Jag har alltid använt mig av kombinationen bikarbonat/salt när jag har haft Malawi o Tanganyika ciklider. Men går det att skapa ett bra och stabilt (tropheus)vatten med tex korallsand i ett ytterfilter? Något jag isåfall skulle tycka vore smidigare. Jag har sett i olika FAQ att det ska gå bra men finns det någon här som har praktisk erfarenhet av det och vill ge mig lite råd? Får man inte ett ständigt stigande PH och KH om man filtrerar över tex korallsand ända fram till man byter vatten då det väl istället snabbt kommer att falla.
Jag har bla 2st ytterfilter i mitt kar ,ett som rymmer 6 liter och ett som rymmer 18 liter, som jag hade kunnat använda. Vilka mängder sand bör jag ha i filtrena för att få en bra effekt?
Kanske det även kan vara lämpligt att byta ut rådasanden jag för tillfället har i mitt kar mot något annat.
Kranvattnet har ett PH på c:a 8, Kh 2, gh 2
Jag är tacksam för alla råd och tankar angående ovan.
Jag har bla 2st ytterfilter i mitt kar ,ett som rymmer 6 liter och ett som rymmer 18 liter, som jag hade kunnat använda. Vilka mängder sand bör jag ha i filtrena för att få en bra effekt?
Kanske det även kan vara lämpligt att byta ut rådasanden jag för tillfället har i mitt kar mot något annat.
Kranvattnet har ett PH på c:a 8, Kh 2, gh 2
Jag är tacksam för alla råd och tankar angående ovan.
Kommentar