin
              Användare
              • August 2003
              • 514

Gamla tallstubbar från torvmossar går i alla fall bra - fast där rör det ju sig om ved som kanske har varit död i hundratals år. En annan aspekt med just diskusar är ju temperaturen och syrets löslighet i vatten. En bakterieblomning i 29-30 grader kan vara betydligt värre för fiskarna än en i 23-24 grader.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Jag högg ner en levande gran (ca 5cm i dameter på stammen) en gång och grävde upp stubben. Den fick torka länge och låg ute i regn och rusk över höst och vinter om jag minns rätt. Den orsakade inga som helst problem.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• agalychnis
                  NCS Medlem
                  • September 2004
                  • 196

Nu är den nedsänkt i en damm!
                  Får se hur den ser framåt vårkanten, när jag har tänkt att använda den.

Kommentar

Arbetssätt...