Tanganyika i 300 Liters hörnakvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Tanganyika i 300 Liters hörnakvarium?

Har fått chansen att köpa ett fint hörnakvarium för en mycket resonabel summa.

Vill ju allra hellst uppgradera till ett större Tanganyika kar just nu.

Jag vet att just hörnkaren inte är optimala för Tanganyika, men i den här storleken borde det väll fungera bra till många arter?

Måtten mot väggen är 1x1 meter och med en panorama ruta utåt.

Ge mig gärna tankar och åsikter!
  • mbitton
    Användare
    • February 2013
    • 223

Fasiken va avis jag blir!! Härliga mått att leka med.. vore drömmen. Du vill inte byta ditt 500 liters mot mitt 120????? Ska kul att följa din tråd.
    600 + 120 lliter Tanganyika

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

Absolut punkarn! Det karet kommer absolut gå bra att ha tanganyika i. Man kanske går "välja" sina arter, tex arter som skulle kunna gå att klämma i ett 540 kommer kanske inte trivas i detta karet. Men glöm inte att diagonalen på ditt kar blir också rätt lång!

Berätta gärna vilka arter du sitter och funderar på så kan jag lägga in min åsikt om det. Men många arter passar bra i det karet, tänk på mitt 80*80*60, där i hade jag tropheus "ikola" 20 stycken och det gick jättebra.

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Ursprungligen postat av johho
        Absolut punkarn! Det karet kommer absolut gå bra att ha tanganyika i. Man kanske går "välja" sina arter, tex arter som skulle kunna gå att klämma i ett 540 kommer kanske inte trivas i detta karet. Men glöm inte att diagonalen på ditt kar blir också rätt lång!

Berätta gärna vilka arter du sitter och funderar på så kan jag lägga in min åsikt om det. Men många arter passar bra i det karet, tänk på mitt 80*80*60, där i hade jag tropheus "ikola" 20 stycken och det gick jättebra.
        Compriceps, massor utav Compriceps

Haha nä men så "rov" inriktat som möjligt är väll min tanke... Ett stort stenröse och ett mindre... Mycket öppen botten yta med någon klippa som sticker upp för att dela av revir... Kommer även att "takhänga" någon modul för att få till en skön grott känsla.

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

2+2 compriciceps lär ju få plats utan problem. Det finns ju några mindre lepidiolamprologus som också skulle kunna passa. Eller ett par av de större varianterna också.

Vad tänker du dig med den öppna ytan? Så fort jag hör om en öppen yta tänker jag på Xenotilapia papilio tembwe II. Nol har alltid sånna inne och de är så jäääävla snygga.

Tänker du lite dunkel belysning så är ju också Paracyprichromis nigripinnis jäkligt snygg. 5+5 eller fler, det är en trevlig fisk.

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Som du själv skriver så är ju inte hörnkar speciellt optimala då allt blir så nära varandra, men det är ju ett stort kar ändå, då det är på 500l. Är som du är inne på perfekt till "bergslekare" då dom oftast håller till på små ytor,har man ordnat så att man kan få tag på par (vissa kan gå bra med 2par)av olika fiskar så är det att föredra, då många är just aggresiva mot egna sorten o bryr sej mindre om andra. Så mycket grottor o olika fisk så kommer det bli ett kanonkar med mycket intresant att studera när yngel kommer. Som Johho skriver så passar "nigripinni" ypperligt bland flera "rovisar"Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

A compressiceps "Chaitika" på ca 12 cm är den enda fisk lekmän intresserar sej för när de ser mitt kar med dubbar, körsbär och Simochromisar. Den ÄR snygg och iögonfallande. Hästnosar måste funka bra i ett hörnkar med.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Hur högt är karet?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Kan ju bara hålla med "nicson" folk som kommer hem o ser burkarna är helt begaistrade av "calvussarna" så ett par "Altossar" av någon sort borde vara självklar. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Xenotilapia papilio och Paracyprichromis nigripinnis och Calvus/Compriceps
                    gillar jag skarpt!

Andra fiskar jag är svag för är:

Lamprologus stappersi

Lepidiolamprologus attenuatus

Några knallgula Neolamprologus leleupi

Tanganicodus irsacae

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Hur högt är karet?
                      60 högt

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Xenotilapia papilio och Paracyprichromis nigripinnis och Calvus/Compriceps
                        gillar jag skarpt!

Andra fiskar jag är svag för är:

Lamprologus stappersi

Lepidiolamprologus attenuatus

Några knallgula Neolamprologus leleupi

Tanganicodus irsacae
                        Många intressanta förslag. Leleupin däremot är svår alltså. Verkar som att Dare fått bra ordning på dem nu med så många som han har. Jag har försökt att hålla dem parvis i denna storlek av akvarium men det är inte lätt. Det är mycket av en ensamvarg.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Ursprungligen postat av johho
                          Många intressanta förslag. Leleupin däremot är svår alltså. Verkar som att Dare fått bra ordning på dem nu med så många som han har. Jag har försökt att hålla dem parvis i denna storlek av akvarium men det är inte lätt. Det är mycket av en ensamvarg.
                          Kan tänka mig att ha en ensam stråtrövare som smyger omkring!

Har ju förstått att den är extremt inomarts aggressiv. Men hur är det med andra arter? Är den arg på alla?

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Jag tror inte de är så hemska mot andra fiskar. Men har haft dem för kort tid för att riktigt veta att det är så.

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Xenotilapia papilio är mycket känsligare än Xenotilapia flavipinnis eller Xenotilapia ochrogenys . Vill du ha Xenotilapia i burken så låt dem dominera botten. Lamprologus stappersi och Altolamprologus compressiceps bör fungera bra ihop med dem, även om stappersi är en tuff liten rackare (För tuff för papilio?)

Ett dussin Paracyprichromis nigripinnis och några Phyllonemus typus så är burken full, men erbjuder många sköna timmar underhållning.
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

Arbetssätt...